• Lilla_lou

Ivf västra Götaland 2015

Hej,

Jag behöver lite råd ????.

Jag och min sambo har försökt få barn i över 18 månader. Jag har en oregelbunden menscykel, extremt oregelbunden. Kan gå månader utan mens. Kanske beror det på min vikt? BMI 31. Vet faktiskt inte vad orsaken är.

Vi har bestämt oss för IVF, jag vill gärna ha tips på kliniker, inklusive privata i västra Götaland, som godkänner BMI på 31. Helst med kort väntetid.

Tack på förhand ????

• Svar på tråden Ivf västra Götaland 2015
  • Lilla_lou

Såg att mina smiley symboler blev till frågetecken, så bortse från alla frågetecken :)

• Cyanea

Jag hade skrivit egenremiss till Fertilitetskliniken på Sahlgrenska i första hand. Det är bra att börja med att utreda varför det inte fungerar innan man börjar med IVF. IVF är bara en av flera olika behandlingar som kan hjälpa och det är inte säkert att det är den bästa vägen för just er. Jag vet faktiskt inte om man kan påbörja IVF ens hos privata kliniker om man inte gjort en grundlig utredning först. 

Sahlgrenska tror jag inte sållar sina patienter alls. Så vitt jag vet tar de emot alla som söker dem och de har relativt god statistik. De kliniker som inte nekar patienter får förstås något lägre än de som väljer ut de bästa kandidaterna. Vi har blivit väl bemötta de två år vi har varit hos dem. 

• mortilltre

Vi åkte en bit för vår Ivf och lyckades (privat) i Falun. Helt underbara å så otroligt duktiga! Lycka till med ert val.

• Lilla_lou

Tack för svaren =).

Då ska jag kolla upp Sahlgrenska och Falun. 

Cyanea: Lycka till med utredningen =).

Mortilltre: Tyckte du det fungerade att ha en bit att resa? Jag har tidigare läst att Falun är ett bra ställe, men blir fundersam på resvägen. Blir det många resor dit? (är ny gällande IVF, så är inte så kunnig gällande hur många besök och när man gör de olika stegen). 

Tack igen =)

• Cyanea
    Lilla_lou skrev 2015-07-21 08:53:04 följande:

Tack för svaren =).

Mortilltre: Tyckte du det fungerade att ha en bit att resa? Jag har tidigare läst att Falun är ett bra ställe, men blir fundersam på resvägen. Blir det många resor dit? (är ny gällande IVF, så är inte så kunnig gällande hur många besök och när man gör de olika stegen). 

Tack igen =)

Tack, den är dock över sedan länge och jag är gravid efter IVF hos dem :) 

Jag har ingen erfarenhet av att resa till där man gör IVF, men vet att jag varit tacksam över att ha det så nära många gånger. Det är en del blodprov och VUL som ska göras inför varje behandling. Många gör det på någon hemavdelning istället för där man gör behandlingen. Sen hade jag otur att bli överstimulerad vid äggplocket, och då kunde min egen avdelning ta hand om mig. Det är nämligen inte så att t.ex. vanliga akuten vet vad de ska göra åt det, så det var skönt att veta att jag var i bra händer :) 
  • Lilla_lou

Tack för svaret, ja jag håller nog med, att närhet kan vara viktigt, iaf pga tryggheten det ger.

Jag ringde Sahlgrenska idag, men de rekommenderade att jag vänder mig till något annat ställe pga kötiderna. Känns lite tråkigt.

Någon som har erfarenhet av Nordic IVF Göteborg? Gäller samma BMI här, Max 35?

Carlanderska? Samma BMI där, max 35?

Tack igen för svaren.

• mortilltre
    Lilla_lou skrev 2015-07-21 08:53:04 följande:

Tack för svaren =).

Tack igen =)

Hej igen!

Det var inga som helst problem med avståndet. Alla de blodprov och undersökningar (vag. ultraljud) som var fram tills det var dax, sköttes på distans. Så himla smidigt. Den biten löser ni lätt om ni vill! Kände mej mycket trygg hela vägen. Vi köpte ett tre-pack och långtidsodlade våra små. Bodde över på mysiga "Krokforsgården" (en bit utanför Falun) som hade ett lite bättre pris för Ivf-pat. från kliniken. Vi bodde alltså där under själva odlingstiden. Kan varmt rekommenderas! Personalen var proffsig och sååå otroligt mysig! Kram från mej.
  • MaryoMary

Hej! Har bara bra saker att säga om Nordic gbg. Kort väntetid, jag har (hade) ett BMI på 30 och det var aldrig någon som ens frågade vad jag vägde. Lycka till!

• Lilla_lou

Tack för svaren och alla tips gällande Falun.

Både Falun och Nordic GBG verkar vara bra ställen =). Jag ska kontakta båda ställena och därefter ta ett beslut. =)

Svar på tråden Ivf västra Götaland 2015