Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

mammave skrev 2016-02-20 12:13:27 följande:

Japp, en av varje sen innan :)

Vi har också ett blöjlarm. Men det skippar jag på bb (brukar kunna fellarma lite ibland pga att det tappar kontakten med huden ibland)

Ok, bra att veta, då skippar jag nog också att ta med det till BB! ;)
  • Smilla80

Det ska bli så skoj o spännande att se vad alla får sedan! Tänk att det snart är dags tjejer, vi har följts åt i så många månader och nu är vi snart framme i mål!! Helt ofattbart!

• Smilla80
    Tessie83 skrev 2016-02-21 10:42:15 följande:

Undrar en sak. De allra flesta av er har ju barn sedan tidigare och har kunskap om vattenavgångar. Har haft en del flytningar de senaste veckorna, men imorse när jag satte mej upp i sängen kände jag liksom hur det rann till. Trosorna blev dyngsura och det blev en våt fläck i sängen. Kan detta vara att jag börjar sippra fostervatten eller kan det vara en vattnig flytning? Är nu i 34+6.

Det kan nog egentligen vara båda delar! Ofta sipprar ju vattnet ut om det gått, de splashiga vattenavgångar man ser på film är nog inte så vanliga... Även om Elenic hade en sådan variant! ;) Ta på dig en binda och se hur den känns efter ett tag, om den är ordentligt blöt så kan det vara vattnet, om inte så var det nog bara en flytning. Säkert inte ovanligt med lite urinläckage heller så här sent i grav när det trycker på, men det känner man väl i så fall på lukten. Uppdatera gärna hur det går!
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-21 17:14:15 följande:

Men åååååhhhh! Loggade precis in på försäkringskassan för att kolla att jag hade rätt kontonummer angivet där, och såg då att de bara godkänt min sjukpenning (50%) till 20/2 och inte till 20/3 som jag har läkarintyg på.

Gissar att de tycker att jag borde ta föräldrapenning sista månaden, vilket man ju kan tycka vad man vill om, men det som blir lite konstigt är ju att jag på jobbet nu räknat med att jobba 50% och INTE vara föräldraledig innan förlossningen. Men nu om jag då inte får sjukpenning, hur blir det då? Kan jag jobba 50% och sedan ta föräldraledigt 50%, fast utan ersättning? Eller kan jag sjukanmäla mig, när jag har sjukintyg från läkare, fast FK inte tycker att de ska betala ut några pengar?

Det sistnämnda vore ekonomiskt mycket bättre, inte minst då jag har en sjuk/inkomstförsäkring som täcker upp min lön vid sjukdom, men inte vid föräldrapenning...

Sen tycker jag ändå att systemet är lite konstigt, att en läkare säger att man är sjuk men fk gör en annan bedömning. Men men...

Neeej så jobbigt! När jag och min BM diskuterade sjukskrivning så sa hon att man bara kan få sjukskrivning fram till v 36 för graviditetsrelaterade åkommor, sedan måste man ta föräldraledigt eller semester. Kan det ha något med det att göra, att du enbart blev sjukskriven tills nu, även om läkaren skrev längre? Eller har jag fått fel info? Kan det skilja mellan olika landsting? Men det borde det ju inte göra utan vara lagstadgat i så fall... Önskar jag kunde råda dig.. det är ju det här med att skydda sin sgi som är viktigt i detta läge också, och då måste du kanske täcka upp med att ta ut föräldradagar på FK 50 %? Jag bara spånar nu, vet egentligen inte säkert! Eller kan du vara "vanligt" sjukanmäld på 50 % på ditt jobb utan sjukskrivning? Hoppas du kommer fram till något bra!
  • Smilla80

Jobbigt för er som har smärtsamma förvärkar! Men er livmoder har ju iaf fattat galoppen att det närmar sig Grand final! Jag har inte upplevt det så mkt än, livmodern blir hård vid ansträngning men det gör inte ont. Blir dock lite orolig för det också - det är ju meningen att livmodern ska jobba o träna... Men det kanske inte ska göra ont? Hoppas min är med på noterna framöver ändå. ;)

• Smilla80
    Frida Li skrev 2016-02-22 14:04:27 följande:

Kom precis tillbaka från BM o tårarna vill inte sluta spruta! Jag skulle ha samtal om sammanfattning av graviditeten o prata förlossning idag o bokade in så min man kunde följa med. Men min underbara bm var sjuk o jag fick en vikarie från en annan stad. Det första hon gör är slänger upp mig på vågen. Jag har under denna grav pratat om att jag tycker vikten är jobbig, o jag väger mer denna gång. Jag har alltid vägt mig hemma i lugn o ro o berättat för bm. Sen skulle jag vara glad att jag slapp åka in till stora staden o att de kom ut till oss här. Allt hon sa var tvärtemot som min bm sagt till mig. Hon mätte fel på magen o fick mäta tre gånger, tryckte på blygbenet jätte hårt som redan är ömt eftersom jag har foglossning. Jag hade JÄTTE stor mage för jag bär barnet väldigt lågt fram, jag hade fel hållning...ja allt!! O hon undrade varför vi hade bokat in ett samtal om förlossning idag redan, det gör man aldrig! Ja, kanske för jag födde för tidigt denna gången, jag vet ju inte varför hon bokade ett sånt samtal idag. Då svarar hon att man aldrig föder tidigt igen om man inte vet orsaken till varför man födde prematurt första gången. Ja, tårarna bara sprutade när hon höll på o jag sa att jag ville prata om sånna här saker med min bm o inte henne. Hade sett framemot att träffa min bm, idag har jag en dålig dag, o det är alltid så skönt att få prata ut med henne. Kan inte sluta böla. Ush för henne!

Ursäkta men vad var det för j-a stolpskott?! Helt oacceptabelt beteende. Din stackare som har behövt utstå något sådant! Behöva bli ledsen när man varit hos barnmorskan, inte klokt!! De ska ju vara ett stöd. Din man måste ha varit rätt chockad också? Skriv gärna ner dina tankar och upplevelser som Reflexen tipsade om, så att du har möjlighet att göra en skrivelse sedan om du kommer vilja det. Kan säkert vara skönt att reflektera lite kring händelsen med din ordinarie BM först dock. Hoppas du mår lite bättre idag. Ta hand om dig, och glöm inte att du duger och är fin precis som du är, det är inget misslyckande att ha gått upp lite extra i vikt denna gång. Det är helt naturligt, det har jag också gjort nu denna tredje gång (samlar också mycket vatten och benen ser ut som timmerstockar på kvällarna typ) Varje graviditet är unik och att du går upp i vikt tyder på att koppen funkar och reagerar precis som den ska. Snart har du din bebis hos dig och du känner igen dig själv igen. Kram! 
  • Smilla80
    Tessie83 skrev 2016-02-23 06:26:56 följande:

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

Oj vad spännande! Skönt att du är så pass långt gången som du är! Tänk att din bebis kommer idag..! Stort lycka till med allt, kommer tänka på dig!
  • Smilla80
    hannis12345 skrev 2016-02-22 20:41:28 följande:

Hur mår ni bf mars mammor?

Hur många dagar har ni kvar?

Jag har bf om 8 dagar ( 1 Mars)

Min graviditet har varit förvånadsvis enkel. Trots bra siffror på kub så kan jag ändå inte sluta oroa mig för ds eller andra handikapp..

Känns jättejobbigt att jag går runt o oroar mig för detta ( kanske har med kontrollbehov att göra)

Ngn mer som känner så...?

Wow, inte alls långt kvar för dig! :) Jag tror jag har 26-27 dagar kvar. Har också haft en väldigt positiv graviditet hittills, men det är som du säger - oron finns alltid där. I natt låg jag sömnlös för jag inte kände några fosterrörelser igår kväll - när bebis alltid annars lever runt som bara den! Men jag fick någon liten buff i natt och då kändes det lite bättre.. och även nu i skrivande stund känner jag av lill*n. Puh. Men ska man höra av sig till vården även vid minskade fosterrörelser, eller är det om man inte känner av de ALLS under en lång period? Håller med om att det finns mycket att oroa sig för, allt som kan hända som man inte har någon kontroll över. Det här med bebisverkstad och att föda barn är verkligen en sådan sak som man absolut inte kan styra, det är nog det som är så läskigt... och vetskapen om att en sjukdom/olycka verkligen drastiskt kan förändra hela ens liv och sätta hela familjen i gungning. Jag gjorde inte ens KUB, visste inte vad jag skulle göra med siffrorna och det faktum att det kan indikera helt fel avskräckte mig. Jag försöker ha tillit till det som är "meningen" även om oron kommer som ett brev på posten i samma sekund som gravtestet visar positivt...  Lycka till nu med din stundande förlossning, så spännande! Alllt kommer att gå bra ska du se!
  • Smilla80

Av ren nyfikenhet, vad får man räkna med för en resa till Hawaii för 4-5 personer? Förstår att det skiftar mycket beroende på säsong, typ av boende, vistelsetid mm. Men vad räknar ni som reser dit med för kostnad på ett ungefär?

FridaLi, förstår att det är jobbigt att inte kunna vara nära sin man vid op, men det kommer gå bra och snart är han hemma igen! Hoppas han kurerar sig hyfsat fort så att du kan få hjälp när bebis kommer. Hur känner du - Skulle du vilja att det sätter igång snart eftersom du är lite trött på det eller vill du helst gå tiden ut? Har kanske nämnt det innan, sorry om jag missat det isf. Jag vill gärna gå tiden ut men det vet man ju aldrig. Kram

• Smilla80
    mammave skrev 2016-02-24 10:44:46 följande:

Ligger först på listan, men ingen bebis här än. Blivit "omkörd" redan ju

Hihi, har du några känningar av att det är på g eller tror du att du går över? :)
Svar på tråden Marsbebis 2016