Inlägg från: CissiJissi |Visa alla inlägg
  • CissiJissi

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Men åh grattis!!!!:D

Millis81 skrev 2016-03-10 21:19:04 följande:

10,02 imorse kom han :)

En pojke på 4500g och 53cm.

Var en hemsk dag igår. Droppet gjorde mig verkligen helt väck. Och hann aldrig vila mellan värkarna. Så var ju helt "full" med lustgas. När sen nattpersonalen kom fick jag äntligen epidural.

Och i morse fick jag hjälp av en helt gudomlig bm som verkligen gillade sitt jobb och gjorde allt för att jag skulle slippa snitt. Och 1,5h efter det är han född :)

Det tråkiga nu är att det är fullt på förlossningen och sängen min sambo fått måste nån annan ha.

Så nu är vi själva kvar här.. Förstår ju varför, men tråkigt iaf :(

• CissiJissi
    safiia skrev 2016-03-10 21:19:00 följande:

Någon annan som har varit med om att tappa känseln på magen? :/

Det är som att huden domnar bort ovanför naveln. Kanske helt normalt?

Jag får så om jag sitter eller böjer mig framåt!!:) min mamma sa precis att hon också hade så!
  • CissiJissi

Min barnmorska tror bebisen kommer va närmare 4kg.. Känns lite mycket.. Och allt är normalt, förstår inte varför hon tror det riktigt.. Han kan ju lika gärna vara 3.5, vad vet hon.. Har ni andra erfarenheter? Oro kring vikt? Fått någon bedömning av barnmorska vad hon tror?!

• CissiJissi

Haha, det lurade sig in ett utropstecken på slutet, skulle bara vara ett lugnt och milt frågetecken - jag har inte panik ;)

• CissiJissi

Exakt så är det, det går egentligen inte att veta i förväg!!!:)

Nä hon tycker liksom att det känns som att han inte har en fjuttig liten rygg utan ryggen känns fyllig och ordentlig - men liksom..? Ja? :p så dumt egentligen, borde inte bry mig för det spelar nog ingen roll! Det går nog bra att föda ut honom vad än!!:)

FLovesA skrev 2016-03-12 13:05:22 följande:

Jag hade stor mage när jag väntade dottern och alla trodde det var en stor bebis. Men kan meddela att det mesta var vatten och ut kom en normalstor tjej på 3555gr. Har ingen aning om hur en BM kan känna storlek på bebis. ;)

• CissiJissi

Tack <3 :) Ja!! För även OM det är så betyder ju inte det någon fara, 4kg är ändå helt normalt.. 6kg skulle inte vara lika lätt föda ut :p jag födde ju helt utan problem förra gången och då banades ju väg för nästa, så jag är säker på att allt kommer gå lika bra nu!

Millis81 skrev 2016-03-12 17:14:51 följande:

Jag visste att min son skulle ligga runt 4kg. Dock var 4,5 inte riktigt beräknat.

Han kom ut hel och även jag. 2små stygn i en hinna inuti.

Lät bli att oroa mig. Dom på förlossningen har hand om detta flera ggr varje dag och kände mig helt trygg med bm som förlöste mig.

Mitt tips är nog mer att lita på din kropp och haka inte upp dig på vikten och skapa ett orosmoment där.

Barnet kommer ut på ett eller annat sätt. Och allt kommer gå bra även im bebisen väger närmare 4 kg :)

• CissiJissi
    safiia skrev 2016-03-12 22:09:30 följande:

Jag tvivlar att man känner skillnaden på att föda en 3,5kg baby och en 4kg ;). Det är säkert inget att oroa sig för.

Jag har inte fått någon viktuppskattning alls (pga den inkompetenta läkaren jag skrev om för någon dag sedan, borde då ha fått viktuppskattning men fick det ej). Enligt ul som senast gjordes i v 30 så är hon helt normalstor och har varit det på varje ul tidigare. Har följt övre sf kurvan hela graviditeten men det beror nog mer på vätskan, att jag är kort och hur hon ligger än hur stor hon är. Själv var jag över 4,4kg då jag föddes så man vet ju aldrig ;) dock var min mamma överviktig då hon väntade mig så det inverkar väl också.

Åh, älskar den där första meningen ;) det är det jag också tror, men det är så skönt att höra det från andra! Min kompis födde nyss en 5kilos utan att det kändes annorlunda för henne..
  • CissiJissi

Håller med ovanstående!

Och lägger till att det alltså inte är ett helt år med bebisbubbla framöver, de växer så gryyyymt fort - den bubblan i början är supernyttig för bebisen och föräldrarna men väldigt mycket händer det första året, bubblan varar rätt kort!:)

Efter första månaden kände vi att NÄ det måste väl ha gått TRE månader?!:D

Vem vet, kanske kommer första ordet vid 8 månader, "bebisen" kanske springer redan vid 10 månader, kanske är redo för fast föda vid 6 månader, sover hela nätter vid 3 månader - allt kan hända!!:)

• CissiJissi

Men wow VERKLIGEN inte!! Varför är det så med så många läkare?!? Du ser fullständigt normal ut! Min kompis skulle få antibiotika utskrivet på vårdcentralen, en andra läkare kommer in och säger lite skrattmilt "det får bli extra stor dos.. Du e en STOR TJEJ du!" Liksom va?? Det får det att låta som att hon är 200kg! För så säger man ju liksom inte till en som ser ut som väldigt många andra, en av många med lite extra fett - såååå märkligt!!!:)

Erese skrev 2016-03-16 14:23:01 följande:

Jag i V39

Ingen enorm tjej där men en enorm mage ;)

• CissiJissi
    Erese skrev 2016-03-16 15:58:39 följande:

CissiJissi- Det är inte första gången heller. Blir så trött på det. Tänk om det suttit en ung osäker tjej i min stol istället för mig, hon hade blivit knäckt för en läkare vet ju. Men jag vart förbannad, dock som alltid i efterhand, är den som behöver smälta all info och suga på karamellen ett tag innan jag vet mer exakt vad och hur jag upplevde en situation.

Trist är det i alla fall.

Ja man ska akta sig för hur man tar upp en sån sak!! Hörde idag att tydligen har WHO försökt få läkare/vården att påverka dagens felaktiga bild av vad som är normal BMI, vi har liksom sträckt ut på gränserna och behöver återgå till att förstå vad som ÄR en sund figur och ej... Möjligen lite därför vården verkar ha blivit mer aggressiv gällande ämnet, man ska liksom hjälpa människor inse verkligheten... Vet inte riktigt om jag tror det behövs göras på det sättet..
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)