Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Ang jobb - Jag skulle gärna gått hem från jobbet ca en månad innan BF... Men sen vet man ju aldrig hur det blir! Kan ju bli tvungen att gå hem tidigare för man inte mår väl, eller jobba längre om de inte fått tag i vikarie... Min arbetsgivare ska gå ut med annons först i december men vet inte datum då tjänsten ska tillträdas... Hmmm.. Hoppas tiden räcker till att hinna lära upp den nya och allt.

Vet ni om det är klubbat o klart att föräldradagarna ska kvoteras mer lika mellan föräldrarna nu? Ngn som har mer info om det?

Trevlig kväll!

• Smilla80
    aztec skrev 2015-11-11 17:55:09 följande:

Tror de klubbade det idag faktiskt, 90dagar ska vara öronmärkta nu som jag förstod. Har alla planerat sin föräldraledighet här inne? :)

Aha, tack för info? Så vad tycker ni om detta? :)

Vi är inte helt på det klara med hur vi ska vara lediga, men i stora drag... Har ni planerat?
  • Smilla80
    AKF skrev 2015-11-11 20:12:31 följande:

Lustigt! Precis de sakerna har vi bestämt oss för att köpa. :) Newborn-set från Stokke och Bedside-crib från Troll. Babynest har vi sedan tidigare. Vi använde det jättemycket första tiden!

Haha, så skoj!! kul att höra att ni använt Babynest mycket, måste vara smidigt att ha på golvet istället för filt, o även i sängen, soffan etc? :)
  • Smilla80

Tycker föräldrarna själva ska få göra sina egna val när det gäller föräldraledighet, tror de flesta är kompetenta nog att fatta egna, välgrundade beslut utifrån sin familjesituation. Att dela på föräldraledighet är väl något bra ur flera aspekter naturligtvis, men det har man ju möjlighet till redan nu - ett fritt val - varför ska det tvingas fram? Jag tror på demokrati och VALFRIHET. Risken med denna lag är att dagar bara kommer att brinna inne och barnet kommer inte att få vara hemma lika länge som det annars hade kunnat. Istället "tvingas de ut" i barnomsorgen när de är alldeles för små och inte mogna för det, och egentligen hade mått bättre av att vara hemma i lugnets trygga vrå med en förälder. Långtifrån alla familjer har möjlighet att anpassa sig efter detta beslut. Om ena partnern tex är arbetslös känns det ju helt meningslöst att den andra föräldern måste vara hemma samtidigt, en situation som dessutom kan slå stora hål i ekonomin. Är det bra för barnet? I ett jämställdhetsperspektiv - tror ni inte det behövs fler än 3 månader som öronmärks för att det ska ge effekt på arbetsmarknaden? I det hänseendet kanske det krävs att föräldraledigheten kvoteras 50/50?

• Smilla80

SKÖNT att läsa att flera inte nojar över vikten, alla går upp olika o så måste det få vara. Så länge man själv o bebis mår bra så! Vikten kan man ta tag i efter amning sen, som Bonebag sa så är detta min sista grav också med största sannolikhet, så har gott om tid att leva med i-form-krav sedan, haha... Nu ska här njutas istället! ;-p Synd bara att det är en på jobbet som ska envisas med att påtala att jag gått upp i vikt o blivit "rundare". Låt mig gå upp i vikt ifred människa! Väger runt 60 kg nu i v 23 vilket väl är ytterst normalt så tycker inte det är nåt att tjafsa om, och det hade det givetvis inte varit även om jag varit under-/överviktig heller...! Vi gravida är lite av en öppen måltavla, eller hur? Men de flesta är jättegoa o säger snälla saker som att man ser pigg ut och är så "fint" gravid så det är det man borde fokusera på, inte på de plumpa kommentarerna... Men man hänger mer upp sig på det, varför är man sån?!

• Smilla80
    aztec skrev 2015-11-15 17:55:23 följande:

Jag är mest nojig över att jag Inte gått upp >_< de var nämligen på mig förra gången (bm och läkare) men antar att det alltid är något ;) ;) bakat dubbelsats lussebullar i helgen, ska äta några ikväll ;)

Förstår att du kan bli orolig, men det är säkert ingen fara - du vet ju med dig att du äter ordentligt så den lille får säkert all näring den behöver! Om bm vill dubbelkolla det så säger hon ju säkert till. Njut av lussebullarna!
  • Smilla80

Känner också av halsbränna men bara då o då, så ska inte klaga... Hoppas du får hjälp av medicinen Madski!

Mår väldigt bra förutom att jag tycker humöret är svajigt, är väldigt emotionell på alla håll o kanter. Läste att det skulle lugnat sig vid det här laget men tycker det är värre nu än någonsin... jag följer visst inga lagar... Ngn mer?! :)

• Smilla80
    AKF skrev 2015-11-17 13:15:00 följande:

Jag bryr mig och oroar mig en del för vikten. Gick in i den här graviditen med övervikt och det känns jobbigt. I början hade jag en bra dialog med bm och jag skulle ta promenader etc. Sedan bröt allt ut, tröttheten var extrem, illamåendet, huvudvärken och som spiken i fogkistan: Foglossningen!

Äter bra, varierat och inte mkt onyttigt, men rör mig för lite och känner mig mest som en padda. Imorse fick jag kommentaren: "Oj, nu är du verkligen gravid!"

Så, grattis till alla som kan röra sig, träna och som går upp lite eller så 'lagom mkt' som man ska.

Försök att inte ha så för höga krav på dig själv o inte pressa dig för hårt! Du duger precis som du är och du gör så gott du kan! Kram
  • Smilla80
    Madski skrev 2015-11-15 19:17:19 följande:

Tack! Skönt att du mår bra bortsett från svajigt humör.. Samma lika här med humöret.. Inget mellanläge what so ever när jag har "humördagar" som blivit mitt nya uttryck.. Tack och lov har jag dom inte varje dag.. Glad=jätte glad, ledsen=tårar, allt är fel etc, arg=rosenrasande, irriterande=bäst för alla att försöka hålla lite avstånd och absolut inte kommentera något., minst sagt svajigt humör och jag lider lite med min sambo, stackaren..

Har också läst att det borde ha lugnat ner sig vid det här laget, men precis som för dig så är det värre än någonsin.. Förhoppning ger det med sig snart så Att livet blir lite enklare för alla parter ;) jag gillar inte att "skylla" på graviditeten när jag svajar.. Känner mig ännu värre då, haha..

Kämpa på smilla, snart vänder det *peppar,peppar*

Tack söta för pepp!! Och detsamma till dig, hoppas det vänder för dig också snart så vi (och övriga ;)) får lite lugn o ro! Kram
Svar på tråden Marsbebis 2016