Dödsfall
Hej..
Fick nyss reda på att min sambos bror har hängt sig :(
Så chockad och ledsen just nu..
Hej..
Fick nyss reda på att min sambos bror har hängt sig :(
Så chockad och ledsen just nu..
Min mamma tog sitt liv. Man är chockad först, och hjärtat slår snabbt. Det är inte lätt att sova efter att det har hänt. Men det blir bättre med tiden.
Prata med varandra. Prata med andra inom familjen och med vänner.
Stod ni båda honom mycket nära? Hade ni ofta eller tom daglig kontakt?
Jo jag blev chokad när min sambo ringde och berättade, hjärtat slog hårt och efter vi lagt på så brast jag ut i total gråt.
Min sambo stod honom nära, gymmade ibland och umgicks.
Jag träffade honom inte lika ofta.
Din sambo kommer säkert att sakna sin bror mycket då. Det är klart att det blir tomt efter någon som dör om man är van att umgås och ha kontakt. Det är en sorg och kan kännas ensamt och ledsamt.
Den andra biten är chocken över hur det gick till. Den delar ni båda. Prata som sagt med varandra, med familjen och med vänner. Det är det bästa.
Begravning med släkt och vänner och sammankomst (fika eller middag) därefter är jätteviktigt! Jag lovar att det kommer att kännas bättre efter begravningen. Ni kommer att få känna stöd av dem som kommer, och det är jätteviktigt att ni tar emot det. Kanske kommer någon eller några som din sambo tappat kontakten med. Då ska han passa på att ta upp kontakten med dem igen. Det är ett sätt att skapa en "gladare" tillvaro och livet går vidare.
Tänker bara på sist jag träffade honom (2v sedan), han var ju som vanligt...
Jag vet. Har man inte full insyn så finner man ingen logik.
Det är mycket som folk bär inom sig. Vi borde prata mer öppet med varandra.
Fanns det inga signaler om du tänker efter?
Nej, jag träffade han väldigt sällan.
Han var väldigt social, gillade att festa, träna, umgås med vänner men gissar att han på insidan kanske mådde väldigt dåligt..
Ok. Ja, säkert mådde han fruktansvärt dåligt på insidan.
Om du eller din sambo skulle behöva prata med någon så finns kyrkans jourtjänst på tel 031-80 06 50. Dagtid. Det är fritt för vem som helst att ringa. Ni kan vara anonyma.
Jourhavande präst kan ni nå nattetid om ni behöver på tel 112. Be att få bli kopplade.
Ett tips är föreningen SPEC. Sök på internet.
En fundering.. på måndag ska vi till hans lgh och packa/städa.
Kommer snaran och ev kroppsliga avlämningar på golvet vara kvar efter kroppen då eller tar polisen bort sådant?
Vet inte riktigt om just polisen städar. Men det kommer ju läkare till platsen för att fastställa att personen är död. Och det kommer väl också ett par personer för att transportera bort liket. Jag antar att de två sistnämnda antagligen städar lite.
Jag gick aldrig in i rummet där min mamma tagit sitt liv, så jag vet inte hur det var städat.
Däremot så plockar dom ju inte bort allt. Det kan ju finnas andra saker som ni får se. T.ex tomma tablettkartor.
Det kan kännas jobbigt att gå in i lägenheten. Är det bara du och din pojkvän? Kommer inte föräldrar och ev andra syskon?
Okej, tack så mycket för svaret.
Vi som går in är nog jag och sambon, syster, pappa och ev kanske mamma.
Jag kommer nog inte gå in först med de andra utan vänta.
Och kommer definitivt inte besöka toaletten..
Ok. Det är bra att ni alla åker dit gemensamt. Det kan ju finnas meddelanden som han har lämnat till er alla/eller till de närmaste.
Du har rätt i att den närmaste familjen ska gå in först. Vi gjorde också så. Min sambo väntade tills vi var klara med meddelanden som hon lämnat till oss närmaste.