-
Kurvig var ordet! =) Hahaha, det brukar jag nog aldrig kallas annars... Alltså, all MVC är ju frivillig, man måste ju inte ens gå dit. Vill man inte göra visa delar kan man ju avstå. Men man får nog räkna med att ta en ordentlig diskussion med sin BM om man inte har skäl. I mitt fall är det för att jag har en ätstörningsproblematik bakom mig, som triggas av att väga sig, varför vi kommit överens om att vi inte gör det..Smilla80 skrev 2015-08-31 20:26:23 följande:Ja man är lite mer kurvig nuförtiden, haha! Bootie and boobs! ;) Men vad skönt att slippa väga sig, behöver man alltså inte göra det o kan slippa? :)
-
Åh underbart, grattis till fina siffror!Bonebag skrev 2015-08-31 21:30:53 följande:
KUB äntligen avklarad :D
1:20000 - så en låg risk (y)
Blev daterad till den 6:e Mars, så nu längtar vi <3
-
Självklart, det är bara att fråga..Reflexen skrev 2015-08-31 22:33:17 följande:
Kul med många inlägg att läsa kommer inte ihåg allt jag ville kommentera, så tar en snabb sammanfattning här
Välkommen till er som är nya!
Grattis till fina siffror, Bonebag! Söt bild
Hoppas att ni med foglossningar och fotbollsvurpor blir bättre snart!
Skönt att du orkar skriva lite, Carabellis! Hoppas du slipper vänta så länge på svar !
Jag funderar också på att strunta i vägning på mvc. Är redan överviktig och vill slippa pekpinnar som får mig att må dåligt. Det beror ju på vilken inställning och attityd min bm har också. Får jag fråga varför du inte kommer väga dig, Elenic?
Idag har jag inte varit lika vidrigt trött som förra veckan. Hoppas hoppas att det håller på att vända nu!
Jag hade ganska jobbiga ätstörningar från mitten av tonåren tills slutet av 20-åren.. Värst var det väl 19-24 ungefär. Sen blev jag gravid med min dotter, och vägde mig precis som man ska och mådde SÅ dåligt av att gå upp i vikt okontrollerbart. Jag vägde 50 kg till 168 cm när jag blev gravid och gick väl upp nästan 18 kg, vilket BM tyckte var jättebra. Och jag HATADE min kropp hela tiden, samtidigt som jag älskade att den gjorde min dotter. Kluvet. Mellan dottern och sonen blev jag väl lite bättre, men nästa graviditet var ändå jobbig. Här stod jag dock på mig och vägde mig inte och det blev SÅ mycket lättare. Så för mig nu var valet självklart att skippa vågen. Jag är normalviktig (varken under eller över) nu och skulle säga att jag varit helt "frisk" i fyra år ca. Men jag vet att det är så ömtåligt och något som får mig att börja må dåligt kan kasta mig tillbaka i att bota det svarta och svåra med att inte äta. Jag vill desperat hålla mig kvar i detta normala tillstånd där mat är avdramatiserat, och hoppas verkligen att denna graviditet inte stökar till det. Brukar annars må skit när folk sager "Hej tjockis" och sånt annat charmigt som tycks vara ok att häva ut sig till gravidisar... -
Tycker absolut att vi ska stötta varandra, vilken problematik man än har eller vad det än är som känns extra jobbigt under graviditeten. Kram!AKF skrev 2015-09-01 08:43:52 följande:
Fanns mkt för mig att läsa och svara på.
Jag har funderat mkt på vikt/övervikt. Första grav gick jag upp galet mkt, jag slutade dessutom att röka precis när vi blev gravida (det var inte såå planerat då), så kilona kom från alla möjliga håll.
Nu har jag tyvärr ganska många extra kilon redan innan denna efterlängtade graviditet, jag har helt enkelt inte fått till träningen i vardagen. Min BM är fantastisk, hon erbjöd mig att inte väga alls, men hon lovade också att jag skulle få stöd om jag ville men inga pekpinnar.
Hittills har jag varit så trött, illamående och kännt av foglossning efter en hel arbetsdag så jag har inte orkat med den där extra promenaden. Har verkligen inte ätit onyttigt eller mkt sista tiden, men jag känner att jag börjat gå upp.
Jag hoppas att vi kan stötta varann i detta, vi som vill.
Kram på er!
-
Tackar! =) Kommer behöva lite tumhållning känner jag, har redan börjat oroa mig trots att vi såg en söt liten bebis med pickande hjärta för en vecka sen..AnniAy skrev 2015-09-01 13:39:32 följande:Haha jo tack jag vet men dom är lugna och min man hjälper till väldigt mycke :) men för mig är det jobbet som är plågan men kanske bara jobbar 50% om det fortsätter såhär. Ska prata med en sjukgymnast :) oj jag beklagar. Håller tummarna för dig att allt ser bra ut på KUB :)
-
Tycker jag inte heller att du borde behöva! ;)Smilla80 skrev 2015-09-01 13:13:45 följande:Jag sa vid mitt hälsosamtal att jag föredrar att väga mig hemma innan besöken, och det verkade ok. Det är ju ett alternativ för er andra med om ni känner obehag över att väga er inför någon annan. Tyvärr kan det ju bli ytterligare en grej att noja över annars. Jag vet med mig att jag är normalviktig o hur mkt jag bör gå upp, och har gått upp normalt de andra graviditeterna... Egentligen borde jag inte behöva väga mig på MVC tycker jag! ;)
-
Hallå! Mina stora är just stora, fyllde 9 och 12 nu i augusti så ja,jag är nästan som förstagångsmamma jag också. (!) Superspännande! Stort grattis till fint UL på KUB, hoppas att proverna såg fina ut också. Ska bli spännande att se vilket datum vi får på UL nästa vecka. Jag VET ju typ när bebis är gjord så det borde inte kunna diffa så mycket tycker jag. ;)Eldora skrev 2015-09-02 07:18:59 följande:Håller alla tummar och tår att det går bra! Gör nåt som du mår bra av så kanske du kan få liiiite lugn?!.TackElenic skrev 2015-08-31 13:20:19 följande:Hej, Och välkommen! Vad roligt, vi har samma bf (enligt senaste mens, enligt ett VUL har jag 20:e...) och vi väntar också vårt tredje! Spännande med KUB, vi har vårt nästa onsdag. SKÖNT att du är optimistisk, jag önskar att jag kunde vara det.. Har dock lite för många inte så lyckade graviditeter bakom mig för att jag ska tycka att UL-skärmar är något positivt... Men jag hoppas, och min man tanker positivt för oss båda! Hoppas ni får fina bilder på ert mirakel imorgon!
Vad roligt, hur gamla är dina små? För mig var det 8 år sen sist jag hade en liten, så detta känns som första ggn igen. Enligt senaste mens ska jag ha 8mars, enligt vul 24e och nu enligt ul igår den 16e mars. Haha här hoppar det fram och tillbaka.
Håller tummar och tår att det går bra för er, förstår er oro pga erfarenheter! -
Men vilka goda nyheter! Har du fått någon förklaring till varför de tyckte att UL såg så konstigt ut då? Och vad blir nästa steg? Hur känner du dig?Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:09:37 följande:
Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.
-
Tack för förklaringen! Som du säger, nackspalten säger ju inte allt... Och ibland inget. BRA att ni får extra UL så att ni kan få klarhet. Hoppas på att du ändå kan glädjas en aning nu. Kram!Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:36:34 följande:En bred nackspalt korrelerer med flera syndrom, dock är det så att 10% av barnen med trisomier ej ger hög risk på kub, så de har alltså smal nackspalt. Alltså är nackspalten inget diagnostiskt verktyg för att ställa diagnosen kromosomfel, men det är associerat. Som jag tidigare nämnt så finns risk för hjärtfel, något mer än barn utan bred nackspalt.
Jag känner mig chockad men på ett fint sätt. Kommer givetvis vara orolig resten av graviditeten, ännu mer än man är normalt. -
På tal om fosterdiagnostik... Jag fick precis veta att i Sthlm har de precis bestämt att OM man får dåliga värden på KUB så får man göra NIPT, utan kostnad. Det är ju en helt fantastisk nyhet! Hoppas det sprider sig till fler landsting. Vet dock inte om det hjälper oss, om vi får hög risk, då man tydligen kan ha kvar rester i blodet från om man haft missfall nyss, vilket vi ju råkade ut för - och det fostret lär det ju ha varit något fel på så... Det kan tydligen ge falskt svar som visar på avvikelser som inte finns.