Inlägg från: vinterglädje |Visa alla inlägg
  • vinterglädje

Sthlmstjejer runt 30-40 1:a barnet, Bf feb/mars 2016:)

Hej! Jag hoppar också gärna med här. Är 35, bor i Vasastan med sambo, är i v14+0 idag och är inskriven på BB Stockholm Kungsholmen. Känns som att jag kan komma att ha mycket gemensamt med er som redan är här :)

• vinterglädje

Eftersom vi är i ungefär samma fas i graviditeten så tänkte jag höra med er hur ni gör och tänker kring träning och att röra på sig.

Jag var på vanlig yoga häromdagen på mitt vanliga gym. Kändes skönt när jag var klar, dock kände jag ju ganska tydligt att vissa övningar inte är tänkta för en gravidmage och jag har tydligen hunnit bli rätt stel sen innan semestern... Jag har ambitionen att träna och röra på mig så mycket som möjligt men har liksom inte riktigt kommit igång. Köpte en gravidträningsbok tidigt men den är i princip orörd...Det finns ju tex gravidyoga men känns inte det lite väl tidigt när jag bara är i vecka 15 och magen knappt är mer än en bullmage :)

Om ni gör det alls, hur tränar ni och vad har ni för planer framåt?

• vinterglädje

Vad kul att vi blir fler! :)

Ang yoga så hittade jag en del bra yogafilmer för gravida på youtube, tror det kan bli ett bra komplement till annat. Är ju skönt att kunna röra lite på sig utan att behöva sticka iväg på nåt :)

• vinterglädje

Här är några yogafilmer, har kört 1 och 2 och tyckte de var lagom lugna och ändå lite krävande... Kör man alla fem så blir det nog ett rejält pass :)

• vinterglädje
    Kokosglass skrev 2015-09-06 18:51:39 följande:

Tack för bra vagntips!

Blev sjuk i veckan, så har inte varit så glad eller pigg, men äntligen börjar det bli bättre. Ringde BB Sthlm Kungsholmen i måndags för att jag hade så konstigt ont långt ner i magen och ryggen, men fick till svar något i stil med "vänta och se hur ont det kommer göra längre fram i graviditeten". Sen gick jag till vårdcentralen och de konstaterade urinvägsinfektion :-/ Funderar på att byta till Prima Liv i Danderyd.

Toppen med yoga-klippen! Jag ska nog börja på vattenträning för gravida, känns som en skonsam träningsform.

Hoppas ni andra mår bra :)

Vad trist att du blev bemött så, men det var ju bra att du fick det konstaterat i alla fall så du slipper ha ont och fundera.

Vad spännande med vattenträning, var har du hittat det?
  • vinterglädje
    Bebisfeber84 skrev 2015-09-18 12:51:48 följande:

Ja, jag kan fixa om ni vill? En hemlig grupp och sen kam ni mejla mig era namn så lägger jag till er? Lite roligare ????

Bra idé!

Jag har skickat meddelande till dig, hoppas det funkade :)
  • vinterglädje

Vad kul att höra att några av er börjat känna rörelser. Jag går in i vecka 18 imorgon men har ännu inte känt något, vad jag vet...Moderkakan ligger framme och då kan det ju dröja lite längre men det skulle vara kul att få känna av nåt snart :)

• vinterglädje
    MariaSthlmS skrev 2015-09-21 23:08:19 följande:

Jag funderar på gravidyoga lite längre fram i höst, känns väldigt bra för kroppen tänker jag. Har tidigare yogat på Atmajyoti och trivdes så bra där, funderar på att kolla deras kurser.

Jag har precis idag varit på mitt första gravidpilatespass. Har köpt 10 ggr via Egentid och går på Tegnérgatan. Det var verkligen jättebra, inte mesigt alls utan imorrn kommer jag nog ha rejäl träningsvärk. Samtidigt kändes det jättebra att gå på träning som faktiskt är anpassad för gravida. Och det var bra att kunna fråga en instruktör som verkligen har koll. Så även om jag bara har gått en gång så kan jag verkligen rekommendera det. Jag är i vecka 18 nu och jag tycker att det känns bra att komma igång nu innan jag säckar och degar ihop alldeles ;)

Kul förresten att vi blir några fler :)
  • vinterglädje

Vi har precis börjat titta på vagn, det är ju verkligen en djungel, och vad mycket det finns att läsa! Vi har fastnat för Kronan city, den verkar uppfylla de krav (jag tror) vi har. Det enda jag har hakat upp mig på är att det, i mitt tycke, är så tråkiga färger. Så det lutar åt en svart, men man kanske kan pumpa den med nåt färgglatt om man vill liva upp det :)

För övrigt var vi på RUL i fredags och fick se att det fortfarande fanns nåt där i magen. Och allt såg bra ut så det känns jätteskönt!

Hur går det för er andra?

• vinterglädje

Vad kul att höra hur det är för er. Jag känner allra mest på kvällen när jag precis gått och lagt mig. Häromkvällen lyckades sambon känna en spark även på utsidan och han blev sååå glad :) Jag är i början på v.21 och jag håller med, det går fort samtidigt som jag bara vill att det ska bli jul snart så att det snart är februari :)

Jag ska på BM-besök imorrn, vet inte riktigt vad som står på agendan på det mötet men jag ska iaf ta upp att jag börjar känna av bäckenet :( jag som mått så bra hela tiden trodde jag skulle vara förskonad från det ett bra tag till men tydligen inte. Nån här som känner av nåt?

• vinterglädje

Vad fint du gjort! Det känns knappt som att jag har tid med nåt just nu så nåt pysslande blir det inte fast det vore lite mysigt.

Vi har köpt en baby crib, babynest, och sen har vi fått en stor spjälsäng. Den kommer väl inte användas av bebisen på länge men kan kanske få agera klädförvaring :)

Har bokat in oss på lite olika infokurser och profylax också, känns konstigt att tänka på förlossningen nu när det ändå är långt kvar men hipp som happ är det ändå slutet av februari..tycker veckorna går så fort.

Har ni skrivit in er på någon förlossning än? Varför har ni i så fall valt som ni gjort?

mirakelspektakel skrev 2015-10-20 23:23:25 följande:

Det blev till slut en britax go next, är töntigt nöjd än så länge (fråga mig igen när jag faktiskt använt den i ett par månader :)) 

Virka eller sticka är ju så enkelt att göra för det kan man ju göra även om man har behov att halvligga. tror jag ska virka en babyfilt också. Kom på att jag även gjort en molnmobil som ska hänga över sängen. Den ser ut som bilden, men dropparna är kristallprismor och alla molnen är vita.

• vinterglädje

Vi kallar vår lilla bebis för Grisen :) såg ett program där de jämförde olika djurfostrer med människofoster och vi liknar ju grisar ganska mycket visade det sig. Så då sa vi att det nog är en gris i magen...och med tanke på föräldrarna så blir det med största sannolikhet en liten godisgris :D

Jag blev uppringd av TryggHansa nyss. Har tecknat deras gratis gravidförsäkring. Nu erbjöd de att göra hembesök och berätta mer om försäkringar och olika skydd som finns hos försäkringskassan och hos arbetsgivare. Har ni också fått en sån förfrågan och är det nån som har haft besök? Jag tycker det känns lite märkligt...

Svar på tråden Sthlmstjejer runt 30-40 1:a barnet, Bf feb/mars 2016:)