Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2015-11-10 13:06:20 följande:

Stressigt yrke, ständigt i rörelse, tunga lyft (barn, stolar som vi sätter upp vid stängning). Jobbet är mycket fysiskt påfrestande o det är inte många sekunder man kan vila rumpan :)

Lite som tandläkare då, hehe. Sitter iofs mycket, men når ju liksom inte riktigt patienterna utan att krulla ihop nacken helt. Räknas som tungt arbete enl Arbetsmiljöverket.
  • Carabellis kusp

Vad jobbar du med...?

Reflexen skrev 2015-11-10 15:40:40 följande:

Är det någon som vet hur fk ser på jobb där hot och våld förekommer? Är det en grund för havandeskapspenning?

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-11-11 20:18:11 följande:

Aha, tack för info? Så vad tycker ni om detta? :)

Vi är inte helt på det klara med hur vi ska vara lediga, men i stora drag... Har ni planerat?

I grund och botten är det ett steg i rätt riktning för en ökad jämlikhet mellan könen privat och professionellt. Kvinnor får ett bättre liv och män tar ökat ansvar för hem och barn och det borde på sikt leda till att arbetsgivare behandlar anställda mer lika oavsett kön.

För oss passar det illa med denna regel då min man ska slutföra sina studier och jag kommer att ta nästan all ledighet. Med vår stora flicka var det motsatt; jag pluggade och han jobbade.
  • Carabellis kusp

Varje gång man lagt till nya pappamånader, så har pappors uttag av föräldradagar ökat, så idag är det uppe i en fjärdedel.

Jag håller med om aspekten att varje familj vet vad som är bäst för dem, men det leder till att kvinnor har en svagare ställning på arbetsmarknaden och män en svagare ställning i familjen, vilket jag faktiskt tror missgynnar båda. Många gånger behövs lagstiftning för att starta en gynnsam utveckling i samhället.

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-11-13 15:08:11 följande:

Intressant diskussion om föräldradagarna! Jag är nog mitt emellan, tycker att varje familj borde få välja själva men också att kvinnors ställning på arbetsmarknaden måste stärkas!

Önskvärt vore ju att kvinnornas löner rakt av skulle höjas till samma nivå som männens och så kunde varje familj välja själva ang föräldradagarna!

Eller hur! Men det handlar ju också om deltidsarbete, obetalt hushållsarbete, pensioner och även hur kvinnan allt för ofta är familjens projektledare. Jag tror att vi behöver pushas mer i riktningen att både kvinnan och mannen tar ansvar för helheten hemma, inte bara att mannen gör det han blir tillsagd och då tror jag att vi måste ha männen med i föräldraledigheten.

Intressant nog så har heltidsarbetande kvinnor i allmänhet ett mer jämställt liv och större tillfredställelse. Det är ju också oftast efter barnafödande som kvinnor går ner i arbetstid.

Mvh rödstrumpan
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2015-11-15 18:27:38 följande:

Halsbrännan har kommit smygandes och idag gav jag upp och köpte Rennie och hoppas att dom hjälper.. Fick halsbränna deluxe förra graviditeten, knaprade tabletter som en knarkare då, haha.. Men det var mycket senare, runt v30... men, men, det kunde varit värre ;) //hon som försöker tänka positivt och inte vill tänka på 18v med halsbränna som troligen blir värre desto större lillebror blir.. Gaaah!

Jag kör tunga artelleriet på en gång; 10 mg omeprazol varje morgon och när det inte hjälper så ökar jag till 20 mg. Rennie är ju bara symtomlindring, medan omeprazol åtgärdar orsaken så att säga
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2015-11-15 19:09:28 följande:

Omeprazol, receptfritt? Låter lockande!! Insåg efter första tabletten rennie att dom inte funkade sist och inte nu heller... Googlade och insåg att jag använde gaviscon som la sig som ett lock typ.. Riktigt vidrigt, men det funkade.. Blir en sväng till Apoteket imorrn igen.,

Yes, receptfritt och ok för gravida. Losec säljs det som ursprungligen. Dock inte snabbverkande utan fungerar i 24 h, så det måste tas en gång per dygn,
  • Carabellis kusp

Vi har talat mycket om fysiska problem i graviditeten, om svårt med relationen och annat som gör tillvaron tung. Jag är i en annan dimension just nu. Fysiskt mår jag ganska bra, men psykiskt? Mitt i natten vaknar jag och kan inte somna om, dagarna präglas av att jag känner mig jagad, hög puls, ont i mellangärdet, spända käkar, gråt som kommer så fort jag står ensam i duschen eller kör bil. Jag ser vägen till BF som en backe uppför samtidigt som jag känner att jag faller fritt. Vem är jag nu? Vem kommer jag att vara då?

• Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-11-23 10:47:40 följande:

Ja, det är verkligen viktigt att ? som du säger ? förstå att allt inte är rosenskimrande lyckligt och att man inte är konstig som inte bara är glad. Jag är verkligen orolig för framtiden, hur det ska bli osv. Våra barn är ju inte min makes biobarn, och varannan helg är de hos sin biopappa ? det gör att vi får chansen att bara vara vi så ofta som två helger i månaden. Givetvis är det en guldförutsättning för ett bra förhållande. När vi har barnen hos oss är vi också en superlycklig barnfamilj som älskar att göra saker tillsammans. Resa, gå på teater och musikföreställningar, gå på restaurang, bo på hotell, hitta på äventyr. Hur ska det bli med en liten? Och kanske än värre, om vi får en liten som har särskilda behov? Som inte är frisk, eller som har något kromosomfel? Hur kommer det påverka tiden jag har med mina stora barn och min relation med dem?

Däremot är jag inte alls så under isen som du Carabellis.. Jag tycker verkligen att du ska ta dina signaler på allvar och prata med din BM, och givetvis med din partner om du inte gjort det redan. Har tänkt på dig i helgen och hoppas att du får hjälp att landa, och landa mjukt..

Tack för omtanke. Min man gör nästan allt praktiskt hemma. Vi gör roliga saker ihop, men jag kan ändå inte sova, slappna av osv. Det kan bero på min stressiga arbetsmiljö, stressen över att vi fick distansera oss från vårt barn tills vi visste om det var friskt, min kusins självmord, min svåra svärfamilj, en bitter konflikt med min en gång allra käraste vän som nu lett till att jag inte träffar henne... Egentligen tror jag inte att det är graviditeten i sig. Det är allt annat. I natt var ännu en hemsk sömnlös natt och idag orkar jag med nöd och näppe ta hand om mina patienter.
  • Carabellis kusp
    Sötistilde skrev 2015-11-23 19:41:27 följande:

Carabellis kusp: usch, såå tråkigt att läsa det du skrivit :( Hoppas du kan få hjälp, kommer att må bra snart..

Läste innan att du är tandläkare!?: får du graviditetspenning?! Om du nu har orsak till att söka det förstås. :)

Jag har ansökt om det, vet inte om det går igenom. Vissa tandläkare får, andra inte. Tsk får aldrig va?
Svar på tråden Marsbebis 2016