Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Reflexen skrev 2016-02-06 20:00:50 följande:

Visst är det lite tråkigt att inte få hjälp med att sättas ihop m andra mammor, Carabellis! Jag gillade mammagruppen m första barnet, även om jag inte var där så jättemycket. Vår lilla hade helt andra vakentider än resten av barnen, så när de träffades på fm (vilket var typ alltid) passade det ej oss. Vi bor ju på landet också, så risken är ju att man blir ganska isolerad. Nu hoppas jag att mannen får ledigt hela sommarlovet så har vi iaf sällskap av varandra hemma.

Har nån slags bild av hur mycket vi ska hinna fixa i huset och på gården... Känner att det är ganska stooor risk för att den bilden kommer att raseras!

Vi kan väl sätta ihop en egen mammagrupp på BB!
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-05 08:29:25 följande:

Men såååååå enig! Alltså, offentlig amning eller offentlig matning av bebis - what's the difference! Tycker isf att det är äckligare med vuxna människor som sitter och äter och smaskar på typ tunnelbana och bussar... Eller som sörplar kaffe på caféer. Bröst är naturligt och normalt, och att bebisar äter från dem är sånt som vår art gör liksom. Det är däremot INTE normalt att fylla dem med silikon, exponera dem i allsköns sammanhang etc. men det är det ingen som reagerar på. Blir galen!

Ska bli intressant att se vad min make tycker om det här när det väl är dags... Han är ju inte pappa sen tidigare och är en sån som tycker att offentlig amning är lite weird. Är rätt övertygad om att han kommer ändra sig dock. ;) (Och gör han inte det så är det hans problem, jag kommer amma offentligt så länge mina barn ammas, så det så!)

Eller huuuur!! Håller med...tokig värd vi lever i!
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-06 16:04:52 följande:

Vår BM tipsade också honom om den. (Jag gillar den med.) Den står hemma i bokhyllan men han har inte direkt visat intresse för att läsa den. Ärligt talat, just nu är jag lite sur över hur sjukt oengagerad han är i det här att jag på allvar funderar på om jag vill ha någon annan med mig vid förlossningen som kan vara ett stöd åt mig på riktigt.

Så jobbigt, har du berättat för honom hur du känner?
  • Smilla80

Hej!

Har inte varit inne här på ett tag, o har en del att läsa ikapp! Är i v 36 nu o börjar känna mig tämligen höggravid. ;) Ser att ni pratar nedläggning av södra BB, skulle inte BB Sofia också lägga ner? Måste försvinna många BB-platser för er i Stockholm med två BB som läggs ner?! Hur löser de det?

Reflexen; Värnamo har också föreläsningar, inte bara Ryhov. Jag har varit på "träna andning o avslappningsövningar inför förlossningen" och sjukgymnastinformation. Andra teman som har varit är om att föda, om amning med mera.. Så har funnits en hel del!

Hur går det för dig o bebisen Aztec?

Hoppas ni mår bra allihop!

• Smilla80

Sorry, hade inte hunnit läsa era senaste inlägg om BB Sofia - så bortse från den biten i mitt inlägg!

• Smilla80
    Reflexen skrev 2016-02-16 15:01:58 följande:

Smilla: var 17 har du hittat de föreläsningarna? Jag har letat ordentligt på nätet, men kammat noll. Jaja, är väl ingen fara egentligen, osäkert om jag skulle hinna gå ändå.

Vet du om man ska ha med nåt speciellt till Värnamo? Sist fanns blöjor där, vet du hur det är nu?

Jag fick ett papper av min bm med alla föreläsningar! Sedan kunde man anmäla sig antingen via en pärm på MVC eller via Mina vårdkontakter. Synd att du missat det, men du hade ju varit på ngt i Jönköping!

Oj, jag har kallt räknat med att de har blöjor där som förra gången... Men det är klart, är ju snart sex år sedan jag födde sist! kanske ska man ta med nga för säkerhets skull? Ska fråga bm om detta! :)
  • Smilla80
    aztec skrev 2016-02-17 03:41:37 följande:

Hej tack, det går jättebra faktiskt! Han bara äter och sover just nu, inte börjat skrika än så det är hur lugnt som helst här hemma ;) storasyster är äntligen frisk så blir dagmamma för henne imorgon så nu kanske äntligen de vanliga rutinerna kan börja dra igång..

BVC påväg kommer imorgon och väger ;) sen har vi tider på sjukhuset nästa v och framåt... Vi håller koll på hjärtat samt medicinerar så. Men känns riktigt bra just nu iaf, allt flyter på bra <3

Gud så skönt att höra! Det är ni verkligen värda, lite lugn o ro, efter allt ni varit igenom! Kram
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-18 08:38:07 följande:

Så lite! Är ju viktigt att man har hela bilden och kan fatta ett underbyggt beslut. Om man t.ex.inte kan ge upp rökning, alkohol eller hund I sängen - ja då är ju spjälis det bästa. Men kan man anpassa sovplatsen så att den blir säker, då är ju den lika säker som nåt annat. Vi är ju liksom flockdjur från grunden och menade att sova tillsammans, det är bara vårt moderna samhälle med allsköns olika droger, fluffiga täcken/kuddar etc. som ställer till det lite.. ;)

Känna skönt att se på det så! Det är ju nästan lite "hets" på att barnen ska lära sig tidigt att sova i egen säng, då är barnet "duktigt"... Och egentligen rimmar det inte alls med vår grund o ursprung, just att vi är flockdjur.
  • Smilla80

Någon mer än jag som fortfarande jobbar heltid? När tänker ni sluta jobba i så fall?

Har gått 36 hela veckor på söndag, och börjar också känna av sammandragningar när jag rör på mig. Har precis som flera av er ont i ljumskar/höfter/ben, ffa på ena sidan. Så man gör inte så många knop just nu utan haltar mig fram. ;) Känns inte bra att inte ha tid att röra på sig och få dagsljus och friskt syre att ladda upp sig med inför förlossningen, så måste nog tänka på att sluta jobba snart och inte vara hemifrån typ 12 timmar om dagen... :/ Fixar nog att promenera i lugn takt iaf.

Har också börjar fundera mer på förlossningen. Skrev förlossningsbrev m bm i veckan och börjar inse att jag verkligen måste börja packa BB-väskan nu!! Resonerar som du Elenic gällande smärtlindring, du satte ord på hur jag tänker. :) Har haft lite lustgas i utdrivningsskedet de andra gångerna, har varit uppe och gått med gåbord genom värkarbetet så har inte kunnat ta nån lustgas då. Kan inte med att vara still!! Testade akupunktur min första fl men det tyckte jag inte gav något. Värme och massage av mannen är skönt däremot. Hoppas på att kunna klara mig på det igen.

Svar på tråden Marsbebis 2016