Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2015-09-08 06:59:32 följande:

Ska du jobba fram till förlossningen? Har man för avsikt att arbeta men blir tex sjukskriven så får man ändå räkna sin sjukskrivningstid i dom 6 månaderna. Man kan ju inte hjälpa om man blir sjukskrivning. Jag har dock ett yrke där havandeskapspenning blir godkänd o jag födde för tidigt förra gången så jag kommer antagligen sluta jobba i slutet av januari

Ok tack! Jag vill helst inte jobba heltid ända fram till förlossningen, men tänkte om man kan ta semester sista månaden fram till bf? Får jag full sgi då om jag hunnit jobba ca 5 mån heltid innan jag tar semester 1 månad? Kan ej få havandeskapspenning tyvärr i mitt yrke. Om man behöver sjukskrivning vet man ju inte riktigt, hur man kommer må o om man får igenom en sjukskrivning. Men i det fallet har man alltså rätt till full sgi? Tack för hjälpen! :)
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2015-09-07 21:33:55 följande:

Det är ju verkligen bara knasigt om man inte får ta gensvar, för även om förutsättningarna är usla, i motsats till dina, så behöver man ju peppning. När jag fick mitt första barn var jag student och alla undrade hur det skulle gå. Det kändes hemskt kränkande att bli så ansatt och att hela tiden få försvara sitt beslut. Särskilt när folk grottade in sig i hur vi skulle klara ekonomi... Till slut fann jag svaret: "ingen aning, glad att ha rika föräldrar" vilket fick tyst på folk

Apropå pengar; full SGI efter 240 dagar.

Ja visst är det heltokigt, man behöver ju all pepp o stöd man kan få. Man vet ju själv att det kommer bli tufft emellanåt på ett eller annat plan, vare sig det handlar om ekonomi, hälsa, nattvak, syskonbråk eller vabbande... det behöver ju inte andra upplysa en om! Förstår att du blev trött på alla kommentarer - bra att du gav svar på tal, härlig kommentar!
  • Smilla80
    hilda123 skrev 2015-09-08 11:03:56 följande:

Hej!

Jag har tänkt skriva många gånger men kommer inte in på mitt inlogg. Vi är planerade till 11mars med vårt andra barn efter två missfall. Vågar inte hoppas än men är ändå i v 14 och har sett bebisen nu i v 12 då var den pigg och sprallig :)

Jag har fått till mig att man kan skydda sin SGI genom att fylla upp med föräldradagar till heltid. Vi har kvar en del på sonen som är "lägstanivådagar" så de tar jag för att fylla upp från 90 till 100%. Sedan får man ta ut föräldradagar på det planerade barnet 4 veckor innan planerad förlossning så det tror jag att jag gör om jag inte blir sjukskriven eller något innan. Skönt att få varva ner några veckor innan....

Hoppas det hjälpte er lite :)

Välkommen! om du sett pigg bebis i v 12 är det gott hopp om det! :)

Tror det är 7 v innan BF till o med som man får ta ut FP för kommande barn! Har försäkringskassan gett de uppgifterna till dig alltså, att du kan ta lägstanivådagar upp till heltid o då får du full sgi? Gäller detta även om man inte hunnit jobba heltid 6 månader innan man trappar ner o börjar fylla upp med föräldradagar?
  • Smilla80
    shecity skrev 2015-09-08 11:50:12 följande:

Nu ska även jag våga hoppa in på tråden. Har läst den sedan den startades men ej vågat skriva. Men nu känner jag att jag behöver skriva av mig. Fick reda på att jag var gravid när jag var 8 + 5 och BF 24/3-16 så har knappt smäll graviditeten ännu. Sedan jag fick reda på att jag var gravid har det funnits en oro. Främst för att jag har noll symtom, det ända som jag har haft lite är möjligtvis lite tröttare och något känsligare luktsinne, annars är symtomen på graviditet helt borta. Någon mer som känner igen sig?Har KUB på torsdag och är så nervös så jag knappt kan sova. När jag gjorde mitt senaste UL när jag var 8+5 så såg allting väldigt bra ut. Enligt doktorn inga tecken på att jag behöver oroa mig. Men detta är min första graviditet och oron finns där hela tiden. Någon som har något tips på hur jag ska ändra mitt tänk till lite mer positivt?Tack för att ni finns och att alla delar med sig :)

Jag har samma symtom som reflexen - så väldigt sparsamma med andra ord! Så vi är fler! :) Har fått en liten putmage också dock. Men känns så overkligt just med tanke på avsaknaden av symtom, man mår liksom FÖR bra för att kunna ta in att man är gravid... Och förresten, välkommen hit!
  • Smilla80
    shecity skrev 2015-09-09 08:20:47 följande:

Vad skönt att höra Smilla80 :) Har också en liten putmage. Men precis som du skriver så har jag också den känslan " Är jag verkligen gravid? Jag mår ju jättebra". Ska på KUB imorgon ( 12+0) och hoppas verkligen jag får se ett lika pigg bebis som jag fick se sist jag var på UL ( 8+5). Om allt är bra imorgon så hoppas jag att lite oro skall släppa och att jag trotts att jag inte har några symtom ska inse att jag faktiskt är gravid :) Just nu är det också mycket energi som går till just oro som jag hoppas jag ska få slippa efter imorgon. 

Åh så spännande, lycka till imorgon! Kommer säkert gå jättebra! Känner likadant, först efter ul nästa vecka kommer jag (förhoppningsvis) kunna ta in det. Gjorde ul v 8+4, blev då daterad 9+0, fick se och lyssna på hjärtljuden då. Men jag går efter sista mens tills efter ul nästa v. Ska på inskrivning idag i v 12 o det känns helt overkligt, kan inte lita på att jag verkligen är gravid så känns konstigt att ens ta orden i min mun, prata graviditet, få veta bf mm... Känns som om jag bara luras (både mig själv o bm), som att jag inte hör hemma på MVC. Mår ju precis som vanligt (nästan)! Hoppas hoppas mitt ul går bra nästa v o att det är en liten där inne... Ska hålla tummar för dig imorgon! Är det ditt första barn eller hur var det? :) För oss blir det en liten trea!
  • Smilla80

Kan tillägga att jag också fick en uppmuntrande klapp på axeln och ett stort grattis av gyn på mitt ul, så kändes positivt! :)

• Smilla80
    clementinen skrev 2015-09-09 10:54:58 följande:

Hej, hoppar in här:)

Gravid v15. Bf 6 mars =)

Välkommen till oss, och grattis till din graviditet! :)
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2015-09-09 12:28:08 följande:

Jag fick svar på min karyotypanalys idag och fostret har inga avvikelser. Ett extra hjärtultraljud kommer att göras i vecka 20, men annars verkar allt vara ok. Funderar på att köpa en liten body eller nåt för att försöka relatera till att jag faktiskt är gravid.

Härligt, grattis! :) att köpa ngt litet babyplagg kan säkert hjälpa en att landa i det mer. Ska kanske göra det efter ul nästa vecka om det ser bra ut. :)
  • Smilla80
    NellieMeja skrev 2015-09-09 13:54:05 följande:

Har varit på kub nu. Å fick toppen resultat. Det bästa man kunde få. Å så härligt å få se bebisen

Åh vad kul, grattis! :)
Svar på tråden Marsbebis 2016