Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

Sthlmstjejer runt 30-40 1:a barnet, Bf feb/mars 2016:)

NovemberRain skrev 2015-10-15 11:12:19 följande:

Hej tjejer!

Jag hoppar också in här, är 30 år och väntar första barnet som är beräknad till 1 februari. Har fram till ett par veckor sen haft svårt att förstå att jag är gravid, men nu sparkas det och buffas och jag lär känna henne mer och mer varje dag - en riktigt mysig känsla!

Är i v 25 nu och förstår inte hur snabbt tiden går, vi har födelsedagsfirande, flytt, jul och nyår att hinna med, sen är det dags för riktig nedräkning

Jag har inga bekanta som är gravida just nu så därför är det kul med en grupp där man kan träffa likasinnade!

Kram!

Välkommen! Jag var oxå beräknad 1 feb, men blev flyttad till 29 jan efter kub, så du och jag ligger väldigt nära varandra i tid! kul. vi väntar också en tjej, längtar efter att få träffa henne!!
  • mirakelspektakel
    vinterglädje skrev 2015-10-14 23:32:16 följande:

Vad kul att höra hur det är för er. Jag känner allra mest på kvällen när jag precis gått och lagt mig. Häromkvällen lyckades sambon känna en spark även på utsidan och han blev sååå glad :) Jag är i början på v.21 och jag håller med, det går fort samtidigt som jag bara vill att det ska bli jul snart så att det snart är februari :)

Jag ska på BM-besök imorrn, vet inte riktigt vad som står på agendan på det mötet men jag ska iaf ta upp att jag börjar känna av bäckenet :( jag som mått så bra hela tiden trodde jag skulle vara förskonad från det ett bra tag till men tydligen inte. Nån här som känner av nåt?

Inte kul att du börjar känna av bäckenet. tror du att det är foglossning?

Jag känner att det drar i magen, det liksom trycker neråt när jag rör på mig, men inte så mkt annat.
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-19 10:20:55 följande:

Åh vad mysigt!

Jag vågade mig på att köpa en liten body och ett par små strumpor för ett par veckor sen. De hänger i min garderob så att jag ser de varje dag. Vi har beställt barnvagn också, men den kommer först i december. Känns så verkligt när första köpet är gjort.

Hur har ni andra gjort, några inköp än?

Här börjar listan bli lång, antar att det lätt bli så när man inte har så mkt att göra om dagarna. Vi har köpt vagn (just nu gånger 2, då vi ska lämna tillbaka den ena), babyskydd, åkpåse, bärsele, skötbord, nån body. Sen har jag sytt amningskudde, babynest och muddbyxor, virkat mössa, barnvagnsmobil och tossor. Det mesta är köpt begagnat, jag har kammat blocket och när jag sett ett bra pris har jag slagit till.
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-20 10:00:52 följande:

Oj, vad du är duktig som syr och virkar! Det skulle jag också vilja göra. Kanske ska göra ett försök, har också mycket tid att fördriva nu.

Vi ska snart flytta så jag har inte velat köpa på mig för mycket som ändå måste packas ner igen.

Vad har ni valt för vagn?

Det blev till slut en britax go next, är töntigt nöjd än så länge (fråga mig igen när jag faktiskt använt den i ett par månader :)) 

Virka eller sticka är ju så enkelt att göra för det kan man ju göra även om man har behov att halvligga. tror jag ska virka en babyfilt också. Kom på att jag även gjort en molnmobil som ska hänga över sängen. Den ser ut som bilden, men dropparna är kristallprismor och alla molnen är vita.

• mirakelspektakel
    vinterglädje skrev 2015-10-22 22:44:23 följande:

Vad fint du gjort! Det känns knappt som att jag har tid med nåt just nu så nåt pysslande blir det inte fast det vore lite mysigt.

Vi har köpt en baby crib, babynest, och sen har vi fått en stor spjälsäng. Den kommer väl inte användas av bebisen på länge men kan kanske få agera klädförvaring :)

Har bokat in oss på lite olika infokurser och profylax också, känns konstigt att tänka på förlossningen nu när det ändå är långt kvar men hipp som happ är det ändå slutet av februari..tycker veckorna går så fort.

Har ni skrivit in er på någon förlossning än? Varför har ni i så fall valt som ni gjort?

Tack! Jag har ju inte så mkt annat att sysselsätta mig med om dagarna än att boa och pyssla. 
    Har bokat in mig på en föräldrarkurs (den kostnadsfria).

Det blir BB sophia för oss. Det ligger närmast och det verkar väldigt bra, har en kompis som födde där i våras och hon är väldigt nöjd. Det finns en tråd som jag skapat som du hittar om du söker på välja BB i stockholm (eller nåt liknande)

• mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-23 10:56:00 följande:

Vi har också valt BB Sophia. Vi har gjort ivf där och vi fick så bra bemötande av alla som vi träffade. Nu är det ju inte samma personal på förlossningen men jag har ändå en bra känsla. Det ligger inte närmast oss geografiskt men man får bara hålla tummarna för att vi inte behöver åka in i rusningstrafik

Mirakelspektakel: såg att ni också valt BB Sophia, och att vi hade väldigt nära bf-datum, vi kanske ses där!

Vad fin moln-mobilen var! Jag funderar också på att göra en egen, fast med fjärilar. Tänkte ha den ovan skötbordet så att lillan kan ha något att titta på.

100 dagar kvar imorgon, känns som en milstolpe!

Ja det vore kul! Ska ni titta på förlossningsavdelningen innan? Eller jag antar att du/ni har vart i deras lokaler iom ivf:n? Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur mkt kurser eller studiebesök jag behöver innan förlossningen, jag har vart med på en förlossning tidigare så det känns som jag har en rätt bra bild på hur det kan gå till. Dock känns det inte som att man mentalt kan förbereda sig särskilt mkt, iom att jag inte har någon aning om hur jag kommer reagera på smärtan i samband med  förlossningen. Jag är inne på att lära mig mer om dyktekniken och kvinnan som tagit fram denna jobbar just på BB sophia. Sen är det bara att hoppas att det inte är fullt när det är dags för att föda! Visst har du BF 1/2?

Finns massa fina fjärilsmobiler om du söker på pintrest (den bästa inspirationskällan!). Metallringen finns att köpa på panduro (letade rätt länge innan jag kom på att titta på det mest självklara stället, fast där såldes de under ett annat namn.)
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-23 14:58:46 följande:
    Ja, vi är beräknade första februari. Har en känsla att hon kommer tidigare men det får jag väl äta upp när jag blir igångsatt på alla hjärtans dag

Ivf lokalerna ligger i en annan byggnad så jag har inte varit på förlossningen och sett den än. Kommer dock vilja besöka den innan det är dags för lite förberedelse. Vi har anmält oss till en föreläsning den 27/10 om amning och allmänt föräldraskap. Då kanske man får kolla runt i lokalerna också! Finns info om det på deras hemsida.

Haha, jag är också Pinterest-tokig. Har hittat massor med fina fjärilsmobiler där. Finns så mycket inspiration, längtar efter vårt hus så jag kan börja boa. Skötbordet kommer att stå mellan två garderober, så jag funderar på att göra en annorlunda "mobil" med två tvärgående pinnar mellan garderoberna, med snören i olika längder med fjärilar på. Svårt att förklara kanske
    jag ska genast kika på deras hemsida, tack för tipset!

tänker du dig nåt sånt här (fast med två pinnar och fjärilar förstås):

www.pinterest.com/pin/476185360578619285/
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-25 16:26:00 följande:
    Ja, precis!
    kommer bli super fint! Ut och leta efter en gammal död en, (det är det de använt på bilden.) Jag har en drös liggande hemma ut på tomten, men de är ska användas till lampor och utvalda för att de är krokiga så de passar inte så bra till ditt projekt, annars hade du kunnat få en.
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-26 14:34:16 följande:
    Vad snällt vi bor nära en skog, så jag ska ut där och leta någon dag. Annars har sambons pappa mycket drivved samlat, så jag tänkte kolla lite där också. En vecka kvar till flytt nu, som jag längtar!

Är det någon som har roliga "arbetsnamn" på sina små i magen? Vi började att kalla vår för "Skrållan" när vi fick veta att det var en tjej, sen har vi mer och mer gått över till "Buffalou" för hon bökar runt så mycket. Är det bara jag som är knasig som har smeknamn?!?
    Det låter som en plan, vart i Stockholm flyttar ni till? Spännande för er!

Vi kallar bebis för Lillut (Mammut, Papput, Lillut). Jag tyckte att det kändes krystat innan vi hade ett arbetsnamn på henne. Vad ska man säga likasom? Bebis?
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-29 10:43:56 följande:
    Vi flyttar från Haninge till Tyresö. Vart bor ni?

Jag vet, vi säger bebis ibland också, men det känns mer personligt att ha ett smeknamn.
    NovemberRain skrev 2015-10-29 11:21:24 följande:
    V 27, eller 26+2, blir inte klok på vad man säger alltid mysigt att få lyssna på hjärtat!

Tycker att magen växer med raketfart nu, blir chockad när jag går förbi en spegel, nu ser man ju verkligen gravid ut, haha

Åh det är så fint i Tyresö! Vi bor på Lidingö.
    Jag håller med dig om magen, känner mig som en hundvalp som inte fattat hur stor den har blivit och fastnar mellan golvet och nån möbel. :)
    Hur var utbildningen på BB sophia? Vi är sugna på att gå på temaföreläsningen: "det nyfödda barnets utmaningar", verkade väldigt intressant tyckte jag. 
  • mirakelspektakel
    Sol vind och vatten skrev 2015-10-29 10:55:48 följande:

Hej hej! 31-åring som väntar första barnet (pojke) som är beräknad till den 9 mars. Roligt och spännande minst sagt! Glad Bor med man och katt i Sollentuna, ser fram emot tillökning. Vore kul att få kontakt med er andra blivande föräldrar, gärna i närområdet. Skrattande

välkommen hit!!
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-29 19:16:19 följande:
    Haha, jag håller helt och hållet med på "hundvalpskänslan". Många gånger har jag tänkt "där kommer jag nog förbi" och så fastnar man på mitten. Det går ju inte att dra in magen heller, haha.

Föreläsningen var jättebra, mycket tänkvärt om hur relationen kan ändras, pappans roll, hur man kan tänka ang jämställdhet osv. Sen var det en del om amning också, jag har inte riktigt vant mig vid tanken så det var bra för mig att lyssna på det. De har informationsträffar också om hur det är att föda där som jag också vill gå på!
    Sitter och kikar på de nu, vet inte hur mkt jag/vi ska gå på. Det är ju första barnet för mig, men inte för min sambo, så han har gjort den här resan tidigare och är inte jätte imponerad av föräldrarutbildningarna. Jag ska gå på en föräldrautbildning via mama mia på danderyds sjukhus. Sen tänkte vi gå på nästa temaföreläsning, kanske borde vi gå på en infoträff med, gav de några hintar om vad dessa kommer handla om? Ibland kan jag se blivande förstagångspappor som liksom har ett skimmer av förväntan över sig och verkligen önska att det vore så för min sambo med. Samtidigt fattar jag att det inte blir samma sak när man redan gjort resan 2 gånger innan...

Vad är som känns främmande med amningen?
  • mirakelspektakel
    NovemberRain skrev 2015-10-30 10:37:29 följande:
    Det är samma här, sambon har två barn sen tidigare. Dock så är det första gången för "oss" och det som jag tyckte var bra är att det kommer upp saker som är intressanta att diskutera ur en par-synpunkt. "Hur ska vi tänka ang detta, vad är din/min/vår ståndpunkt?" Kombinationen VI är ju helt ny. Sen kan sambon bidra med tidigare erfarenheter också, tycker att det är en bra kombo

Vet inte vad som känns konstigt med amningen. Kan inte sätta fingret på det riktigt. Är rädd att det ska göra ont, kännas onaturligt/obehagligt. Vet dock om många som känt så under graviditeten och sen när man får upp bäbisen efter förlossningen så känns allt jättebra. Vill ändå ställa in mig och sambon på att det kanske inte funkar med amningen för att inte känna press när det väl är dags, tror att man är känslig och skör då ändå. Sen om det funkar är det ju en stor bonus!
    Hur engagerad är han att gå alla kurser med dig då? Jag tror egentligen att min sambo kanske hade vart mer engagerad om det vore så att han hade lite mer tid och energi, men vi har barnen nästan på heltid. Hur mkt har ni barnen?

Som det ser ut nu kommer jag gå själv på föräldrarutbildningen och sen kommer sambon följa med på ev temaföreläsningen och kanske infoträffen. Jag vill att vi temar upp inför förlossningen så att jag kan få ett så stort stöd som möjligt av honom då. 

Jag tycker det låter som du har en sund inställning, känns det inte bra så gör det inte det. Fantastiskt att du ändå är beredd att försöka. Det är din ensak och ingen annans om du ska amma eller inte. Folk har så mkt värderingar som de vill trycka på en.
  • mirakelspektakel
    Linda8110 skrev 2015-11-10 19:30:48 följande:

Woop woop!
    Fått beviljad gravidpenning från och med 12/12! Hurra så lättad :)

stort grattis!!!
  • mirakelspektakel
    MariaSthlmS skrev 2015-11-15 20:36:27 följande:

Hur var det, hade vi en Facebook-grupp? Inte så mycket fart här nu, tänkte att diskussionen kanske flyttat lite på sig? Någon som vill lägga till efter PM?

det finns en fb-grupp, men den är lika trött som denna tråd. När hade du bf?
  • mirakelspektakel
    Linda8110 skrev 2015-11-16 13:12:51 följande:

Tråden är lika trött som vi är haha

haha... ja nåt sådant! Jag sover inte så bra längre, vilket ska vara vanligt då jag nu är i v 30 (vart tog tiden vägen?) Lillbebis sparkar och rör om väldigt mkt på nätterna, så jag misstänker vad hon kommer ha för dygnsrytm sen... HJÄLP!!

Hur går det för er andra? Är ni klara med RUL? Har ni börjat planera föräldrar ledigheten?
  • mirakelspektakel
    Kokosglass skrev 2015-12-10 17:21:49 följande:

Hej! Jag kom helt av mig med att logga in här...

Hur mår alla? :)

Jag har gått in i vecka 34 och har en väldigt livlig bebis i magen. Skönt att det börjar närma sig att vi ska få träffa vår lilla, men fortfarande svårt att verkligen förstå det.

Jag går in i vecka 34 imorgon. JAg håller med dig om att det är skönt att det närmar sig även fast det känns som en evighet kvar. Börjar ni få allt fixat? Vi har typ spjälsängen kvar (men det är bara för att vi ska få ärva en och de som ha den har inte fixat en ny säng till sin son.) och sen har vi inte köpt så mkt kläder (tänkte vänta och se vad som reas på mellandagsrean)
  • mirakelspektakel
    Kokosglass skrev 2015-12-11 15:25:29 följande:
    Tack vare att julen närmar sig så tycker jag att veckorna går fort, men antar att de sista kommer kännas lååånga.

Vi börjar bli klara med fixandet, spjälsäng ska skruvas ihop och babyskydd lånas, men annars är det skönt att det mesta är på plats! Kläder har vi inte heller så mycket, tänker att det är bra att veta om man får en stor eller liten bebis innan man bunkrar :) Måste få tag i en overall eller åkpåse som funkar i babyskydd. Har du hittat nåt sånt? Min sambo pratar också om mellandagsrean och visst, det känns ju perfekt. Orkar man inte trängas i butiker funkar det bra att handla online :)

Varit förkyld i flera veckor nu, undrar vad som händer om man är sjuk vid förlossningen? Hoppas verkligen det ger sig snart!
    Vi har en åkpåse i fårskinn men den är inte en mini så den går att trycka ner i liggdelen iom att liggdelen är stor. Sen har vi en vindfleece overall i stl 50 och en i stl 62, och en sovpåse i typ fleece (och några fler fleeceoveraller (fått en massa). har inte köpt en overall. vet inte om vi verkligen behöver en...
  • mirakelspektakel
    Kokosglass skrev 2015-12-20 10:38:21 följande:
    Låter som att ni är redo på den fronten då Vi har beställt en liten åkpåse nu, ibland kan man göra riktiga klipp på lekmer.

Mysigt att det närmar sig jul, ser fram emot två veckors semester innan slutspurt på jobbet. Jobbar du något nu?

Vi ska gå på konsert på nyårsafton, frågade barnmorskan om ljudet var en risk, men de trodde inte det. Hoppas bebis inte sprallar loss totalt i magen, då får jag väl åka hem helt enkelt...
    Vi var på lekmers outlet i infra city, snacka om att man kan göra klipp där. Hittade en mini åkpåse i fårskinn för 300 kr, kunde inte låta bli den!

Nej jag har aldrig lyckas må tillräckligt bra för att börja jobba igen. Har dessutom lyckas få foglossning, jag fattar inte hur det är möjligt när jag knappt rört mig de senaste månaderna... har nerräkning här och väntar med stor förväntan att få må bra igen. 

Det går säkert bra att gå på konsert, om ni ska sitta kan du ju ta med dig en filt och ljudisolera för säkerhets skull. Vi var och såg Kristina från Duvemåla för nån vecka sen. Jag höll på att kissa på mig!! haha!
  • mirakelspektakel
    Linda8110 skrev 2015-12-20 16:39:54 följande:

Här hemma är vi inne i v.33 nu och på julafton är det exakt 6 veckor tills dess att vi får se vår lilla tjej hihi!
    Fått massa kläder till liten så behöver inte köpa något till en start. Känns skönt! Äntligen har vi i alla fall bestämt oss vilken vagn vi vill ha så ska beställa den efter jul :) Känns så overkligt!

Så skönt! vad blir det för vagn?
Svar på tråden Sthlmstjejer runt 30-40 1:a barnet, Bf feb/mars 2016:)