• Tom Araya

Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!

Anonym (gunilla borling) skrev 2015-07-25 19:33:38 följande:

Jag skäms så fruktansvärt när man går förbi mataffären och ser hur folk efter folk passerar de stackars tiggare som sitter utanför och inte ger ett öre. De tittar inte ens på dem när de säger "hej" utan bara susar förbi. Det är så jjäkla egoistiskt. Här lever vi i ett land med god ekonomi och har inte råd att ge en krona eller en femma till de som inget har....

Tycker ni ska skämmas ni snåla svenskar! Ni är som smålänningar allihop!!!

Tänk efter en gång till...

Det är inte av snålhet jag inte ger pengar till utländska tiggare.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-07-28 01:18:04 följande:
    Ja, den första raden är en kopia på ett tidigare inlägg där någon anonym person frågar och den andra raden är en kopia på mitt svar.

Tredje raden är ett senare förtydligande eftersom någon berömde mig för att ha plockat bajs - vilket jag inte har gjort.

Naturligtvis hjälper jag till att sanera. Det gör alla som betalar skatt.
    Därmed betalar jag redan för dessa tiggare, jag tänker inte betala dem en gång till och därmed uppmuntra dem att fortsätta komma hit och leva och försörja sig som de gör.
    Jag ger hellre 500 spänn för att de ska kunna leva hemma än 100 spänn för att de ska leva i en gammal husvagn här och fortsätta tigga.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-07-28 01:47:16 följande:
    Nähä. Jag som trodde vi alla hjälpte till genom att vara med och betala. Ja, vilka dumheter.
    Säg exakt vad du hjälper med....att de får pengar att leva på så de slipper åka till Sverige och tigga? Om inte, vad uppnår du då?
    Genom att uppmuntra till att de reser hit och lever i illegala campingläger och försörjer sig på tiggeri så stödjer du indirekt till de ökade kostnaderna för vårt samhälle.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-07-28 11:54:00 följande:
    Jag tycker fler ska komma. Många fler. Romerna har levt i misär i hundratals år och i stort sett har INGET hänt förutom möjligen att det inte längre är tillåtet att jaga ner dem med hundar. Det finns inget som trycker på så bra som att de syns - oavsett om det är för att de väcker folks sympatier eller att man vill att de ska försvinna för att det av någon orsak känns jobbigt.

Man kan jobba på många plan samtidigt, men faktum kvarstår - för många romer finns inte någon bättre akut hjälp än att sätta sig utanför en affär med en kopp och tills det inte längre ser ut så fortsätter jag att också lägga pengar i koppar. Jag är också glatt med och sanerar både bildligt och bokstavligen både genom skattesedeln och med privata medel.
    Vad är det som ska hända här, vilka mirakel förväntar du dig i Sverige?

Hur många svenska tiggare hade inte kunnat leva på på bara kostnaden att ta sig mellan Sverige och Rumänien flera gånger om året?
    Jag har svårt att se behovet som akut när man kan resa.

Vilka privata medel går till uppstädning av tiggarnas boplatser?
  • Tom Araya

Flera som försökt med att ge mat istället för pengar har fått erfara att maten inte är av intresse, enbart pengar.

• Tom Araya

Jag var i Rålambshovsparken under kulturveckan och skulle se Det femte elementet utomhus. Det var massor av folk och där gick många och plockade flaskor och burkar, bara romer vad jag kunde se. Jättebra att de utför renhållningsarbete och tjänar en hacka på det, tänkte jag....

Men flera gånger under kvällen såg jag hur man gick fram till folk, tog deras tomma burkar och flaskor, för att sedan släppa vissa av dem på marken 3, 5, 10 meter därifrån, när de upptäckte att förpackningen saknade pant.
    Fy fan så fult!
    Vem tar rätt på den burken sedan?
    Hade de varit lite närmre hade de fått en avhyvling som heter duga.

• Tom Araya
    Regeringen: Ge inte pengar till tiggare
    Bokmärk artikel

Läs mer om tiggeri

?Skänk till organisationer på plats i hemländerna?
    Ett alternativ till att ge till tiggare är att skänka pengar till organisationer. Vi vill minska antalet EU-medborgare som tillfälligt vistas här, skriver Åsa Regnér, minister, och Martin Valfridsson, samordnare för utsatta EU-medborgare.

Så vill regeringen få bort tiggeriet
    I ett nytt åtgärdspaket vill de kriminalisera utnyttjande av tiggare samt göra det lättare att avhysa EU-migranternas läger. Förslagen får tummen upp av M.

Foto: Alvaro Barrientos/AP

Regeringen vill att svenskarna slutar ge pengar till tiggare på gatan och istället skänker pengarna till olika hjälporganisationer. Målet är att det ska bli färre tiggare på de svenska gatorna.

www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-ge-inte-pengar-till-tiggare/
  • Tom Araya

Kopierat från en kompis Facebookstatus:

"Pratade med Bernt en stund idag, en hemlös kille jag pratar med ibland som bor i tunnlarna. Detta för att staden inte kan fixa boende till honom då han inte är prioriterad eftersom han inte aktivt missbrukar eller är asylsökande, han drack mycket på nittiotalet och tappade kontrollen, blev vräkt och "skiljde sig" som han brukar säga. Nu luktar han inte ens öl, har inte sett honom med en faktiskt, och han säger själv att han inte dricker. Jag brukar hjälpa honom med lite pengar till mobilen och ibland lite mat på Coop. Ett liggunderlag och en sovsäck fixade jag förra vintern. Han mår rätt bra och tar livet med en klackspark. Både jag och han undrar lite varför han inte är värd extraordinära insatser..

varför han inte är värd extraordinära insatser.."

Flyktingkrisen. Statsminister Stefan Löfven (S) vill ha en beredskap för "extraordinära insatser" med anledning av att antalet asylsökande i Sverige stigit betydligt de senaste dag
    www.aftonbladet.se

Tyvärr funkar inte länken till Artikeln i Aftonbladet.
Svar på tråden Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!