• Axo

Konsekvenstänk hos 5 åring?

Min 5 åriga son har ikväll gjort massa hyss på sitt rum. Bland annat så har han öppnat sin sittpuff och hällt ut massa småkulor som är i den. Sen har han hämtat massa vatten så det är blött på hela golvet.

Trodde verkligen inte detta om honom. Han har sagt förlåt och kommer få hjälpa mig att städa upp det.

Vi har planerat in en resa till Liseberg på lördag, förstår han konsekvenserna av sitt agerande om han inte får följa med, eller hur mycket konsekvenstänk har en 5 åring?

• Svar på tråden Konsekvenstänk hos 5 åring?
  • Axo

Ungefär vad jag trodde! Just då, i stundens hetta, var jag väldigt sugen på att dra in resan för honom, men som sagt, var väldigt osäker på om han ens skulle förstå varför han inte får följa med.

• Axo
    Mälaröbo skrev 2015-07-20 18:58:39 följande:

Att ta bort en resa för att man förstört något är ingen konsekvens utan ett straff. Bara så man inte blandar ihop begreppen... En konsekvens av att ha förstört sin sittpuff är att man inte har någon sen, hur gärna man än vill. Även att man kanske inte kan göra det man planerat just den dagen eftersom man istället måste stanna hemma för att städa efter honom. Möjligen kan det vara en konsekvens om ni måste ställa in resan för att ni inte har råd med den pga det han gjort. En konsekvens hänger ihop med händelsen. Ett straff är nåt helt annat! Många använder straff, men kallar det felaktigt för konsekvenser. Straff fungerar oftast bara kortsiktigt och kan vara svåra att förstå för yngre barn.

Tack för förklaringen! Inte helt lätt att hålla ordning på alla begrepp!

Som jag skrev innan så var detta mest en tanke som kom upp i stundens hetta och han kommer självklart få åka till Liseberg!
  • Axo
    Drottningen70 skrev 2015-07-20 18:27:42 följande:

Han gjorde det inte för att förstöra utan för att det var intressant.

Vore ett grymt och orimligt straff att inte få följa med resten av familjen. Nåt som skulle hänga med resten av livet och avhandlas i terapi. Nästan i klass med att avliva kaninen för att han glömt stänga buren.

Förstår inte hur du ens kan fundera på det..

Oj! Undra hur mycket terapi min stackars ettåring får gå i då eftersom han ska stanna hos farmor och farfar på lördag!
  • Axo
    modsey skrev 2015-07-20 20:47:26 följande:

att ta bort resan är inte en konsekvens utan ett straff! Faktiskt en stor skillnad och jag skulle direkt avråda er att göra något sådant.

Att inte sticka i väg till glasskiosken direkt efter att man haft en stor konflikt ja kanske, men inte det du tar upp. Absolut inte!

Nej och om du läser tråden innan du svarar så kan du ju se vad jag har skrivit!
Svar på tråden Konsekvenstänk hos 5 åring?