Inlägg från: Pax Solaris |Visa alla inlägg
  • Pax Solaris

Tvillingar 2016

Hej TS! Du har nästan samma BF som jag. Våra två sägs komma runt 21/1. Vi har inte heller några tvillinganlag i våra familjer vad vi vet om. Jättekul att det blir två på en gång! :)

Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • Pax Solaris
    AnnaLundin skrev 2015-08-11 22:05:03 följande:

Nu har jag en fråga till er andra. Jo jag känner ett kittlande där nere i livmodern i mellanåt, är det någon som också gör det? Tror ni det kan vara barnen jag känner?

Jag har också känt så sen ungefär v.14. Kan inte tänka mig att det kan vara något annat än bebisarna. Nu är det mer som en liten fisk som sprattlar till. Tycker att det är jätteroligt!
  • Pax Solaris
    ttvviilliinnggaarr skrev 2015-09-17 11:41:50 följande:

Hej allesammans.

Grattis till alla tvillingar :D 

Själv är jag gravid med tvillingar, är på 15+1 idag.

Gjorde ett UL på 8+6 och ett på 12+6 och allt såg bra ut. 

Har dock mått väldigt bra hela graviditeten, o såklart är jag glad för det men ibland känns det som om det inte är sant att där är 2 små liv därinne. 

Har haft lite molande värk, dock inte alls sista veckorna. 

Är trött, dock inte tröttare än att jag orkar jobba. 

Har inte kräkts något alls, mådde illa första veckorna men gick över om jag åt något.

Så min fråga är om någon annan känner igen sig? Jag får känslan av att detta är för bra för att vara sant.

Jag har också mått väldigt bra på det stora hela från första dagen. Visst, det känns. Lite tröttare, lite känsligare och lite så men inte så att jag vill klaga. Är i sjätte månaden nu och mår fortfarande bara fint. Innan rörelserna började kännas var det overkligt, fast magen växte. Det snackas så mycket strunt om hur (dåligt) man "ska" må. Vi får njuta av det och hoppas att det håller i sig!
  • Pax Solaris

Tips till er alla: svenska tvillingklubben. De har en informativ hemsida, en del försäljning om man är intresserad av sånt och framförallt håller de i jättebra kompletterande kurser som ett frivilligt tillägg till den vanliga föräldrautbildningen. Gå en om ni har möjlighet!

• Pax Solaris
    elevit skrev 2015-12-17 08:02:45 följande:

Hej allihopa!

Jag är gravid, BF juli 6. Tvillingar :) Första graviditeten.

Bor just nu I Sydney med min pojkvän men flyttar hem till Scotland i Februari.

Tänkte jag skulle gå med i en Svensk grupp då jag inte riktigt litar på allt tokigt som sägs utomlands ;)

Skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite tips om hur det går till i den svenska sjukvården med kvinnor som väntar tvillingar, äter ni några extra vitaminer utöver det vanliga som rekomenderas och går ni på tätare besök hos barnmorskan. Mer ultraljud osv? Alla tips mottages varmt :D

Jag har haft två ultraljud hitills, allt ser fint ut och båda hjärtan slår friskt!

Kram

Rekommenderar svenska tvillingklubben! Massor med saklig och lagom utförlig information. De har kurser också. Det kanske är svårt från utlandet, men det går säkert att få en enskild konsultation på distans! Deras info är jättebra komplement till den vanliga föräldrautbildningen.

I mitt landsting har jag fått gå på kontroller hos barnmorska varannan vecka från ungefär vecka 22, dvs från efter rutinultraljudet. Då har de kollat urinprov efter vita blodkroppar och protein. Sen kollar de blodtrycket varje gång också. Järnvärde nästan varje gång, fick börja äta järntabletter när värdet gick under 120. Och ett par gånger har de kollat blodsocker också, allt detta enligt något schema som går att googla fram från iaf några landsting. Kontroll varje vecka från vecka 35. Det är ganska mycket oftare än med en bebis, tror jag.

Utöver rutinultraljudet har iaf jag fått gå på tillväxtkontroller med ultraljud två månader efter RUL och sedan varje månad. Det skulle ha blivit fler om bebisarna växer sämre, så det är något slags minimum.

Ang. sjukskrivning så får man väl känna efter själv en del. Mitt råd är att inte försöka vara Duktig Flicka. Hem och vila även om du känner dig relativt bra. Och i motsats till en enlinggraviditet: undvik att anstränga dig! Yoga och gravidgymnastik i pool kanske. Belasta inte dig själv, det är en helt annan sak att bära två!

Om det är rimligt att gå upp 8-20 kg med en bebis så är det normalt och vanligt att gå upp 13-30 kg med tvillingar. På mig har det varit 20-25 kg ganska kompakt vikt. Men allt kallas ju normalt!

Är själv i vecka 36 nu. Har en "liten" mage men är ändå utspänd till tusen, har förvärkar och är t o m lite öppen. För det är två discobebisar som trycker på inifrån trots flera timmars viloläge varje dag.

Svävar iväg lite, men hoppas att du fått några svar ändå!
Svar på tråden Tvillingar 2016