• Trolla02

Läggning och eget rum

Min son fyller 1 år om några dagar och tanken är att vi vill att han ska börja sova i sitt egna rum.

Hur gör vi lättast så han känner sig trygg?

Och hur gör ni vid läggning vid liknande ålder?

Just nu tyvärr har jag fått vagga honom till sömns och han vill bara äta välling i min famn och inte sittandes:(

Tänkte testa "5 min" metoden nästa vecka för stt få honom att kunna somna själv men det känns inget bra alls att låta honom skrika/gråta sig till sömns:(

• Svar på tråden Läggning och eget rum
  • Natulcien

Nej, 5-minutersmetoden ska du absolut inte utsätta ditt barn för. Det är en metod som många definierar som barnmisshandel och som experter avråder starkt ifrån. Du skriver att du vill att ditt barn ska uppleva trygghet och 5-minutersmetoden har motsatt effekt och skapar istället otrygghet.

Prova att ligga intill din son tills han somnar? Om ni skaffar en fullstor säng?

Vår son fick eget rum när vi flyttade då han var 13 månader. Det gick jättebra. Men då låg vi hos honom tills han somnade. Han sov på en vanlig 90-madrass, så vi låg bekvämt intill. Och så sov han hela nätter sedan länge, vilket jag tror är en fördel om barnet ska ha eget rum.

• Eleonor01
    Trolla02 skrev 2015-07-18 09:02:27 följande:

Min son fyller 1 år om några dagar och tanken är att vi vill att han ska börja sova i sitt egna rum.

Hur gör vi lättast så han känner sig trygg?

Och hur gör ni vid läggning vid liknande ålder?

Just nu tyvärr har jag fått vagga honom till sömns och han vill bara äta välling i min famn och inte sittandes:(

Tänkte testa "5 min" metoden nästa vecka för stt få honom att kunna somna själv men det känns inget bra alls att låta honom skrika/gråta sig till sömns:(

Jag har legat bredvid sedan han fick stor säng vid 1,5 år. Gör det fortfarande nu när han e fyra men nu läser vi bok tillsammans. Gick från att sova i vår säng till egen storsäng. Tycker att barnsängar e onödiga. Svårt att få plats i om man har sjuka barn å din man exempelvis behöver sova därför skippade vi det. Spjälsängen samlade bara damm tyvärr
  • Trolla02

Då ska vi pröva detta..

Har försökt att sitta brevid honom och ha en hand på honom tills han somnar men han rullar bara runt och vill sätta sig upp..

Ska man lägga honom samma tid varje kväll eller vänta tills han visar tecken på att han är trött?

• Drottningen70

Men vad fan säger du? Från att få sova nära er och blivit vaggad till sömns ska ni nu, för att NI VILL pytsa ut en liten ettåring till eget rum OCH funderar på att utsätta honom för en tortyrmetod som går ut på att lära barnet att det inte är nån ide att gråta (komunicera sin behov) för ingen jävel bryr sig ändå!

Tycker ni ska adoptera bort barnet till nån istället!

• Eleonor01
    Trolla02 skrev 2015-07-18 10:56:35 följande:

Då ska vi pröva detta..

Har försökt att sitta brevid honom och ha en hand på honom tills han somnar men han rullar bara runt och vill sätta sig upp..

Ska man lägga honom samma tid varje kväll eller vänta tills han visar tecken på att han är trött?

Vi har alltid lagt halv åtta. Börjat kl 7 m pyjamas å dylikt. När de är vana vid att sova samma tid så somnar de sedan på rutin fast de inte e jätte trötta e min erfarenhet iaf
  • Eleonor01

Ibland fick jag sova hela natten HOS honom å ibland bara tills han somnade. När han sen blev två så kom han själv in i vår säng när han ville å fick fortsätta sova där. Han gör så fortfarande nu när han e fyra

• Trolla02
    Drottningen70 skrev 2015-07-18 11:36:29 följande:

Men vad fan säger du? Från att få sova nära er och blivit vaggad till sömns ska ni nu, för att NI VILL pytsa ut en liten ettåring till eget rum OCH funderar på att utsätta honom för en tortyrmetod som går ut på att lära barnet att det inte är nån ide att gråta (komunicera sin behov) för ingen jävel bryr sig ändå!

Tycker ni ska adoptera bort barnet till nån istället!

Kanon bra ide! Vill du adoptera då eller??

Seriöst... Är man förstagångs förälder har man ingen tidigare erfarenhet utan vill ha tips och råd..

Självklart skulle jag aldrig göra något som jag trodde "skadade" min son.. Och jag tror han skulle sova bättre i eget rum och inte bli störd av oss och alla ljud..

Bara onödig kommentar men då vet jag vilken nivå du ligger på och kommer du kommentera något mera ignorerar jag det
  • Drottningen70
    Trolla02 skrev 2015-07-18 14:12:28 följande:

Kanon bra ide! Vill du adoptera då eller??

Seriöst... Är man förstagångs förälder har man ingen tidigare erfarenhet utan vill ha tips och råd..

Självklart skulle jag aldrig göra något som jag trodde "skadade" min son.. Och jag tror han skulle sova bättre i eget rum och inte bli störd av oss och alla ljud..

Bara onödig kommentar men då vet jag vilken nivå du ligger på och kommer du kommentera något mera ignorerar jag det

Trams. Ettåringar behöver trygget och närhet, inte ett eget rum...
  • Dijon

Absolut inte 5-minutersmetoden.

Drottningen: Som du borde veta är ju alla barn olika! Vissa sover faktiskt bättre i eget rum.

Svar på tråden Läggning och eget rum