• Elenic

Marsbebis 2016

Zezziz84 skrev 2015-10-03 16:47:09 följande:

Igår hade jag jätte mycket sammandragningar någon mer som har de?
    Kändes lite obehagligt

Jag har ganska mycket sammandragningar, så pass att min BM ville ta lite extra prover och kolla att jag inte hade en uvi eller nåt annat som påverkade, men det visade sig vara ok och bara helt enkelt mycket sammandragningar. Är helt ofarligt så länge det inte gör ont.
  • Elenic
    linos skrev 2015-10-04 21:18:05 följande:
    Haha, raka besked, tack! Precis så jag tänker, att försöka göra saker så smidiga som möjligt för oss själva och barnen.. Vår 2,5-åring åker ännu gärna vagn emellanåt och jag kan därtill inte riktigt se mig själv ensam manövrera en potentiellt skrikande bebis och en snabb och extremt nyfiken treåring på en singelvagn med ståbräda ombord bussar och tunnelbana... Satsar på att sälja sulkyn, beställa en syskonvagn och sälja den så snart den inte längre behövs helt enkelt?
    Haha, ja, jag som var jätteanti syskonvagn blev klart omvänd. En anledning till att jag var så anti det då var att det inte fanns någon bra då som var bakåtvänd för ena eller båda barnen, men nu med Donkeyn skulle jag inte tveka. Tror absolut på att göra det så lätt som möjligt för sig, i ALLT! (det är jobbigt nog som det är ändå...) Iom att andrahandsmarknaden är som den är känns det inte heller som en oöverkomlig investering, om man nu inte hittar en begagnad till att börja med.
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-02 15:49:09 följande:

Smilla: på mig satt också graviditetskilona hårt. Inte en tillstymmelse till "allt rasar av dig när du ammar". Suck! Var till o med mer i Viktväktarna under amningen utan att tappa nåt nämnvärt!

Grattis till bra RUL, Madelen!

Har ni koll på när man ska göra RUL? Jag kommer göra mitt i v19+3. Läste att man inte ska göra RUL efter v20, är 19+3 ok då? Blir helt nojig på dessa veckor!

Är mitt i spökveckorna nu och med mina obefintliga symptom tvivlar jag ju dagligen på att det verkligen är någon där inne. Funderar på att boka ett privat ul "bara för att". Gaah, så trött jag blir på att jag inte bara kan njuta i lugn o ro!

Vi ska göra vårt RUL om två veckor och då är jag i 18+4 (enligt KUB-dateringen). 19+3 borde vara helt ok om jag förstått rätt.

Känner också mig klart orolig i dessa spökveckor, är inget roligt alls. Flera ganger slås jag av tanken "tänk om jag bara är tjock??!!??". Tycker mig dock ibland känna några konstiga små rörelser och hoppas att det är bebisen... Är nog mer hoppfull nu än för några veckor sen, men har fortfarande ett fett tvivel. Och den där konstiga känslan av att jag nästan skäms över att berätta för folk, mycket märkligt...
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-10-05 09:46:55 följande:

Vi talade ju lite tidigare i forumet om det här med att berätta. Vi har dragit ut lite på att berätta, mycket på grund av att jag mentalt inte landat i det och fattat det ens själv - så det skulle kännas som att jag satt och hittade på och drog ett skämt, typ. Nu börjar det så sakteliga sjunka in (har t.o.m. vågat köpa ett litet plagg nu för att göra det lite mer konkret och verkligt, SÅ kul ) och vi började känna oss redo att berätta - nu var det dags, så här sent har vi aldrig "kommit ut" tidigare! Så i helgen berättade vi för barnen först, i lördags kväll, och sedan våra föräldrar på söndagen - iiiihh så spännande det var, kändes så nervöst! För barnen läste vi en barnbok om en mamma o pappa som väntar barn o vad som händer under en graviditet, och sedan berättade vi vår lilla hemlis. De blev SÅ överraskade och glada! Kändes så härligt att se deras miner, visste inte alls hur/om de skulle reagera. De pussade på magen och pratade med bebisen, min yngsta sa "jag älskar dig bebis". En jättefin stund blev det. Min lille son vill ha en lillebror o min store en lillasyster, så en av dem kommer bli nöjd...

Bjöd sedan våra föräldrar på tårta o kanelbullar på Kanelbullens dag på söndagen, och berättade att vi har en bulle i ugnen! Har som en liten kul grej tryckt upp två T-shirtar som mina killar hade på sig när de kom, där det på framsidan står "Storebror" på min äldstas och "Lillebror" på min yngstas - och på baksidan på min yngstas står det "...och storebror!" Så var kul o se när våra föräldrar upptäckte det efter att de tagit av sig munkjackorna de hade över i början, när de hajade och hur de reagerade... vilket faktiskt var väldigt positivt, alla blev förvånade men så glada! (fast min pappa blev nog lite orolig samtidigt, även om han fick glädjetårar) Ååååhh, och jag som varit så nervös, puh nu är det gjort! Kollegor och chef får vänta ett tag till innan jag släpper bomben, tills efter vi avslöjat nyheten för syskon, övrig familj och vänner!

Ha en trevlig måndag allihop! <3

Vilket underbart sätt att berätta och vad roligt att ni fick så positiv respons! =)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-10-06 10:37:22 följande:
    Eller hur, man nästan skäms över att vara gravid - vad är detta?! Vi har ju stabila, ordnade liv - vi borde vara stolta! Vi bestämmer det nu tycker jag!
    Bra bestämt!! :)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-06 14:27:12 följande:
    Japp, påskafton it is! såg det när jag räknade veckor i helgen. Potential för att fira långfredagen på riktigt den här gången; lång och smärtsam - om värkarna har kommit igång!

Vad kul att vi är fler med bf på påsken!
    Hahahaha, härlig inställning! Jag har ju bf 18:e men med min vana trogen lär hen komma först efter påsk... Det blir också en LÅNG fredag... ;)
  • Elenic
    Dubban skrev 2015-10-08 16:27:40 följande:

Bonebag - innan jag hittade den här gruppen kollade jag bland FB-grupper men hittade då ingen marsgrupp alls. Kanske finns det intresse inom den här gruppen att starta/vara med i en? Min svägerska och jag fick barn samtidigt 2012 och hon var med i en fb-grupp som är aktiv än idag. De följer varandra och barnens utveckling, delar stort och smått och har även träffar irl.

När jag väntade mitt första barn 2003 så var vi ett gäng mammor från dåvarande föräldraNätet (nu alltförföräldrar) som började träffas och fika ett par gånger under graviditeten. När bebisarna väl var födda så träffades vi sedan för fika klockan 11 varje fredag under låååååång tid. Många av dem har jag idag fortfarande som vänner, några till och med nära. Riktigt roligt hur nätvänner kan gå till att bli riktigt bra vänner IRL. :)
  • Elenic
    Bonebag skrev 2015-10-08 15:50:40 följande:

Har ni fått några specifika sug efter viss mat ännu? Här köptes ett paket pepparkakor igår.... Fy tusan så gott!!! Hade just pepparkakor på huvudet med barn nr1 oxå.. Han är född i September.. Så det käkades pepparkakor hela sommaren ;) haha

Och vet ni någon bra mars grupp på fb?

Jag hade nog mer sug efter grejer under de där jävliga illamåendemånaderna. Då kunde jag nästan inte äta annat än surt/syrligt så jag frossade i apelsiner, granny smith, citronjuice, grapefrukt och filmjölk. Nu är jag tack och lov tillbaka i mina vanliga kostvanor, även om jag märkt att jag nog lagar mer med curry nu än tidigare... Fast det kan vara en helt vanlig mat hang-up som jag då och då får även normalt. ;) Längtar dock efter glögg, lussebullar och julköttbullar, men det gör jag nästan alltid vid den här tiden.
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-10-08 19:10:06 följande:
    Vad härligt att höra! Men visst har du ultraljudsdatering sedan tidigare? En småbutter överläkare gjorde mitt RUL och han sa att han helst inte daterar så sent som v 18-20, hehe. Har du gått över med dina andra barn så att du får en marsbebis ändå? Lite skakigt med 29 feb inte sant?

Mitt RUL gick bra. Oerhört ingående granskning av hjärtat och kärlförsörjning till njurar, hjärnan, etc. Inte jämförbart med RUL med min dotter som mest konstaterade graviditetslängd och att alla organ fanns. Han sa att det inte behövdes extra hjärtultraljud senare utan att stora defekter kunde uteslutas och att man ändå inte avbryter för små defekter. Känner mig så avslappnad nu. Ska berätta för åldrande släktingar tror jag.
    Åh så skönt att det gick bra! Har tänkt på dig.
    Har också funderat över det där med datering. Jag gör ju mitt RUL i v.20 men har ju en datering från KUB-ultraljudet. Vilket är det som gäller då egentligen? Ska fråga BM också tänkte jag för just nu är jag lite förvirrad. (Om man inte får samma datum så klart..)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-08 20:01:07 följande:

Grattis till bra RUL, Mammave och Carabellis! Så skönt!

Ja grattis båda! Så härligt!
Svar på tråden Marsbebis 2016