• AKF

Marsbebis 2016

Fanns mkt för mig att läsa och svara på.

Jag har funderat mkt på vikt/övervikt. Första grav gick jag upp galet mkt, jag slutade dessutom att röka precis när vi blev gravida (det var inte såå planerat då), så kilona kom från alla möjliga håll.

Nu har jag tyvärr ganska många extra kilon redan innan denna efterlängtade graviditet, jag har helt enkelt inte fått till träningen i vardagen. Min BM är fantastisk, hon erbjöd mig att inte väga alls, men hon lovade också att jag skulle få stöd om jag ville men inga pekpinnar.

Hittills har jag varit så trött, illamående och kännt av foglossning efter en hel arbetsdag så jag har inte orkat med den där extra promenaden. Har verkligen inte ätit onyttigt eller mkt sista tiden, men jag känner att jag börjat gå upp.

Jag hoppas att vi kan stötta varann i detta, vi som vill.

Kram på er!

• AKF

Har någon av er någon erfarenhet av 'dåliga värden' för sköldkörteln?

Fick idag meddelande från min MVC - de sa att proverna jag lämnade för en vecka sedan visade på gränsvärden för sköldkörteln och att deras läkare skrivit ut ett recept på Levaxin. Hon sa att jag skulle höra sv mig om jag hade frågor, men nu är växeln stängd...

Jag har varit fruktansvärt trött och det trodde jag berodde på låga järnvärden.

I FaSs står det att man inte ska äta Levaxin med järntillskott eller läkemedel som innehåller järn, något jag gör eftersom

BM rekommenderade det sist vi sågs.

• AKF

Jag vet faktiskt inte. De ringde som sagt och lämnade ett meddelande bara, berättade att läkaren glömt ringa mig igår, fick inga detaljer eller råd. Det är en vecka sen jag lämnade prover.

På Apoteket fick jag råd om att sluta med järntabletterna och kosttillskott pga att jag inte ska kombinera Levaxin med kalcium, järn etc. Inte ens äta yoghurt eller dricka mjölk tydligen...

Frågan är väl hur man ska få upp järnvärdena om jag inte får äta järntabletter.

Det värsta är att detta satt igång oro. Ger hypotyreos ökad risk för missfall...?!

skruttin skrev 2015-09-02 19:15:54 följande:

Jag fick också veta att mitt sköldkörtelvärde var gränsvärde. För mig blir det nya prover i slutet av denna månad så de är 1 månad emellan. Var ditt värde på gränsen för underfunktion eller över? Jag hade över, verkade inte riktigt vanligt vid graviditet vad jag har hört, någon som vet här? :)

• AKF
    Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:09:37 följande:

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

Grattis!! Verkligen roligt att höra!

Hur känns det?
  • AKF
    AKF skrev 2015-09-02 20:23:47 följande:

Grattis!! Verkligen roligt att höra!

Hur känns det?

Ska förtydliga,

Känns det som att du kan koppla av efter all oro?

Jag hoppas det! Kram
  • AKF

Välkomna alla nya! Och grattis till alla positiva resultat på UL och KUB.

Jag gjorde ett extra VUL i början av veckan och allt såg fint ut. Fick till och med lite vinkningar från den lilla krabaten.

'Flyttades fram' några dagar så jag är daterad till 11+3 idag. Efterlängtade vecka 12... Nu väntar KUB nästa vecka.

Fortfarande overkligt att det ska gå hela vägen den här gången trots alla symptom, att jag har fruktansvärda smärtor av foglossning OCH fått se bebisen.

• AKF

Idag är det dags för KUB-test.

Minns att det var flera som också ska göra det idag, men minns inte vilka det är - tänker på er i vilket fall!

Hoppas att vi får bra siffror allihop!

• AKF

Tack snälla för att du frågar! Orkade inte skriva hör igår.

Vi fick inget helt svar igår pga att de klantat sig när jag lämnade blodprov. De hade helt enkelt inte tagit det provet...

Jag var rätt besviken eftersom det varit en viss anspänning fram till ultraljudet.

Men barnmorskan sa att nacken var smal och det brukar den inte vara om något är fel.

Allt såg fint ut annars. Blir dock inte klok på veckorna. Jag sa att jag enligt tidigare mätning och beräkning var 12+4 igår. K

Ja, det stämmer bra sa bm men i papprens jag fick med mig hem har hon skrivit 13+2 enligt ultraljud.

Nu har jag iaf lämnat blodprov igen och ska få svar på hela kubtestet nästa vecka.

Elenic skrev 2015-09-18 11:05:01 följande:

Hur har det gått för dig AKF?

• AKF

Hej!

Vi fick vårt kub-svar till slut. Låg risk särskilt med hänsyn till min ålder enligt bm. Det kändes som en lättnad! De flyttade veckorna lite efter mätning så jag är i v15 nu, 14+4.

I förrgår kväll började jag få huvudvärk, jag har haft det til och från under graviditeten, det har känts som att det varit hormonellt för jag hittar ingen annan orsak. Den här gången höll det i sig hela natten och har fortfarande inte släppt efter 1,5 dygn. Började också kräkas i går morse och har knappt kunnat behålla vatten sen dess. Varit hemma från jobbet och helt sängliggande. Känns som ett rejält bakslag efter att jag trodde att jag lämnat det värsta av illamåendet bakom mig.

Är det någon som känner igen sig? Någon som vet vad man kan göra åt huvudvärk som inte ger med sig? Försöker få i mig vatten, lite i taget, men alvedon funkar inte för jag kräks bara upp det.

• AKF

Tack för alla råd!

Det blev två dygn sängliggande pga huvudvärk och kraftigt illamående - utan att kunna äta. Nu mår jag mkt bättre. Svagt illamående som kommer och går lite. Jag hoppas att det bara var ett tillfälligt bakslag. Vill ju börja må bra nu och komma in i andra-trimetern-glow nu.

Vi har beslutat att vi ska sälja tidigare vagnar och köpa en nyare Kronan, vi har varit väldigt nöjda med deras vagnar innan.

Smilla80: ja, det måste vi ju vara. Har fått BF 21/3 men det lär ändras vid RUL.

Svar på tråden Marsbebis 2016