Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

NellieMeja skrev 2016-03-11 07:02:59 följande:

Jaha nu hänger jag mig snart. Sov ganska bra I några timmar inatt. Men då kom äldsta dottern in med jätteont i magen. Hon har problem med magen så jag trodde det var det som spökade följde med på toan så att hon kunde göra nr 2 och få Alvedon. Hon gick å la sig igen å jag satt kvar i rummet efter ett tag så resor hon sig upp å spyr. Magsjuka in The house. Inte bra läge detta. Så nu får bebisen stanna kvar mins en vecka så vi rider ut denna storm. Å jag hoppas håller tummarna att vi andra i familjen slipper detta. Har spritat å haft mig. Sa jag att jag hänger mig snart

Jag hänger med till galgen! Är väl inte så mycket till tröst men du är iaf inte ensam - här har också magsjukan gjort entré. Min yngsta kräktes utanför bilen i morse. Men eller hur, inte NUUU!! Och just till idag hade jag köpt hem en massa ingredienser och tinat upp massor av kött, kyckling, fisk och färs för jag planerat göra storkok på 5 olika grytor och frysa in för att slippa tänka på matlagning den första bebistiden. Vad gör jag nu med all denna mat?! Snacka om dålig tajming!!! Hoppas ni kryar på er fort och att bebis väntar lite med att titta ut. En styrkekram är nog på sin plats, så jag skickar en till dig! :)

Vad jobbigt för er som sover så dåligt, lider med er! Förstår att ni vill att bebis ska komma ut NU! Det hjälper inte med sådant där gravidstöd/kudde?

Reflexen; jag hade ringt MVC om flytningarna bara för att skippa oroa sig, du får säkert ett lugnande besked! Vad skönt att din lilla vänt sig och fixerat sig, underbart ju! Snart är det dags....
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-03-11 09:09:32 följande:

Åh nej, inte hos er också! Vilken synnerligt dålig timing. Och när du var så ambitiös med maten också...

Tack för sömnsympatier. För mig funkar tyvärr inte kudde/stöd på något sätt då det som gör ont är all belastning på höfter/bäcken. Det gör alltså ont om jag står/sitter/ligger. Det enda som känns halvok är att stå på alla fyra eller att vara I vatten (då vattnet bär upp mkt av tyngden av magen) - men ingen av de positionerna är så lätta att sova i. ;) Dagtid står jag ut med det onda, men att försöka sova med ont går inte. Så jag får vänta tills jag är APtrött, då kan jag däcka nån timme eller två tills jag vaknar med smärta igen. Bäst vore alltså att sprida ut dessa tvåtimmarspass över dygnet. Tyvärr så funkar det ju inte så bra och praktiskt med vardagen.. ;) Så jag går omkring och är zombietrött istället. Urk!

Tack själv för magsjukesympatier! ;) Det låter fruktansvärt jobbigt, förstår att du knappt står ut. Och "paniken" med över att man vill vara hyfsat pigg när man ska föda! Man får ju en adrenalinkick och extra kraft att ändå klara en fl, men tiden precis efter... Hjälp! Önskar jag kunde råda på något sätt men inte lätt när det enda som hjälper är de två positioner du nämner... ;) Har du höftbälte på dagen? Kan du få massage för att mjuka upp det? Akupunktur i smärtstillande syfte...?! Bada varmt innan sänggående? Håller tummarna för att det inte dröjer för länge innan fl för dig. Själv kan jag gott gå ett tag till o har inte direkt ngt emot det (och särskilt nu tills magsjukan är över) men jag hoppas att ni som inte mår bra får föda först! Styrkekram!
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-03-13 02:57:16 följande:

Hälsning från Danderyds sjukhus; flicka född om kvällen 12 mars.

Varmt grattis, så härligt att hon är här! Ta hand om er! Kram
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-03-12 20:56:45 följande:

Idag på eftermiddagen/kvällen har min lilla buse bökat och stökat ordentligt. Känner mycket tryck nedåt och många ilningar. Lite värk i ryggen o lite mensvärk har jag börjat känna på kvällarna också. Hoppas det är nåt positivt! Två veckor kvar till bf dock, så är ju dumt att hoppas på nedkomst redan! ;)

Spännande! Känner igen mig, dessa "signaler" har kommit på mig också i helgen. Har ju knappt en vecka till BF. Så det känns nästan lite "sent" att det inte händer ngt förrän nu, jag får nog gå över. Men det gör mig inte så mycket eftersom jag mår så bra, är pigg och rörlig (även om man naturligtvis inte är lika smidig längre som innan så här i v 40 som jag går in i idag). Denna graviditet har varit så "snäll" mot mig, trodde att det skulle bli värre nu denna tredje gång men det blev tvärtom, den enklaste hittills! Lite småkrämpor så klart men inget jag kan klaga stort på. Skönt att du också mår bra, och vi får hålla tummarna för att de som inte mår lika bra får föda först!

Den lille är nu frisk från sin magsjuka, vill ni snälla hålla tummarna för att resten av oss slipper? Vore väl dock en utopi så smittsamt som det är. Magsjuka hos den gravida verkar kunna sätta igång förlossningen, har läst en del om det. Läste även om en som födde barn med magsjuka, lät verkligen inget trevligt. Hur går det för er Nelliemeja? Ha en fin söndag alla!
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-03-12 09:10:23 följande:

Nu e jag jätte tråkig, men jag tänker lite på hur magen kommer se ut sen? Denna gång har jag fått lite bristningar på magen o i o med att hon fixerade sig i början av veckan ligger hon väldigt långt ner. O bristningarna o huden kliar så just där de är så spänt nu! Jag tänker att magen/huden kanske förlorar mer av sin spänstighet då det kommit skador i huden denna gång (bristningarna). Vad säger ni om detta?

Jag har varit väldigt ledsen över hur min mage blivit, den var så mycket finare förra gången. Det är svårt att acceptera o jag känner att kroppen är förstörd o jag är bara 31 år....tur att man är gift? :)

Huden har ju ändå en fantastisk förmåga att dra ihop sig (fast det kan ta mer eller mindre tid) och bristningar bleknar. Du är fin precis som du är!! Det är så många kvinnor som fött barn som har bristningar så om karlarna skulle hänga upp sig på det så skulle de få leta länge...
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-03-14 10:51:31 följande:

Sån hemsk klåda på magen!!!! Fick svar från Bm om antihistamin tabletter så mannen sprang till Apoteket nu. Blir tokig!!!

Idag planerade vi min föräldraledighet på försäkringskassan. Min graviditetspenning går ut nu den 18 mars. Är det fler som får en liten förmån från deras arbetsplats? Jag får 10% av min lön i 6 månader, alltid nått....

Ska ni vara föräldralediga länge? Jag ska vara hemma till maj 2017, jobba två månader (pappan föräldraledig) o ha semester 1 månad o sen skola in dottern i augusti 2017. Detta året fick ju pappan en extra föräldramånad

Vad jobbigt med sådan klåda! Hoppas det blir bättre med tabletterna.

Jag har också en liknande löneförmån och får 10 % av lönen i antingen 150 el 180 dagar.

Jag planerar att vara hemma i minst 1,5 år men chefen har sagt att jag är välkommen tillbaka när jag vill. Så jag får se lite helt enkelt. Nu när du går från gravpenning till föräldrapenning, får du fortfarande lämna dottern på fsk varje dag (för det var du som skrev att du gjorde det va? :))? Är ju så olika från kommun till kommun. Här får vi lämna 15 timmar i veckan så min 5-åring är hemma med mig resten av tiden. Vi har inte rätt till fritids längre så det har vi inget till vår 8-åring nu. Kommer bli lite för mig som mammave beskrev det, "packa in" 3 barn i bilen varje morgon och eftermiddag och massa amning där emellan! Puh! Vi har ca 7 km till skola och fsk.

Du får vara extra rädd om dig då du har en utbrändhet bakom dig. Fokusera på en sak i taget, det kommer jag också göra. Viktigt också att inte jämföra sig med andra utan utgå från sina egna förutsättningar. Ha inte för höga krav på dig själv som kommer livet som tvåbarnsmor bli enklare.
  • Smilla80

Aztec; vad skönt att höra att lillkillen mår bra efter omständigheterna. Men oj vad tufft du verkar ha det...! Hoppas du fått sova gott idag! :) Var rädd om dig.

Carabellis; är ju så skönt att tösen mår bra och är pigg med tanke på att det varit en lite "turbulent" graviditet, i samband med kub tex. Har du kommit på det perfekta namnet än?

Så mysigt att bebisarna börjar titta ut nu en efter en! :) ska bli kul o se om några får sina små samma dag.

• Smilla80
    Reflexen skrev 2016-03-14 10:23:49 följande:

Lycka till med "du vill väl inte att jag ska föda på visningen"-försöket idag, Madski!

Det är jobbigt att leta hus i Sthlm har jag förstått. Här på landet i Småland är ju inte trycket lika hårt

Jag har nu gjort en ny inventering av BB-väskan o kommit fram till att jag "måste" ha en ny necessär. Så får nog bli en liten tripp in till stan idag får sällskap av min mamma, är skönt att kunna få slippa köra bilen när magen har egna idéer om hur man ska sitta.

Ska till Apoteket också. Funderar på vilka bindor som är allra störst/tar mest... Har ni några tips?

Det är nog mer hysteriskt i Sthlm men drömmen om livet på landet gör gårdarna runtom här ganska eftertraktade också! Bara det att med de priser som lantställena ligger på har knappt ingen råd att slå till... Vi får hålla hårt i våra gårdar!
  • Smilla80
    CatEyes skrev 2016-03-14 17:54:58 följande:

Grattis till alla som fått sina bebisar!! Hinner inte riktigt skriva här så mycket.

Lillan är 10 dagar nu och dagarna flyger förbi. Skulle ljuga om jag sa att vi lever i en rosa bebisbubbla just nu.

Mina dagar består av mina gråtattacker, amning varannan timme så det blir bara 2-3 timmars sömn på nätterna och sonens skrik/trots/kastar allt han hittar på mig. Känns jätte jobbigt att amma så ofta för att sonen blir så ledsen för att jag inte ger honom tillräcklig med uppmärksamhet.

Min stackars man är min största stöd just nu, skulle aldrig klara det utan honom. Han vet exakt vad han ska säga för att lugna ner mig.

Förlåt för ett så negativt inlägg. Vi har längtat så mycket efter lillan så jag hoppas att det vänder snart så att vi kan njuta helt.

Låter tufft CatEyes! Låter lite som vår situation när vi fick tvåan, det var en tvåbarnschock kan jag säga. Inte roligt att ha det så, samtidigt är det bra att du lyfter hur verkligheten ofta ser ut utan "filter". Det jag kan trösta dig med är att det blir bättre, nu när jag ser mina killar leka ihop, hur mycket de har gemensamt och hur mycket glädje de har av varann så är det värt alltihop, att man valde att skaffa barn ganska tätt. Blir spännande att se hur det blir med trean nu med lite längre emellan! Kan ni tex ha sagostund eller filmtajm tillsammans när du ska amma, så det blir en mysig stund för din stora? Hoppas ni hittar strategier som kan fungera, och viktigast av allt - ha inte för stora krav på dig själv! Du är i alla fall inte ensam om dina känslor, och jag hoppas ni kan få lite hjälp och stöd så att ni reder situationen. Styrkekram!
  • Smilla80
    Azad skrev 2016-03-14 22:50:05 följande:

Födde en fantastisk dotter 7/3 v.39+5 Snabb förlossning och allt har gått bra. Amningen funkar utan problem, önskar dock att dygnet hade några extra timmar så här i början för att hinna med både bebis, syskon och hem... Men så småningom faller nog rutinerna på plats igen!! Lycka till ni alla som fortfarande går i väntans tider!!

Gratulerar, vad roligt!
Svar på tråden Marsbebis 2016