Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Tessie83 skrev 2016-02-24 16:46:43 följande:

Kl15 igår kom vår älskade Ellen till världen, 47 cm och 2940g :)

Då hon kom i 35+1 berättade barnläkaren innan om vad som kan hända om man kommer så tidigt. Men...allt har gått över förväntan bra. Hon skrek direkt hon kom ut (trots kejsarsnitt), hon är pigg och helt fantastisk :)

Stort grattis! Vad skönt att allt gått bra och att hon är stark för sin tid. Hoppas du mår bra också!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-24 18:33:12 följande:

Jamen det är ju så - jag har ärligt talat inte velat gå till kören vissa dagar (vi är ju 160 st så det finns ett GÄNG kärringar där) för att jag bara fått kommentarer av typen hur stor jag är, hur stor mage jag har, "hur mycket har du gått upp egentligen?", "är du säker på att det bara är en?" osv. osv. Så jädra tradigt. Därför blev det så kul med motsatsen. Och du, jag är SÄKER på att du är jättefin, så det så!

Reflexen skrev 2016-02-24 17:59:39 följande:

Åh, Elenic! Vilka sköna kommentarer du fått!

Här får jag bara höra tvärtomkommentarer. En kvinna på jobbet sa i morse: "Säker på att det bara är en?" Alla blir förvånade över att jag har en månad kvar, för att de tycker jag är så stor!

Och det är jag ju, men lite tråkigt är det att bara få höra "stor" och inte "fin"!

Fast jag tycker nog att jag är ganska fin, helt själviskt!

Jag tycker att det är så beklagligt att folk är så snabba att kommentera på ett tråkigt sätt. Har man inget snällt att säga kan man vara tyst liksom! Vad hände med den gamla dygden?

Jag å min sida får minst lika mycket feed back om hur liten magen är och ojojoj är det bara tio dagar kvar? Egentligen ingen fara, men eftersom jag haft så mycket extrakrångel med bebisen och känner mig allmänt illa till mods i graviditeten, så blir även de kommentarerna jobbiga att bära. Varenda patient, manlig som kvinnlig, vill diskutera min kropp istället för sin tandstatus. wtf, tro inte att preggot inte ser att du slarvat med tandtråden!

Men snart är det klart...! Då börjar kommentarerna om hur mycket man har kvar att gå ner, status på snippan etc
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-02-24 21:11:49 följande:

Jag var hos bm igår, på v35-kollen. Allt såg bra ut, men bm blev väldigt osäker på hur bäbis ligger.. Först sa hon att huvudet var nedåt, men på ul var det så svårt att se att hon skrev in i journalen att det inte gick att avgöra!

Ska tillbaka om 14 dgr för ny koll. Hoppas hon kan se säkert då, för då är det ont om tid för vändningsförsök!

Går du hos samma bm som missade sätet sist?

Verkar skumt att det inte gick att se med ul; jag kunde se hur bebisen låg när jag var på ul förra veckan trots att jag är lekman.

Vad säger din magkänsla?
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2016-02-25 07:48:08 följande:

Tack för alla grattishälsningar <3 allt går jättebra (förutom amning men det känner jag ingen press med). Hon är helt fantastisk :)

Så underbar liten flicka ni fått!

Ang amning; be om hjälp om det gör ont och du har som mål att amma. Det är smidigt när det funkar, men låt det inte bli en plåga för dig! Det tar tid och är svårt, men väldigt många behöver stöd av antingen Amningshjälpen eller amningsmottagningen.
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-02-25 09:10:35 följande:

Nu har jag varit på vändingsförsök men det behövdes inte hihi. För bebisen har lagt sig med huvudet neråt tjhooo. Så glad lycklig å lättad. :)

Snäll bebis!
  • Carabellis kusp
    Emzaan skrev 2016-02-25 20:04:29 följande:

Jag slänger ut en ny fråga här i tråden.

Har ni bestämt namn/ eller har namn förslag till era knoddar ännu? Vi pratade mycket namn i början och skrev listor. Men nu har jag inte tänkt på namn på länge. Kommer inte kunna bestämma mig innan jag har sett hen men lite ideer borde man kanske ha, hur resonerar ni?

Jag är jättefrustererad över att inte ha nåt namn som känns rätt. Vi vet ju att det är en flicka, men ändå är det helt blankt. Vi har massor av förslag, men alla har nån uppenbar nackdel.

Ni vet inte kön eller? Vad är er stil på namn?
  • Carabellis kusp
    Emzaan skrev 2016-02-25 20:54:07 följande:

Nej vi vet inte könet. Våra två tidigare barn har nordiska namn. Sonen heterFrey och min dotter Hjördis. Så det måste bli något liknande, men inte för nordiskt som Oden eller Tor. räcker med en asagud. Jag gillar namnet Vera, men intre maken. Tage gillar jag också eller Ture. Vad står på er lista?

Men Tora då? Eller idun eller gudrun? Svårare på herrsidan. Olof är ju fornnordiskt, men kanske lite fel känsla i relation till syskonen? Jag älskar namnen Harald och Sigfrid, är det er stil?
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-25 21:27:51 följande:

Vår dotter heter Liah o lillasyster ska heta Moa. Hade det varit en pojke hade jag velat Noah medan maken ville ha en Vidar. I mitt yrke som förskollärare med 90 barn är det verkligen inte lätt att hitta ett namn som inte påminner om något av sina "andra barn" ;)

Vi var inte överens vid första barnet men jag fick min vilja igenom när han fick se henne. Lillasysters namn sa vi båda Ja till direkt efter ultraljudet. Vi har haft lite svårt med mellannamnen. Min första dotter har mitt andranamn, vilket även min mamma har o farmor heter det i tilltalsnamn. Tycker om namn som har en speciellt betydelse (det är inte så vackert :) med Moa skulle det ha en betydelse där med. Älskade min mormor men hennes namn klingade inte bra ihop med Moa. Men mamma kom på, att den dagen Liah är född är mormor o morfars bröllopsdag, o den som har namnsdag den dagen är ett killnamn tillsammans med ett tjejnamn o det ÄR deras namn! Wilhelmina! Så det får det bli!

Verkligen ett dilemma när man träffar så mycket barn som du gör! Moa Wilhelmina är otroligt fint! Liah är inte så vanligt, fint det med.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-02-27 07:47:14 följande:

Kommer ni använda andningslarm till era små? Har ett med plattor som man lägger i vagnen/sängen hemma, men det går ju inte kombinera med Babynest. Funderar på om jag ska köpa ett larm att sätta i blöjan eller inte...

Nej, för mig känns det som en falsk trygghet. Ska göra mitt yttersta för att inte skapa säkerhetbeteenden runt bebisen, eftersom jag redan är så nervös och orolig för allt.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-27 21:10:40 följande:

Jag använde sjal lite grann men var så osäker på knytningen, min mamma hade lånat en genom hennes jobb o knöt den åt mig. Använde sen baby Björn o ring sjal jätte mycket! Hon bodde där!:) denna gång har jag fått en helt ny fin sjal av mamma o har lärt mig knyta. Ska definitivt använda den! Finns ju några sjalar som redan är "knutna" .

Låter intressant med färdigknutna sjalar!

Hur har det gått med din man? Är han så pass återhämtad att du kan slappna av inför förlossningen?
Svar på tråden Marsbebis 2016