• Anonym (Mamma)

En enda röra

Jag å mitt X gick skilda vägar för 6 månader sedan. Det var ett gemensamt beslut och allt var bäddat fören god relation. Vi har två barn på 4 resp 8 år. Vi träffade båda nya relativt snabbt. Jag har valt att ta det lugnt med min medan mitt X har en ny kvinna som redan flyttat in i huset. Problemet är att mitt X helt plötsligt inte kan kommunicera med mig. Han är sur och grinig mot mig och svarar inte på sms som rör barnen. vi har ett schema som vi följer men nu i semestertider är det si och så. Nu i söndags ville han ha barnen sön-lör, han hade tagit extra ledigt från jobbet. Barnen skulle möjligtvis vara hos mig ons-tors om han blev tvungen att jobba. I tisdags skickade jag flera sms där jag fråga hur det skulle bli. Tillslut svarar han att han är ledig, barnen ska vara hos honom.

Idag går jag förbi hans jobb och ser hur hans bil står parkerad. Skickade sms å frågade om han jobbade? Inget svar. Ringde och när han väl svarar säger han att han jobbar och att jag ska skita i vem som passar barnen på HANS dag. Nu hör det ju till saken att det egentligen var min dag...

Nåväl, jag blev orolig och åkte till huset. Där möter jag min 4-åring på trottoaren (kl 20:30). Jag knackar på och nya flickvännen öppnar. Jag förklarar att jag ska hämta mina barn varpå hon snorkigt säger att jag inte får det! jag pratar lugnt och säger att de ska sova hos mig men hon vägrar släppa iväg dom å pratar ner mig totalt inför mina barn.

Blit så ledsen! Fattar inte vad som händer! Mitt X var verkligen världens snällaste så att han beter sig såhär förvånar mig. I mitt huvud cirkulerar det givetvis varför han inte vill att barnen ska vara hos mig när jag är ledig å han jobbar...

• Svar på tråden En enda röra
  • Anonym (sumpen)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-08-06 14:50:11 följande:

Igår var vi till Familjerätten och pratade. Det jobbiga är att mitt X skyller allt som händer å sker på mig. Vår dotter är tydligen sur å tvär hos honom, hos mig är hon glad och positiv. När jag säger att han måste tänka på hur han beter sig i förhållandet till vår dotter kontrar han med att jag är svartsjuk på hans nya. Känns som vi inte kommer någon vart med något.

Sluta ta upp irrelevanta saker på familjerätten. Det är inte rätt ställe att tjafsa om "uppfostringsmetoder". Fokusera på det som är viktigt istället, att få till ett reglerat umgänge. Fundera på hur du tror blir bäst men var beredd på kompromisser.

Hur vill du att boendet ser ut? Växelvist? Strikt reglerat och att man inte ändrar hit och dit? Om den föräldern som har barnen plötsligt inte själv kan ta hand om barnen, ska denne i första hand fixa barnpassning på egen hand eller i första hand vända sig till den andra föräldern och kolla om denne kan ta barnen istället (trots att det inte är dennes tid)? Helt enkelt, hur reglerat det ska vara och hur flexibla ni ska vara?

Om du sedan inte anser att pappan är en lämplig boendeförälder är en annan sak och en annan diskussion. Men försök reglera boendet först och kolla hur det funkar.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2015-07-22 23:53:22 följande:

Jag å mitt X gick skilda vägar för 6 månader sedan. Det var ett gemensamt beslut och allt var bäddat fören god relation. Vi har två barn på 4 resp 8 år. Vi träffade båda nya relativt snabbt. Jag har valt att ta det lugnt med min medan mitt X har en ny kvinna som redan flyttat in i huset. Problemet är att mitt X helt plötsligt inte kan kommunicera med mig. Han är sur och grinig mot mig och svarar inte på sms som rör barnen. vi har ett schema som vi följer men nu i semestertider är det si och så. Nu i söndags ville han ha barnen sön-lör, han hade tagit extra ledigt från jobbet. Barnen skulle möjligtvis vara hos mig ons-tors om han blev tvungen att jobba. I tisdags skickade jag flera sms där jag fråga hur det skulle bli. Tillslut svarar han att han är ledig, barnen ska vara hos honom.

Idag går jag förbi hans jobb och ser hur hans bil står parkerad. Skickade sms å frågade om han jobbade? Inget svar. Ringde och när han väl svarar säger han att han jobbar och att jag ska skita i vem som passar barnen på HANS dag. Nu hör det ju till saken att det egentligen var min dag...

Nåväl, jag blev orolig och åkte till huset. Där möter jag min 4-åring på trottoaren (kl 20:30). Jag knackar på och nya flickvännen öppnar. Jag förklarar att jag ska hämta mina barn varpå hon snorkigt säger att jag inte får det! jag pratar lugnt och säger att de ska sova hos mig men hon vägrar släppa iväg dom å pratar ner mig totalt inför mina barn.

Blit så ledsen! Fattar inte vad som händer! Mitt X var verkligen världens snällaste så att han beter sig såhär förvånar mig. I mitt huvud cirkulerar det givetvis varför han inte vill att barnen ska vara hos mig när jag är ledig å han jobbar...

Alltså.. jag hade inte heller släppa iväg barnen om jag lovat min sambo att ha dem medans han arbetar.

Du skylle tagit det med ditt ex, inte åkt o hämta barnen utan överenskommelse...
  • Brumma
    Whitehorse1979 skrev 2015-07-26 15:53:34 följande:

Bara att använda mot honom.

Umgänge handlar ju om just umgänge och det är ju med honom inte faster.

Faktum är att det står i lagen att vårdnadshavarna har skyldighet att se till att umgänge med andra närstående sker. Släktingar tex. Eller nära bonusföräldrar. ..
  • Liten ekorre
    Brumma skrev 2015-08-10 15:01:00 följande:
    Faktum är att det står i lagen att vårdnadshavarna har skyldighet att se till att umgänge med andra närstående sker. Släktingar tex. Eller nära bonusföräldrar. ..
    Gör det verkligen det?
  • BioBonus
    Liten ekorre skrev 2015-08-10 15:10:50 följande:
    Gör det verkligen det?
    "Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses."
  • Liten ekorre
    BioBonus skrev 2015-08-10 15:17:36 följande:
    "Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses."
    Men det kan väl lika gärna vara en granne som man trivs med och träffar ofta som mormor som föräldrarna bedömmer skulle vara skadlig för barnet att träffa?

Sorry for OT.
  • Brumma
    Liten ekorre skrev 2015-08-10 15:10:50 följande:

Gör det verkligen det?

Ja.

"I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket). I den mån ett bristande umgänge beror på att vårdnadshavaren inte tar sitt ansvar är det en viktig uppgift för socialtjänsten att försöka få vårdnadshavaren att se till barnets behov."

www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende
  • Brumma
    Liten ekorre skrev 2015-08-10 15:26:28 följande:

Men det kan väl lika gärna vara en granne som man trivs med och träffar ofta som mormor som föräldrarna bedömmer skulle vara skadlig för barnet att träffa?

Sorry for OT.

Ja. Om personen ifråga är "särskilt närstående".

Har mormor inte den relationen med barnet räknas hon ju inte som närstående. Och barnets bästa gäller även här - är personen skadlig för barnet så är det vårdnadshavarens skyldighet att minimera umgönge.

Om mormor inte håller med kan hon begära hjälp av socialnämnden som, om de anser att det ligger i barnets bästa, kan stämma för umgänge.
  • Whitehorse1979
    Brumma skrev 2015-08-10 15:01:00 följande:
    Jag har sett ett papper om umgänge.

Där det ordagrant står.

Pelle har rätt till umgänge med Lisa Nilsson.

Inte något om andra släktingar eller annat trams.
    Utan med föräldern Lisa Nilsson.

Och varför kämpa för ett umgänge som man ändå inte kan hålla sas.
  • Anonym (Fråga.)

Ville ditt ex separera??

• Brumma
    Whitehorse1979 skrev 2015-08-10 22:27:14 följande:

Där det ordagrant står.

Ja? Och du tänker att det ändrar lagen för alla? För de som inte har dom exakt på hur umgänget går till?

Du kanske skulle se lite längre...?
  • BioBonus
    Whitehorse1979 skrev 2015-08-10 22:27:14 följande:

Där det ordagrant står.

Som du själv säger - du har sett en dom. Men du inser väl att umgänge kan vara olika för olika barn? Att en del har umgänge fastställt med föräldrar (vanligast) och en del har även umgänge fastställt med tex far- och morföräldrar.
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-08-11 09:29:29 följande:

Som du själv säger - du har sett en dom. Men du inser väl att umgänge kan vara olika för olika barn? Att en del har umgänge fastställt med föräldrar (vanligast) och en del har även umgänge fastställt med tex far- och morföräldrar.

Och så länge inget umgänge är fastställt (alltså i de flesta fall) har vårdnadshavaren/vårdnadshavarna skyldighet att låta barnet träffa speciellt närstående personer :)

För det är ju bara när det inte fungerar som en dom behövs. Tack gode gud så funkar det ju i de flesta fall - och nu pratar jag inte bara om separerade - utan om att alla barn har rätt till umgänge med närstående ;)
Svar på tråden En enda röra