• Elenic

Marsbebis 2016

Hallå! Ett litet samlat svarsinlägg.

Namn: Vi har diskuterat namn till och från och har väl börjat närma oss något slags ?namnområde? som börjar kännas ok för båda, dock utan några beslut eller klockrena namn.. Jag har två favoriter, men maken tycks inte riktigt ha fastnat för dem. Så vill vi ju också att de ska matcha storbarnens namn (Celia och Matteo). De får för övrigt absolut vara med och diskutera namn och tycka till, men vetot sitter nog vi föräldrar på. ;) När Matteo låg i magen tyckte förresten Celia att han (då trodde hon att hon skulle få en lillasyster) skulle heta Toulouse.. ;) Vi vet ju inte om vi väntar en flicka eller pojke så båda namnen behövs. Tycker generellt att det är lättare med flicknamn, men den här gången har jag fastnat för ett killnamn. Men som sagt, maken är inte lika förtjust..

BH: Oh shit i havet vilka tuttar jag har nu! Vi snackar E-kupa.. Och sen vet jag att F lär vara för litet under amningsperioden. Galet? (Är ju normalt en stl 36 så tänk er själva en 36:a med G-kupa liksom, lite väl framtungt kanske.. )

I övrigt är jag superglad för dig AKF. =) Var själv på andra MVC-besöket igår och allt är normalt och fint och bra. Lyssnade på hjärtljuden och det är ju som ljuv musik. <3 Dags att börja med järntabletter dock.. Som om magen inte redan nu var trög nog liksom. Glömde tyvärr att fråga om influensavaccin så det lär väl bli att jag inte tar något gissar jag.. (Kommer inte sitta och ringa på telefontiden bara för att fråga om det, och iom att barnmorskan inte tog upp det så känns det inte så viktigt..)

• Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-04 05:56:11 följande:

Hej alla! Oj vad ni har skrivit tjejer, har inte varit inne på en vecka nu när vi varit på semester och hade 73 olästa inlägg! Det var många intressanta ämnen ni "avhandlat", ska bli kul att läsa ikapp!

Skulle vilja ge lite mer respons men tar det senare när jag hinner - men vill iaf gratta till alla lyckade RUL på sistone - så härligt!! Hoppas ni kan slappna av lite mer nu! :)

Idag är det ÄNTLIGEN dags för vårt RUL (v 20+3), snälla håll tummar för att allt ser bra ut!! Ska också berätta på jobbet idag tänkte jag... För nu går magen inte dölja längre! Känner mig lite nervös inför alltihop.... Kram!

Stort lycka till idag! Coolt att du lyckats inte berätta på jobbet ännu, det skulle ha varit omöjligt för mig... (Å andra sidan, nu när jag tycker att magen är enorm så är det fortfarande såna som förvånat utbrister "Va, är du gravid??" när någon anna säger något om det - fattar inte hur de kan missa det..)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-03 23:40:08 följande:

RUL gick bra idag!! Bm såg och kunde mäta allt hon ville. Jag är så glad och lättad! Är på 19+3 enl tidiga dateringen, hon fick det till 19+5, men ändrade inte bf pga att det är inom felmarginalen. Så en påskbäbis it is! Hon sa inget om kön, verkade inte kolla de regionerna heller.

Jag ska tillbaka i v32 för att kolla moderkakan, det var lite svårt att se om den låg för öppningen eller inte. Är det nån mer som ska kolla moderkakan igen?

Åh vad härligt! Vad glad jag blir!
    Roligt att vi är fler som inte vet kön, känns som att "alla" vet om de väntar en liten flicka eller pojke. För mig känns det verkligen helt egalt den här gången, ganska skön känsla faktiskt. Vilket som blir en glad överraskning, jag önskar mig bara en frisk och stark bebis typ...

Min moderkaka sa hon bara att den låg i bakkant, och ingen kommentar om att kolla den igen. Hoppas det går bra för dig med det, har för mig att det för de flesta inte blir något problem.
  • Elenic
    AKF skrev 2015-11-03 21:01:49 följande:
    Tack snälla! :) Fint att lyssna på hjärtljuden varje gång tycker jag! Skönt att allt ser fint och bra ut!

Ett tips ang vaccin: jag bor i Stockholms län, min barnmorska hade just fått mail om att de ska rekommendera alla sina blivande mödrar att vaccinera sig mot säsongsinfluensan. Hon sa att det fanns indikationer på att det kan komma att bli en riktigt elak omgång av influensan i år.

Det är förstås upp till var och en, men detta var rekommendationen jag fick.

Jag kommer absolut att vaccinera mig. Har astma och blev väldigt sjuk i vintras som jag kanske nämnt innan.
    Tack för tipset! Bra att veta. Då ska jag nog ta och ringa henne ändå och kolla upp det..
    Jag har vad jag vet bara haft influensa en gång (som vuxen) och UJ vad sjuk jag var då, det skulle jag nog inte vilja uppleva nu som gravid, det har du rätt i. Jag är väl bara en sån obotlig optimist som inte tror att det skulle drabba mig. ;)
  • Elenic

Själv gick jag över 10 dagar med första och 14 med andra, så ska den trenden hålla i sig blir det väl igångsättning den här gången för mig... Flört

• Elenic
    Madski skrev 2015-11-04 16:48:09 följande:
    Haha, ja huvudsaken är såklart att man ser pigg och fräsch ut.. Stackare, inte kul att höra när det enda man vill är Att ha hjälp och smärtstillande..
    Jag såg allt annat än pigg och fräsch ut ;) iaf enligt mig själv., haha
    Ja, himla märklig kommentar Santine - att man ser pigg och fräsch ut liksom... Jag är rätt bra på att hantera smärta och har bra koll på andning och avslappning, så när jag kom in på min första förlossning så ville de först skicka hem mig för att de sa att ?det kan inte ha börjat än? (startade med vattenavgång). Jag stod på mig och bad om att få vara kvar och började med att gå och ta en dusch (då jag var rätt äcklig av fostervattnet..). Efter ett tag kände jag att jag inte kunde hantera smärtan bra längre och ringde och bad om smärtlindring. Väl tillbaka i rummet så kom uskan med två alvedon. (!) Jag tog dem med bad dem samtidigt kolla hur öppen jag var, för det gjorde VERKLIGEN ont. BM konstaterade då att ?OJ, du är ju öppen 7 cm!? och att ?det är ovanligt att man är så lugn och opåverkad då så vi trodde inte det?. Hurra liksom, ni kan väl tro mig när jag säger att jag har ONT och inte gå på om jag är halvt hysterisk och skriker liksom. ;)
  • Elenic
    Elenic skrev 2015-11-05 09:09:04 följande:
    Ja, himla märklig kommentar Santine - att man ser pigg och fräsch ut liksom... Jag är rätt bra på att hantera smärta och har bra koll på andning och avslappning, så när jag kom in på min första förlossning så ville de först skicka hem mig för att de sa att ?det kan inte ha börjat än? (startade med vattenavgång). Jag stod på mig och bad om att få vara kvar och började med att gå och ta en dusch (då jag var rätt äcklig av fostervattnet..). Efter ett tag kände jag att jag inte kunde hantera smärtan bra längre och ringde och bad om smärtlindring. Väl tillbaka i rummet så kom uskan med två alvedon. (!) Jag tog dem med bad dem samtidigt kolla hur öppen jag var, för det gjorde VERKLIGEN ont. BM konstaterade då att ?OJ, du är ju öppen 7 cm!? och att ?det är ovanligt att man är så lugn och opåverkad då så vi trodde inte det?. Hurra liksom, ni kan väl tro mig när jag säger att jag har ONT och inte gå på om jag är halvt hysterisk och skriker liksom. ;)
    Hm, märkliga frågetecken också, ska ju vara fjuppar ""
  • Elenic
    mammave skrev 2015-11-04 19:36:59 följande:

AKf och reflexen: grattis till bra rul!

Här tänker vi på namn för fullt eftersom vår minsting redan "döpt" bebisen o kallar honom för ett namn vi inte gillar. Så vi vill bestämma snart så vi kan plantera det hos vår 2-åring innan han helt snöat in på "sitt" namn på bebisen. Men killnamn är svårast....

Var hos bm igår o hörde hjärtljud för första ggn

Känner doc

Haha, som vi då, där 9-åringen har bestämt att bebisen ska heta "Rossanero". Vart tusan fick han det ifrån??
  • Elenic

AAAAAAaaaaaajjjjjjj! Föll i trappan igår när jag bar ner tvätt och slog mig riktigt illa över rygg och bäcken. Är helt blå och svullen över ryggslutet idag. :( Som om man inte hade tillräckligt ont där redan liksom. Tack och lov slog jag inte i magen, så jag behöver inte oroa mig över liten iaf.

Grattis till lyckat UL Smilla80! Så härligt!

Och jobbigt för alla som behöver börja fylla på med järn. Jag ska ju också göra det men har ärligt talat inte pallrat mig till apoteket ännu. Väldigt mycket pga att jag vet hur paj min mage kommer bli av tabletterna. Suck.

Vilka fina namn ni funderar över förresten! Gillar också starka tjejnamn och tycker att Hedda, Nora, Noomi kvalar bra in på den listan. Tyvärr passar de inte ihop med de namn som mina två andra har. Jag har ju ganska "hårda" krav på barnnamnen: Ska INTE vara modenamn, ska inte vara "för svenska" utan funka fint på internationella språk (främst engelska, spanska och franska) och dessutom lite ovanliga. Jag gillar också mjuka namn utan för mycket hårda konsonanter. (Så våra släktnamn Gertrud, Carl-Gustav, Hjalmar, Arnold, Isa, Kristina, Lars, Ingegerd, Allan, Gunnar, Inger, Wilhelm går bort tyvärr..) Så det är lite av en utmaning att hitta (och sedan hålla fingers crossed att inte massa andra börjar gilla namnet, lite som det blev med sonen som fick ett ovanligt namn som sen massor av killar åren efter fick heta. ;) ) Vi får fnula vidare! 

Idag ska jag och maken till Yasuragi och njuta ett dygn, ska bli underbart! En överraskning som jag fick i måndags då vi firade 2-årig förlovningsdag. Härligt!

• Elenic
    Santine skrev 2015-11-06 10:29:24 följande:
    Passa på och njuta en massa nu!!! Speciellt när du ramlat och slagit dig :(
    Vad heter sonen? :)
    Tack! Sonen heter Matteo. :)
Svar på tråden Marsbebis 2016