Inlägg från: pomperiposa |Visa alla inlägg
  • pomperiposa

Marsbebis 2016

Dubban skrev 2015-08-26 13:35:21 följande:

Aldrig skrivit på fl förut, men i den här gruppen vill jag ju vara med :)

Gravid i v 10+3 med bf 28/3. Dock räknar jag kallt med att det blir en aprilbebis. Det här är fjärde barnet (OM det går vägen, har ett plågsamt MA i bagaget så jag tar inte ut nåt i förväg) och jag har behövt bli igångsatt alla tre gångerna förut. Syskonen är födda -01, -04 och -12.

Spännande att läsa om alla er andra i samma sits!

Hej Dubban

Välkommen in! Jag är beräknad till 31/3 så här kan det i April också, man får se
    Har inte varit på ul än så det kan ju både flyttas fram och bak.
  • pomperiposa
    Carabellis kusp skrev 2015-08-27 21:59:41 följande:

Fick risken 1:2 på kub för samtliga syndrom trisomi 13,18, 21. Kommer få akutremiss till fostermedicin för moderkaksprov. Med tanke på min ålder, 27 år, känns oddsen för ett friskt barn som obefintliga.

Jag håller tummarna på att bebisen är frisk, förstår din oro, många kramar. Lycka till.
  • pomperiposa
    Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:09:37 följande:

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

Grattis!! Åh, så skönt att höra!! jätteglad för din skull!
  • pomperiposa

Jag kommer också vänta tills efter kub, egentligen vill jag nog vänta längre, samtidigt inte. Jag har hunnit bli väldigt nervös över att det inte skulle vara bra där inne. Min dotter kommer bli så överlycklig så jag vill känna mig mindre nervös innan jag berättar, samtidigt vill jag ju se hennes glädje. Jag tycker det syns nu, men jag tänker att svullnaden kanske går ner lite snart

Jag försökte känna livmodern igår kväll men hittade den inte, bara kände lite försiktigt man vill ju inte störa någon liten.

• pomperiposa
    Carabellis kusp skrev 2015-09-09 12:28:08 följande:

Jag fick svar på min karyotypanalys idag och fostret har inga avvikelser. Ett extra hjärtultraljud kommer att göras i vecka 20, men annars verkar allt vara ok. Funderar på att köpa en liten body eller nåt för att försöka relatera till att jag faktiskt är gravid.

Grattis, roligt att höra!! Det tycker jag låter som en mysig idé, små sockar har jag köpt och en sparkdräkt :) Solig
  • pomperiposa
    NellieMeja skrev 2015-09-09 13:54:05 följande:

Har varit på kub nu. Å fick toppen resultat. Det bästa man kunde få. Å så härligt å få se bebisen

Grattis! Skönt för dig

Jag har mitt nästa onsdag, ska bli så kul att se den lilla om allt ser bra ut Hoppas, hoppas.

• pomperiposa
    Reflexen skrev 2015-09-11 10:36:40 följande:

JAAAA, är så glad! Fick svar på NIPT-testet och vår lilla inneboende är frisk (från det som testades där iaf)!! Vilken lycka! Går med ett fånigt leende på läpparna och småfnittrar.

Har också gjort glukosbelastningen med utmärkta värden, så nu ska jag hem o fira med en rejäl frukost!

Grattis!! Härligt att höra!! Rejäl frukost är gott!
  • pomperiposa
    shecity skrev 2015-09-11 13:06:50 följande:
    Lyckan som infann sig igår var obeskrivlig! UL visade en jättefin liten bebis som enligt barnmorskan följer sin utvecklingskurva exemplariskt :) Efter all den oro jag har gått och burit på så bröt jag verkligen ihop när jag såg det lilla hjärtat picka igår, vilken fantastisk upplevelse! Fick också lägsta risken på KUB 1:20000 vilket också var en lättnad.

Trotts att det är en tråd för er som har fått barn innan, så vill jag gärna hänga kvar för ni alla verkar vara så goa, hoppas det är okej :)
    Grattis Shecity!! Så härligt att höra! Så klart du kan hänga kvar här
  • pomperiposa

Hej alla, läser i tråden då då och nu ser jag att jag inte är ensam om att vara orolig, jag kände rörelser för någon vecka sedan, som ett sprattel och även några dar innan den gången. Nu har jag inte känt något på nån vecka och blivit orolig, jag vet att jag inte behöver vara det, är i vecka 18, men men. Hoppas jag känner nån rörelse snart igen, har rul först om två veckor (allt såg bra ut på kub).

Järnvärdet var bra vid inskrivning, men jag har inte träffat bm sedan dess. Äter någon järntablett ibland som jag har kvar sedan tidigare (var blodgivare), men inte varje dag, äter ibland nån multivitamin, men tror jag får i mig ok via maten. 

Har ni också att magen är olika stor olika tidpunkter på dagen, min mage är nästan platt på morgonen, men jättespänd och nästan som en boll nu på eftermiddagen, är det någon mer?

• pomperiposa
    aztec skrev 2015-10-20 16:30:26 följande:
    Hej! Jag kände ingenting så tidigt så kanske är så att det är lite tidigt för att känna hela tiden än? Är i v 21 nu och den brukar hålla på på kvällen, varje dag tror jag? ;)

Men min mage är oxkså helt platt på morgonen och efter middagen känner jag mig höggravid! brukar äta något på kvällen men är på sprängd nu så går inte ner något. Hoppas det ska gå över någon gång, för jag är hungrig :D
    Skönt att höra, känner mig mycket lugnare nu, tack
  • pomperiposa
    Elenic skrev 2015-10-21 15:15:35 följande:

Lycklig! RUL gick finfint idag och visade en pigg bebis som verkar må hur bra som helst. Flyttad ett par dagar så nytt bf 20/3, känns helt rimligt och ok. NU ska jag ta mig tusan börja njuta, så det så! (maken tyckte sig tydligt se en snopp på ultraljudet men jag är rätt säker på att han förväxlar det med navelsträngen, så det så - vi frågade inte om kön då vi inte vill veta...)

Grattis till lyckat RUL!
  • pomperiposa
    aztec skrev 2015-10-27 12:23:31 följande:

Vi de ända som har mer sex nu när man är gravid? Min sambo har relativt låg sexlust normalt (om ni frågar mig) men han blir alltid extra under graviditeten. Försöker inte tolka så mycket på det, Hehe. Medan min sexlust försvinner lite mot honom (som någon skrev?) så vi hamnar väl på någon jämn nivå :) dock så är jag som en vattenpöl där nere då så det är väl mindre roligt :)

Hade sex fram till kvällen innan min dotter föddes förra gången, så jag antar vi kör på så länge som vi känner oss sugna nu med ..

För mig är det oförändrat, har ganska stort behov, pojkvännen ser det som positivt. Så det är bra
  • pomperiposa

Hej alla, låter som jobbiga upplevelser med besök. Jag har valt att åka hem med mina nu när man fått, så jag har väntat så läkaren har kunnat se så allt är bra, sen åkt hem. Jag tycker inte om att ligga på sjukhus om jag inte måste. Tänkte göra så nu med om allt är bra med mig o den lilla, med mitt första barn hade jag ett besök på 4 dagar och det var ju förstås jättekul att få besök då. Låter jättejobbigt med påträngande släktingar, framför allt svärmor och småbarn.

Man måste ju inte berätta vilken avdelning man ligger på eller vilket sjukhus, jag brukar bara skicka ett sms till mamma/syskon med vikt/längd och kön och sen hör jag av mig mer när jag är hemma. Jag brukar inte träffa släkten så snabbt, oftast väntar man ju med det några veckor just på grund av infektionsrisken.

Säg ifrån, stå på er!  

Jag tänkte ta huddinge i stockholm, jag var där sist, det är nära för mig och jag tycker det gick bra och bra kommunikation

• pomperiposa
    Smilla80 skrev 2016-02-19 09:53:16 följande:

Någon mer än jag som fortfarande jobbar heltid? När tänker ni sluta jobba i så fall?

Har gått 36 hela veckor på söndag, och börjar också känna av sammandragningar när jag rör på mig. Har precis som flera av er ont i ljumskar/höfter/ben, ffa på ena sidan. Så man gör inte så många knop just nu utan haltar mig fram. ;) Känns inte bra att inte ha tid att röra på sig och få dagsljus och friskt syre att ladda upp sig med inför förlossningen, så måste nog tänka på att sluta jobba snart och inte vara hemifrån typ 12 timmar om dagen... :/ Fixar nog att promenera i lugn takt iaf.

Har också börjar fundera mer på förlossningen. Skrev förlossningsbrev m bm i veckan och börjar inse att jag verkligen måste börja packa BB-väskan nu!! Resonerar som du Elenic gällande smärtlindring, du satte ord på hur jag tänker. :) Har haft lite lustgas i utdrivningsskedet de andra gångerna, har varit uppe och gått med gåbord genom värkarbetet så har inte kunnat ta nån lustgas då. Kan inte med att vara still!! Testade akupunktur min första fl men det tyckte jag inte gav något. Värme och massage av mannen är skönt däremot. Hoppas på att kunna klara mig på det igen.

Hej, jag jobbar heltid, men är inte fullfärdig medlem i gruppen längre, var från början beräknad till 30/3 och gick med i gruppen men sen ändrad till 4/4, så är bara i vecka 34. Hoppas på att jobba nästan ända fram ansökt om fp från 28/3. Min mellersta kom 10 dar innan bf, så lite hoppas jag på det.
  • pomperiposa
    Carabellis kusp skrev 2016-02-19 17:10:39 följande:
    Känns som att det blir en marsbebis för dig om mellersta kom 10 dagar innan BF. Fast man vet aldrig: en kompis fick första på BF och andra BF+14... Men det är nog ovanligt!

Hur mår du i graviditeten?
    Det var bara min mellersta som var tidig, mina 2 andra var ganska punktliga, bara en dag innan och efter, men jag hoppas på mars. Jag mår bra, fast nu i helgen och idag känner jag av lite huvudvärk, det var illa i lördags, blir lite orolig, brukar inte ha huvudvärk så länge jag sköter järnvärde, kaffe och vätska - och jag har varit skötsam, men ska inte klaga för har inte ont i kroppen alls just nu

Mår du bra?
  • pomperiposa

Det går säkert bra, men det är alltid bra om man har en reservplan. 

Mitt andra barn trodde jag skulle komma punktligt precis som mitt första barn, så jag var ensam ute på landet, hus- hund- och barnvakt när vattnet gick, hade inget körkort, det var grymt jobbigt. Det var 10 dagar innan bf, det gör jag inte om.

Ifall det sätter igång för dig där, finns det en förlossning någorlunda nära som du kan ha som reservplan, i så fall hade jag åkt och badat.

• pomperiposa

Åh, vad spännande att ni också känner lite så, jag vet också när det var ägglossning och då är det i alla fall 5 dagar närmre.. hoppas hoppas

Svar på tråden Marsbebis 2016