Inlägg från: Tessie83 |Visa alla inlägg
  • Tessie83

Marsbebis 2016

Oj, råkade skicka. I min förra graviditet fick jag det. Fick akutsnittas då och förlorade min son drygt 2 veckor senare. Så det är mycket koll under denna graviditet. Även tillflödesul och tillväxtul görs och kommer göras.

Än så länge har det sett bra ut iaf :) Nu är största risken för mej att moderkakan ligger över mitt gamla ks och att den förhoppningsvis inte växer in i snittet.

• Tessie83
    Carabellis kusp skrev 2015-12-21 20:59:46 följande:

Det är jättefint! Nån särskild koppling?

Ellen är ganska likt Elise som jag gillar. Är även förtjust i Carin, Kerstin, Ingrid, Amalia. Men det perfekta namnet lyser med sin frånvaro...!

Gick igenom lista A-Ö för min namn och sa vilka namn jag tycker är fina och min man föll direkt för Ellen. Min mamma blev jätteglad över det då hennes omtyckta moster hette Ellen, så blir ju släktnamn också :)

Vi hade även några andra namn förut på listan; Sofie, Emelie, Olivia, Isabelle, Tyra och Freya. Men nu är det Ellen som gäller :)

Elise är också jättefint.
  • Tessie83

Hej!

En liten fråga. Vår lilla tjej har bf 27/3 (blir dock snitt nån vecka innan). Eftersom kylan ännu inte kommit kommer den säkert förr eller senare. Tänkte köpa en fleeceoverall. Har förälskat mej i en vit med öron på Lindex. Frågan är om jag ska köpa st 56 eller 62. Var själv stor när jag föddes och räknar med att hon också blir det. Tänker dock att 62 ändå blir lite för stort i början men vågar inte lita på att sommaren blir bra. Kanske kan vara skön att ha på sig även ute med båten kalla sommarkvällar. Så där står jag nu, 56 eller 62?

• Tessie83

Det där med att sova dåligt känner jag väl igen. Passade min man två systerbarn natten till igår, 5-åringen kom in vid 2-tiden och kunde inte somna före eller efter. Bebis i magen verkade också orolig och sparkade skogstokigt omkring sig hela natten. Fick väll också två timmars sömn den natten. Men inatt sov jag iaf som en prinsessa :)

God jul till er alla

• Tessie83

Precis 3 månader kvar till bf idag, hon sparkar runt där inne mest hela dagarna, nu nåt hon även ända upp till revbenen vilket känns. Å, vad jag vill att dessa månader ska gå snabbt.

I helgen har mina föräldrar bott hos oss (i vår 2a), men har varit jättemysigt. Pappa har gjort ett skötbord som vi har på vår tvättmaskin, har ätit gott, shoppat lite (även lite till lillan), gått på bio och blivit ompysslad. Längesedan jag mådde såhär bra faktiskt, knappt någon sammandragning alls i helgen :)

Jag kommer bädda med ett fårskinn och filtar i vagnen.

Vår 2a är rätt stor så kommer bo kvar här ett tag. Enda problemet är vart vi ska ha vagnen då den inte får plats i hissen och vi får inte ställa den i varken trappuppgång eller cykelförråd :(

Känns ofattbart att det ändå börjar närma sig nu, mys att börja handla in :)

• Tessie83
    hannis12345 skrev 2015-12-27 16:00:54 följande:

Åh vad roligt Tessie83 att hon sparkar på;) jag har två månader kvar o det är verkligen nu hon tagit fart. Har moderkakan i framvägg så allt känns lite mindre än för alla andra.

Vad krångligt att ni inte får ha vagn i trappuppgång då? Tror faktiskt det är lag på att det ska finnas utrymme för barnvagn i lägenheter. Har du pratat med styrelsen?

Vi flyttade precis från vår trea till en 4a i stan så det känns skönt att ha plats. Vi köpte lägenheten innan jag blev gravid men tänkte nog på framtiden, så viktigt var både hiss o extra rum..

Vart bor du?

Bor på Södermalm. Tro mig, har mailat styrelsen men de anser inte att det är deras problem vart jag ska ställa vagnen, bara att den inte får stå i trapphus (kan jag förstå), men inte heller i cykelförrådet (där cyklarna ska hängas upp på krokar). Vilken lag tänkte du på? Vet inte hur jag ska göra....

Har också min moderkaka i framvägg, men kan kännt tydligt sedan v16 :)
  • Tessie83
    Reflexen skrev 2015-12-27 19:31:01 följande:

Tessie: tråkigt med vagnbekymmer! Har ni vagn redan eller kan ni anpassa valet av vagn efter platsbristen?

Vi har beställt vagn redan, en Emmaljunga super nitro, är ju inte direkt den minsta vagnen (stor sittdel). Men vill inte ha en med skålad sittdel. Men finns tyvärr ingen vagn som går in i vår lilla hiss. Vi får väll se hur det blir.

Vi tänkte köpa en gulliversäng från Ikea. Den kan man ta bort ena sidan på och ställa jämte sängen (tänkte själv göra det).
  • Tessie83
    Reflexen skrev 2015-12-28 00:28:18 följande:

Emmaljunga har så fina vagnar!! Förstår ert val mycket väl hoppas det löser sig!

Ska kolla ikeas sängar igen, trodde inte man "fick" ta bort ena sidan med botten i det övre läget på nån av dem. I värsta fall får min man göra nån extra stödpinne eller nåt, så sängen blir säker för den lilla.

Har läst en del om det. Tydligen får man eller köper man med en sån där planka så inte barnet rullar ur sängen när man väl tagit bort en sida. Fäster den på där den ska sitta sedan monterar man botten på den övre delen. Många som gjort såhär iaf.
  • Tessie83

Jag blev sjukskriven på 25% från vecka 9, 59% från vecka 17 och är nu heltidssjukskriven (bf 27/3). Förlorade vår pojke i september 2014 pga moderkaksavlossning i v25+2. Dessa började med prematura sammandragningar och blev heltidssjukskriven så fort dessa sammandragningarna kom under denna graviditet. Sedan har ju läkarna skrivit att det är psykiskt påfrestande, samt haft foglossning. Mina läkare har verkligen hjälpt mej och skrivit sådant som de vet att försäkringskassan godkänner. Nu när jag fick min heltidssjukskrivning fick jag exempelvis den fram till 30/1 och sedan uppföljning av läkare. (FK godkänner oftast kortare sjukskrivningar så man har möjlighet att rehabilitera sig).

• Tessie83

Jag kommer göra mitt snitt på SöS.

En kompis till mej fick barn förra veckan, hon skulle eg föda på BB Stockholm men det var fullt så hon fick istället ta BB Sophia.

Svar på tråden Marsbebis 2016