Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En del näthat är tydligen OK?

Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

Klart det skiljer beroende på vem det är som hatar. Har det alltid gjort och kommer det alltid att göra.

Det fina hatet. Det goda hatet.
    .

Den här texten pekar tydligt ut skillnaderna:
    http://www.expressen.se/kultur/ratt-sorts-klassresa-for-vanstervalsignelse/

Där den ena unga tjejen med sitt feministiska prat är "befriande kaxig" ...

... är den andra (Alice Teodorescu) "hämningslöst självhävdande" i ordens negativa bemärkelse och anklagas för att ha gett ett "genomideologiserat" sommarprogram - åter i ordens negativa bemärkelse.

Länk till Alice sommarprat:

Alice

eller denna, med risk för att FL:s script pajar länken:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/582925?programid=2071&playepisode=582925

.
    Särskilt de första 10 minuterna är intressanta. Där hon pratar om sin uppväxt i en kommunistisk diktatur.

Varsågoda!
  • Flash Gordon
    Dr Nail skrev 2015-07-29 17:20:33 följande:

Varför så mycket uppståndelse kring en tonårig popares snack om politik? Jag förstår att alla har en åsikt, och det är fine, men vad har just hon för meriter som gör det hon säger så intressant?

Hon passar perfekt in i mallen: Ung. Tjej. "Förtryckt". Med "rätt" sorts åsikt.

Hon klagade i en intervju på att hon inte fick vara affischnamn på Bråvallafestivalen och fick en dålig speltid en förmiddag och hon skyllde det på "könsdiskriminering".

*att festivalen hade Robbie Williams och andra världsnamn som tog upp platsen på affischerna var inte en faktor i hennes värld*
    .

En manlig medelålders, medelmåttig artist svarade då på hennes klagomål med: "Kom igen när du har presterat nåt mer än en hitsingel. Du är bara en tonårskändis i mängden. Alla har vi fått spela på skittider på festivalerna i början."

.

Och så, så har du den perfekta dramaturgin.

Den unga tjejens påstående om könsdiskriminering "bevisas" i sig av att en medelålders vit man har sagt att hon har fel.

Strunt samma i fakta och verklighet - här har vi en medialt perfekt "könskonflikt".

Och så spinner det lös.

Dels är tjejen grälsjuk och gillar att stöka. Det ser man ganska snart om man kollar hennes twitter och blogg. Hon avfärdar de som är kritiska med att de endera är vita "You're White as fuck" som hon skrev till en kritisk Per Gudmundsson eller att de är män och män är det enligt hennes blogg OK att hata.

Dels är media med på noterna och förstorar upp varenda grej så mycket de kan.

Då blir det så här.

Åtminstone att litet tag. 

.

Backar man bakåt ett par steg och tittar på det så är det givetvis så att det handlar om ett 17-årigt popsnöre med en hitsingel och åsikt. Inget mer. Inget mindre.

Att stora delar av internet-Sverige engagerar sig i saken och att det exempelvis finns en tråd på FL om henne och att till och med JAG har lagt tid på att läsa några av hennes twitter-texter och blogg-inlägg - det är egentligen bara sjukt.

För det finns onekligen större och viktigare saker här i världen.

.

Så svaret på din fråga blir: för att världen är sjuk och har tappat alla proportioner.
  • Flash Gordon
    Speakers Corner skrev 2015-07-29 18:43:34 följande:
    ... det intressanta är att hon kan väcka såna reaktioner samtidigt som hon avfärdas som så oviktig.
    Så varför då överhuvudtaget bry sig om hennes åsikter såpass att man protesterar.
    Det är väl bara att låta det passera om hon nu är så oviktig.
    Det håller inte.

Du har rätt i detta, men som jag skrev: världen är sjuk.

Eller, kanske ändå inte helt och hållet. Det finns trots allt en logik i det som sker.

Det vi ser här är nämligen inte på riktigt. Det är ett spel. Ett spel som främst media driver.

Larsson är vare sig den första eller sista som används som en spelbricka (med eller mot sitt förstånd och vilja) i någonting som handlar om att skapa uppmärksamhet och röra upp känslor. Då finns det absolut folk som går i fällan och reagerar. Klantigt, men så fungerar människan.

En gång i tiden var det Linda Skugge som hade den rollen i media-Sverige. Hon som ung tjej  skrev "kaxiga" krönikor i Expressen som retade folk (män och kvinnor, mind you). Hon fick sin uppmärksamhetshunger stillad och hyfsat bra betalt för det medan Expressen sålde lösnummer.

För en 10-15 år sedan fanns det ett band som hette Sahara Hotnights, kommer du ihåg dem? De var då i exakt samma position som hon Larsson är i idag. Men de hade inte twitter och bloggar där de sekundsnabbt kunde håna och "dissa" folk och fä som inte höll med i deras teorier om vad som var fel med världen.

Och så nu den här tjejen.

Jag tycker man kan låta henne hållas utan att bråka med 'na. Åtminstone så länge hon inte ger sig på personer och kallar dem saker man inte bör kalla folk och liknande.

*att hon rasprofilerar Gudmundsson med att han är "White as fuck" (och därför inte har rätt att yttra sig enligt henne) eller att hon hånar han Günter (som sa åt henne att tagga ned när hon klagade på att hon inte var affischnamn) med "vem är det? lever han?" är inte OK*

Så kommer hon att köra sitt rejs ett tag nu och sedan, förr eller senare, kommer någon annan att ta över den roll hon har idag.
  • Flash Gordon
    grind skrev 2015-07-29 19:13:10 följande:
    Det där med att det skulle vara medelålders män låter som en typisk fördom. På en annan sida läste jag att det var just vita medelålders män vilket återigen är en fördom baserat på feministisk ideologi snarare än fakta.
    Är väl bara att kolla på de öppna kommentarer kring artiklar om tjejen som finns i exempelvis kvällstidningarna?

Är det bara vita, medelålders män som är kritiska till henne?
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?