Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

• Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-09-02 20:26:43 följande:

Ska förtydliga,

Känns det som att du kan koppla av efter all oro?

Jag hoppas det! Kram

Jag känner mig helt tagen av lättnad. Vissa ovanliga hjärtfel kan föreligga hos foster med bred nackspalt och därför får vi extra ul av läkare efter RUL, så efter det om allt är bra kan vi kanske andas ut. Jag antar att jag kan andas ut helt först när jag har en snurrig bebis på bröstet i början av mars... Tack för din omtanke och ditt stöd!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-09-02 20:27:18 följande:

Men vilka goda nyheter! Har du fått någon förklaring till varför de tyckte att UL såg så konstigt ut då? Och vad blir nästa steg? Hur känner du dig?

En bred nackspalt korrelerer med flera syndrom, dock är det så att 10% av barnen med trisomier ej ger hög risk på kub, så de har alltså smal nackspalt. Alltså är nackspalten inget diagnostiskt verktyg för att ställa diagnosen kromosomfel, men det är associerat. Som jag tidigare nämnt så finns risk för hjärtfel, något mer än barn utan bred nackspalt.

Jag känner mig chockad men på ett fint sätt. Kommer givetvis vara orolig resten av graviditeten, ännu mer än man är normalt.
  • Carabellis kusp
    Saltig skrev 2015-09-02 20:35:46 följande:

Hej

Hoppar in här, har bf den 27/3 så det kan ev bli en aprilbebis

Vad härligt att allt var bra

Hur gick provet till? Blev du sängliggande några dagar efter provet? Har tänkt att göra det oavsett svar på kubultraljudet och proverna....

Provet går till så att läkaren tittar med ultraljud på magen, magen tvättas med sprit, en tunn nål sticks in via magen in i moderkakan och det sticker till lätt. Man mår bra efteråt, känner ingenting, men får inte lyfta tungt under dagen.

Om du tänkt göra moderkaksprov oavsett, skippa kub! Enorm ångest om man får hög risk!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-09-02 20:48:19 följande:

På tal om fosterdiagnostik... Jag fick precis veta att i Sthlm har de precis bestämt att OM man får dåliga värden på KUB så får man göra NIPT, utan kostnad. Det är ju en helt fantastisk nyhet! Hoppas det sprider sig till fler landsting. Vet dock inte om det hjälper oss, om vi får hög risk, då man tydligen kan ha kvar rester i blodet från om man haft missfall nyss, vilket vi ju råkade ut för - och det fostret lär det ju ha varit något fel på så... Det kan tydligen ge falskt svar som visar på avvikelser som inte finns.

Fast de rekommenderar mkp eftersom träffsäkerheten är ännu högre. Men bra alternativ om moderkakan sitter så att man inte kan ta mkp och då slipper man ju invänta fvp som jag tror tas i v 15-16.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-03 06:50:45 följande:

Idag är det dags för inskrivning på mvc!

Och imorgon NIPT. Stora milstolpar för mig

Vågar fortfarande inte tro på bäbis, men hoppas det ser bra ut fortfarande. Beställde ett ul i samband m NIPT imorgon, så då får vi status i v11.

Stort lycka till! Hur länge får man vänta på nipt-svaret?
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2015-09-03 05:57:26 följande:

Åh vad härligt att höra! Har tänkt en hel del på dig. Vet ju vilken ångest man har. Och skönt att du fick svar så fort. Usch, nu blir jag ännu mer anti kub (var det redan). Fattar inte att det fortfarande erbjuds.

Hoppas du kan slappna av en hel del iaf till rul o sen fullt ut. Kram

Tack!

Kub har ju fördelar; icke invasivt, men dess stora brist är ju att 10% som faktiskt har skada ej fångas upp.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-09-02 22:31:05 följande:

Va!! Men så underbart!!! Grattis! Tänk att det kan visa så fel?! Undrar vad det beror på? Du som är så ung och allt, åldern är ju en faktor de räknar in.. Ja hursomhelst, nu ska du bara njuta av dessa underbara nyheter! Är så glad för din skull!

Det handlar om att en bred nackspalt är associerat med kromosomfel, men att det inte är ett diagnostiskt mått. Det finns ju också vissa som inte får utslag som högrisk fast de har ett barn med kromosomfel...
  • Carabellis kusp
    Eldora skrev 2015-09-03 07:54:39 följande:

Varför fick du göra det i första hand? Om du är under 35 menar jag.  

Jag fick göra det trots att jag snart bara är 31år, men på norrort sidan av sthlm ska de erbjuda kub osv så många som möjligt oavsett ålder. 

Håller tummarna att allt är fint!

Jag bor i Sthlm och eftersom det erbjuds alla ville jag göra det. I första hand för att utesluta missed abortion, men väl medveten om att man får räkna med den här typen av besked också. Vad tycker du om att det erbjuds alla?
  • Carabellis kusp
    Eldora skrev 2015-09-03 08:33:21 följande:

Jag tycker att det är jätte bra Men börjar spekulera i varför det erbjuds alla, hehe. Jag tackade inte nej heller!

Jag tror att det erbjuds alla eftersom det är förhållandevis billigt. Det är ju också mer skonsamt att behöva avbryta i v 15 än 21 som det kan bli om man väntar till RUL.
Svar på tråden Marsbebis 2016