Inlägg från: Tessie83 |Visa alla inlägg
  • Tessie83

Marsbebis 2016

Är idag i v 33+1, känner igen mycket av det ni beskriver. Har ofta svårt att sova, trött, foglossning, ont i fötterna, andfådd, otymplig och sliten bara jag ska sätta på mej skorna. Har de senaste dagarna fått mycket sammandragningar också. Hon ligger med huvudet nedåt, ilar och trycker där nere och sparkar och trycker upp mot revbenen. Samtidigt som allt är sååå jobbigt är jag ändå överlycklig över allt detta då det nu verkligen närmar sig. Trött på att vara gravid nu, har varit det sammanlagt i 16 månader nu ju och känner mej så redo att äntligen få bli mamma...

• Tessie83

Är också på jakt efter någon bra amningsbh. Gillar lite vadderade. Hittade en fin på Lindex, men den hade ganska bred resår under brösten vilket gjorde att magen var ivägen och kunde knappt andas. Använder fortfarande mina gamla bh-ar, men börjar känna att de börjar bli något små runt om då bröstkorgen vidgas mot slutet av graviditeten. Får köpa sånna där förlängningshaspar.

• Tessie83

Mys med vagn :)

Själv håller vi på och fixar här hemma. Då vi bor i en 2a nu och gärna så småningom vill flytta större så ska vi fota lägenheten på tisdag (innan alla bebissaker kommer på plats). Hade stylist här idag. Är jättenöjd med det mesta i vår lägenhet, den är väldigt minimalistiskt inredd med mest svart, grått och vitt, och tänkte få tips om färg på kuddar i soffan etc. Men hon ville att den skulle göras mer retro med tavelvägg etc.(helst ville hon väll byta ut soffan, köksstolarna och så också, dvs ta bort allt i svart skinn). Köpt massa ramar på Ikea nu, men allt känns så jobbigt, det är ju vi som ska bo och trivas här en bra stund till. Soffan och stolarna få vara kvar. Helt slut efter andra Ikeapasset på 4 dagar. Sorry jag klagar, försatt oss själva i det, men längtar så efter att bara få sätta ihop sängen, hämta vagnen och börja boa. V35 på måndag, närmar sig ju nu :)

• Tessie83
    Madski skrev 2016-02-12 07:11:35 följande:

Vad roligt med flytt och styling, men jobbigt att dom ville ändra på saker ni helst inte vill.. Att göra en massa hål i väggarna känns väl relativt onödigt!? Om du bor i Sthlm är ett hett tips att åka förbi fotografiskas shop på segels torg så kan du garanterat hitta fina bilder/planscher..

Vi sålde vårt hus i våras och flyttade in i en tvåa i september, definitivt inte optimalt, gaah. Vi är på visningar varje helg och ön har tyvärr inte rätt hus dykt upp, men skam den som ger sig ;) jag försöker tänka positivt :) kämpa på, snart är fotografering och visningarna över!

Tack för tipset med fotografiska. Ja vi bor på söder (Sofo), därför hon ville göra det mer retro, haha. Vi stressar inte med flytt. Kollar väll lite efter drömboendet, vet ju aldrig hur lång tid det tar. Men bra att ha förberett med foton innan alla bebisgrejer monteras upp och ställs fram. Hoppas ni hittar det hem ni letar efter.
  • Tessie83
    Madski skrev 2016-02-12 08:27:24 följande:

:) tack! Ja, det blev ett vrålåk ;) när dottern föddes 09 var jag anti Bugaboo för att alla hade en, men när jag/vi fick syn på dieselediton i affären samt insåg hur liten den blir när man fäller ihop den så blev vi sålda. Tur att man kan ändra sig ibland. I natt fick storasysters docka premiärsova i vagnen..

Vi har köpt en Emmaljunga super nitro. Är också lite anti bugaboo, eller inte den vagnen i sig men den ergonomiska sittdelen. Har nu dock börjat ångra mej liiiite då jag insett (som du skrev) hur liten och smidig den blir ihopfälld. Emmaljungans sittdel är gigantisk. Var ju sån jag ville ha men inte smidigt när vi bor på 3e våningen med extremt liten hiss. Hade en kompis på besök i lördags och hon fick lätt plats med sin bugaboo donkey i hissen (ihopfälld då). Kände då lite "varför tusan ska jag vara så envis", haha. Oerhört fördelaktigt med bugaboon att det står upp av sig när den är ihopfälld. Snygg var dieseln också :)
  • Tessie83
    mammave skrev 2016-02-15 21:40:56 följande:

Det är ju mkt tal om psd och att man inte ska samsova nu. Någon som vet om ett babynest räknas som samsovning och om det finns några studier på det?

Enligt min mamma som är BVC-sköterska så är ju förståss det bästa att bebis sover på rygg i sin egen säng, men att då ha sängen nära. om man samsover ska bebis ligga i bebynest och då ska man ha uppe mellan föräldrarnas huvuden, och att ha kuddarna en bit ifrån så de inte riskerar komma på bebisen. Då är risken för att föräldrarnas täcken ska komma på bebisen minimal.
  • Tessie83

Undrar en sak. De allra flesta av er har ju barn sedan tidigare och har kunskap om vattenavgångar. Har haft en del flytningar de senaste veckorna, men imorse när jag satte mej upp i sängen kände jag liksom hur det rann till. Trosorna blev dyngsura och det blev en våt fläck i sängen. Kan detta vara att jag börjar sippra fostervatten eller kan det vara en vattnig flytning? Är nu i 34+6.

• Tessie83

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

• Tessie83

Kl15 igår kom vår älskade Ellen till världen, 47 cm och 2940g :)

Då hon kom i 35+1 berättade barnläkaren innan om vad som kan hända om man kommer så tidigt. Men...allt har gått över förväntan bra. Hon skrek direkt hon kom ut (trots kejsarsnitt), hon är pigg och helt fantastisk :)

• Tessie83

Tack för alla grattishälsningar <3 allt går jättebra (förutom amning men det känner jag ingen press med). Hon är helt fantastisk :)

• Tessie83

Idag är Ellen 6 dagar och efter många kontroller är allt kanon med henne så i eftermiddag åker vi hem :)

Vi hade typ bara köpt st 56 och större då vi räknat med en stor bebis. Skulle hon nog blivit då hon nästan vägde 3 kg på 35+1. Men nu är iaf alla kläder för stora. Har inte velat köpa 44, utan kör på 50. Syrran och mannen har fått inhandla under veckan. Men plaggen i affärerna är ju så olika. Åhléns egna kollektion (ta 3 betala för 2) sitter bra (något för stort än dock), några boddys och byxor från hm passar ok, men kläder från pop är alltför stora. Likaså går det inte att sätta på henne pyjamaser. Bävar lite för hur stor vår fleeceoverall i st 56 kommer vara på henne sen, haha.

Hoppas det går bra för er <3

• Tessie83
    Reflexen skrev 2016-03-08 14:13:00 följande:

Nån som vet hur man kan se/känna om det är läckande fostervatten eller bara vattniga flytningar? Är så svårt att veta om man ska bli orolig eller inte, tycker jag.

Jag var ju också osäker på vad det var som sipprade (fostervatten, flytningar eller urin), vilket visade sig vara fostervatten och lillan fick komma ut. Det jag gjorde var att jag tillslut tog en liten vit handduk (en sådan jag köpt i massor av på Ikea) och lade i trosorna. Om det är flytning går det inte in i handduken medan det gör det om det är fostervatten eller urin. Mitt fostervatten var ljusrosa som syntes på handduken.
  • Tessie83
    Reflexen skrev 2016-03-09 11:01:57 följande:

Tack snälla Tessie för tipset!! Tänkte på att du kanske hade nåt bra tips

Mår lillan och du bra?

Vi mår båda jättebra tack. Lite trist bara att hon helt vänt på dygnet. Sover som en stock hela dagarna, men är vaken om nätterna. Men hon är världens goaste :) skönt också att jag inte känner av snittet ett dugg.

Hoppas det går bra för dej <3
  • Tessie83

Hej alla fina mammor!

Ett stort grattis till era små <3

Har inte skrivit här på ett tag men försökt följa med på tråden. Ellen blev 5 veckor igår, hjälp vad tiden går fort. Hon växer så det knakar, 1,4 kg på 3 veckor och vägde idag på BVC 4370g. Amningen har inte kommit igång, har pumpat fram till i måndags men har hela tiden haft riktigt såriga bröstvårtor. Hon tar bröstet efter mycket gnäll (använder då amningsnapp), handmjölkar därtill och får då max ut 20ml. Annars får hon ersättning, vilket funkar bra. Hade eg velat helt lägga ned amningen men fortsätter kämpa ut de få dropparna jag har för hennes skulle (för immunsystemet). Hoppas nu på att hon fortsätter samma sovmönster som inatt då hon sov mellan 1-5.30 och 7.30-10.30.

Jag undrar det där med att vara svullen och breddas efter graviditet. Jag gick upp 10 kg, och gick sedan ned 8 av dem första veckan. Sedan tog det stopp. Men väger ändå bara 2 kg mer än innan. Dock får jag knappt på mej några kläder. Byxor går inte att knäppa och jackor och klänningar är för tajta över bröstet och då är mina tuttar exakt lika stora som innan. Även mina ringar sitter tajt och de fick jag enkelt på mej 1 vecka innan förlossning :(

Oj det här blev långt, sorry.

Ellen är iaf den mest fantastiska tjejen och jag njuter fullt ut av att få vara hennes mamma :)

• Tessie83

Ellen växer också så det knakar. Vad hände med lilla plutten? Gått upp 1,4 kg på 3 veckor. Hon blev 5 v i tisdags och hos BVC i onsdags vägde hon 4370g. Och då han jag egentligen bf först i söndags. Hade blivit en stor bebis om jag gått tiden ut. Hon har fortfarande st 50 men kan ha vissa plagg nu också i 56.

Svar på tråden Marsbebis 2016