Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

En del näthat är tydligen OK?

Hela den här Zara-Larsson-grejjen är nog tyvärr den "offentliga debatt" som gjort mig mest nedstämd på flera år. Den mängd av grinollar som plötsligt välde fram. Vuxna människor dessutom. 

Tappade nog lite av förhoppningarna på vårt släkte den här sommaren. 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Dr Nail skrev 2015-07-29 20:34:02 följande:
    Jag vet mycket väl vem hon är. Jag ljög med min fråga >:D ...men det var en genomtänkt lögn som skulle leda fram till själva poängen (som kvarstår): hon är en känd sångerska, men varför ska det göra henne till en intressant politisk debattör? Vad har hon för utbildning och/eller erfarenhet? Är politik nåt man kan automatiskt? Vill du hyra in henne som rörmokare också, hon är säkert skitbra på det med, hon har ju en apmassa följare på insta :D

Och ja, jag har sett hennes instagram....kondombilden var lite kul, allt annat är skittråkigt, men jag är nog för gammal/kräsen.
    Men det riktigt intressanta (åtminstone ur min synvinkel) är väl inte vad Zara säger eller skriver? Det är ju hur det hon säger och skriver bemöts.

Jag har mycket enklare att förstå att något slags hat uppstår hos unga kvinnor som dagligen tar emot döds- och våldtäktshot från medelålders män än vad jag förstår medelålders mäns hat (fast mest gråtande) över vad en 17 årig tjej säger på sociala medier. 

Det kanske inte är så att ett sorts hat är "rätt" och ett annat hat är "fel", men ett är (som jag ser det) väldigt mycket mer "fel".
  • Johan75
    felix le chat skrev 2015-07-29 21:59:07 följande:

Jag vet inte vad ni ser men jag ser en aspirerande popstjärna som insett
    vid ung ålder att hon inte kommer att bli någon stjärna och i stället satsar på
    politiken och tar som språngbräda sin ålder och sitt kön som alibi för
    ett antal krystade oneliners som skapar uppmärksamhet.
    Hon är riktigt media tränad och slipad för sin ålder.
    All lycka till henne och det parti som värvar henne. Gissar på MP.
    Fi självklart men utan riksdagsplats blir det ju inga pengar. No future.

Jag ser en väldans massa "vuxna" människor som lägger alldeles för mycket krut på att försöka förklara vad en 17-årig flicka egentligen känner och tycker innerst inne. För de känner att det är en rättighet och en viktig sådan att få uttrycka detta. 
  • Johan75
    grind skrev 2015-07-29 22:09:46 följande:
    De känet inte att det är en rättighet. Det är en rättighet.
    De två är inte en motsägelse. 
  • Johan75
    felix le chat skrev 2015-07-29 22:13:01 följande:
    Det finns ett engelskt ordspråk;

"The proof is in the pudding "

Låt oss vänta 5 år och se om hon är på Billboardlistan
    eller i MP styrelse.

Att hon får mer uppmärksamhet kring sina uttalanden än sin musik
    borde väl ändå vara en fingervisning  ?
    Ja - låt oss vänta fem år.
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 10:06:38 följande:
    Jag ser en "väldans massa vuxna(?) människor"  förklara vad någon menar utan att ha lyssnat på personen. Och så blir det också därefter.
    Jo - precis. Många vet vad Zara känner bättre än vad hon själv ger uttryck för. De vet, eller känner, vad hennes planer är för framtiden. De känner att hon har bakomliggande dolda agendor. De verkar känna att de har tolkningsföreträde vad gäller hela hennes person. Och så det där ständigt uppdykande "men"...

Givetvis är det fel att dödshota 17-åringar - men...
    Givetvis är det fel att hota tonårstjejer med våldtäkt - men...
  • Johan75
    Mentat skrev 2015-07-30 11:00:25 följande:
    OK, jag konstaterar att du använder begreppet "förstå" som synonymt med "hålla med". I så fall kan vi vända på steken och konstatera att du inte heller förstår.

Dessutom kan vi konstatera att det inte saknas apologeter för manshatet. Motsvarande hat mot andra grupper hade däremot aldrig, aldrig accepterats!
    Men hur tar sig detta manshat uttryck rent praktiskt? När jag som 40-årig vit man går ut i samhället - var möter jag detta hat? 

Tonårstjejer som väljer att synas får konkreta hot riktade mot sig. Ibland har de även oturen att möta män som väljer att våldföra sig på dem. Människor av andra hudfärger och religioner får även de konkreta hot och konkret våld riktat mot sig. 

Var möter jag detta "manshat" som är lika illa som det hat som Zara och hennes unga tjejkompisar möter? 
  • Johan75
    grind skrev 2015-07-30 11:37:36 följande:
    Det är knappast relevant. Att det finns vissa individer som utövar hat mot vissa grupper rent generellt i samhället är inget vidare argument för att hata en hel grupp tillbaka.

Tycker du även att det är rätt att hata muslimer pga ISIS?

Eller att hata kvinnor pga grupper som FI och ROKS?
    Nej, det tycker jag inte. Inte heller tycker jag att "manshat" är något att förorda. Däremot ser jag skillnader mellan företeelserna - och därmed även en skillnad i hur ovärdigt det är att grina över fenomenen. 
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 12:06:15 följande:
    Du kan möta det om du kritiserar det eller bara påtalar det. Det är inte ovanligt att killar som motsätter sig machokulturen eller försvarar någon som blir utsatt för den blir kallade "mes" eller "bög" och att de ska rövknullas eller att man reducerar deras åsikter till att de finns där bara för att de ska få ligga med kvinnor.
    Fast det du beskriver är väl knappast något som är i närheten av det manshat som förekommer i den diskussion som tråden slingrar sig kring?
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 13:42:46 följande:
    För den som har upplevt det är det säkert lika illa, men det är kanske inte lika utbrett eller iaf inte lika omtalat. Det finns ju en skämsfaktor också för män som utsätts för manshat eller machokultur vilket man nu vill välja att kalla det. När en manlig företrädare för machokulturen hotar en man som sätter sig upp mot machokulturen med "Jag ska döda dig din jävla fitta" ligger det en tanke av en typ av dubbelbestraffning.
    Jag har förstått det som att:

Manshat = hat riktat mot män och den mansbild man uppfattar finns.
    Kvinnohat = hat som riktas mot kvinnor och tar sig extrema uttryck just eftersom det är kvinnor som är målet för hatet. 

Men visst - båda begreppen är väl mer än lovligt odefinierade.
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 14:12:22 följande:
    Och jag:

Manshat = hat från både kvinnor och män riktat mot män (och kvinnor) som anammat machokulturen.
    Kvinnohat = hat från både kvinnor och män riktat till kvinnor som inte anammat machokulturen samt män som machokulturen definierar beter sig som kvinnor.

Eller hur!
    Ja, då är vi väl överens antar jag, och min fråga kvarstår - var finns detta manshat rent faktiskt? Var möter jag det som vit medelåders man? 

Visst - det finns relativt odefinierat på några tonårsbloggar och är något som nämns i feministkretsar utan tydligt avståndstagande, men när man jämställer det med fenomen där människor rent faktiskt möter ett hat och hot så kan jag inte låta bli att tycka att det plötsligt vimlar av en massa grinollar som mest verkar gilla att just grina. 
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?