Inlägg från: pomperiposa |Visa alla inlägg
  • pomperiposa

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

CissiJissi skrev 2016-02-11 18:54:58 följande:
    Nej för det kääänns som att det är så långt kvar ännu!:p men tiden går ju fort och plötsligt står man där! Men nej.. Väntar några veckor till..

När packar ni alla väskan?
    Jag kommer nog packa väskan i vecka 36 kanske, då är det en månad kvar till bf. Jag vet faktiskt inte vad jag ska packa, vill gärna åka hem snabbt som tidigare, men ibland får man ju inte det. Så antagligen behöver jag inte mer än ett ombyte och lite kläder till den lilla, men det vet man ju inte
  • pomperiposa

Hej alla, jag känner inte av bebis så mycket, men lite varje dag och ibland steppar hon där inne, men hela den här graviditeten har det varit mindre rörelser, men har förstått att det är för att moderkakan ligger i framkant. Inte jätteorolig men ändå så när det gått några timmar utan aktivitet så får jag bita mig i tummen för att inte putta lite på henne så hon puttar tillbaka. Hjärta

Inatt kunde jag inte sova alls, brukar sova och vakna i omgångar men brukar aldrig ligga sömnlös, känner mig helt död idag på jobbet. 49 dagar kvar, men hoppas på 39 dagar kvar. Längtar massor.

Beställt och fått babypaket från libero och lloydsapotek, men finns det något annat bebispaket ni rekommenderar?

Kram på er  {#emotions_dlg.flower}

• pomperiposa

Hej, och stackars er som har så ont! 

Jag har haft en jobbig dag, funderar på om det är så att hon fixerar sig idag, för jag har mycket onda långa sammandragningar som drar neråt men inga som hugger. Vecka 36 nu, förra veckan när jag var hos bm sa hon att huvudet var ordentligt nere men fortfarande ruckbart. Hon har de senaste dagarna börjat sparka hårdare och senaste dygnet får jag hårda knuffar på urinblåsan, hon är starkare, för det gör lite ont. Man blir så trött, så jag hoppas slippa de onda sammandragningarna så här intensivt, att det är bättre imorgon. 

Har era små fixerat sig eller lagt sig till rätta?

Inser att jag inte är helt klar, jag måste köpa lakan till spjälsängen, speldosa och bindor, samt mjölkuppsamlare. Har precis packat ner lite kläder till lillan i en bb-väska, men har inte än packat ner något till mig, men lite kläder ska väl med. Jag brukar sjunga för henne, mest blinka-lilla-stjärna enligt min 11-åriga dotters önskemål hon vill så gärna att det ska vara en sång som hon också kan. Sjunger ni för magen?

{#emotions_dlg.flower}

• pomperiposa
    FLovesA skrev 2016-02-24 17:11:16 följande:

Pomperipossa: Skulle handlat det sista idag ocj försöka packa iordning väskan men det blev inte gjort:/ så får fixa det snart känns det som. V37 på fredag..det närmar sig.

Bindor, amningsinlägg, Purelan (absoluta räddaren i nöden!!) alvedon och lite sånt där bra att ha saker.

För dottern sjöng jag "lilla humlan" ni vet den där Astrid Lindgren sången. "Nu lilla humlan nu ska du sooova.."osv. Började sjunga den när hon var nyfödd vid nattning och gör det fortfarande 3,5 år senare. Nu kan hon den också och ska sjunga den för lillebror när han kommit ut. Mysigt:)

Jag känner ett tryck nedåt men även rakt upp i revbenen. Lillebror hade inte fixerat sig förra veckan när BM kände. Så misstänker att läget är detsamma nu med. Tycker däremot att magen sjunkit en aning.

Låter jättemysigt, mina barn är lite större men de är väldigt goa och hjälpsamma, jag längtar inte bara efter bebis jag längtar också efter att få presentera mina barn för sin lillasyster. Det känns lite som magi. Det ska bli skönt att få vara hemma, slippa jobba, slippa gå upp 05.30 varje vardagsmorgon. Jag visste inte vad Purelan vad så jag fick googla, och kommer nu ihåg att de kunde bli lite slitna, men jag klarade mig med att använda bröstmjölken som "salva", men få se denna gången hur det blir.

Tänkte att jag ska köpa ett par stora svarta leggings som jag kan åka hem i, just nu har jag två par byxor som jag varvar med så vill inte packa ner någon av dem. En stor klänningsliknande tröja får det bli också, det köper jag begagnat för det känns så onödigt att köpa nytt när jag inte kommer kunna använda det igen. 

Känner inte igen "lilla humlan" så den bara måste jag lyssna på när jag kommer hem, den låter mysig. Det är väldigt skönt att få skriva av sig här.. 
  • pomperiposa

Hej alla, tiden rusar men får gärna gå ännu snabbare. 35 dagar kvar men jag hoppas på lite mindre och ibland känns det så, men man får se. Mycket sammandragningar, en del gör ont. Jag tror jag är lite för stressad, det är ganska stressigt på jobbet och jag känner mig ständigt "uppe i varv" vet att jag borde ta det lugnare, men det är inte enkelt, men från denna veckan jobbar jag mindre.

Jag läste inläggen om bb-väskan och känner mig lite osäker, jag vill inte vara på bb utan jag vill åka hem, med mina två senaste har jag kunnat gjort det, man behöver ju stanna 6 timmar så läkaren gör besiktningen att allt ser bra ut och med min sista barn föddes hon vid kl.17, så där fick jag sova över eftersom nattpersonalen/läkaren inte gjorde frisk-besiktningar. Nu vet jag inte om jag klarar mig med bara ett ombyte och kläder till lillan, laddare till mobilen ska packas ner och bok ska packas ner. Tänk om vi måste stanna kvar, är det någon mer än bara jag som vill åka hem så fort som möjligt?

Jag är också orolig till om man inte får plats, jag vet att det är fånigt men jag vill åka in med god marginal och ta det lugnt, så man kan försöka se till att det inte blir någon panik, jag har hört att det inte brukar vara något problem i mars/april, men nu när de lägger ner här i Sthlm, både Sophia och södra, vet inte om de hinner stänga. Vet någon annan? Någonstans läste jag att man alltid får plats på förlossningen men att bb ibland kan vara fullt, undrar om det stämmer. 

Kram på er {#emotions_dlg.flower}
  • pomperiposa
    Topcom skrev 2016-02-29 10:16:22 följande:
    Just det, vad gäller plats på förlossning, plats kommer du få, men kanske inte där du önskar i första hand. Men som tur är så bor vi i Sverige och all vård här är fantastisk :) för min del känner jag att jag önska bb Sophia eller karolinska i första hand, men om det skulle bli typ Danderyds, sös eller Huddinge skulle det vara helt ok det med :)
    Tack för svaren, jag kommer åka in själv, kommunalt och sen hör jag av mig till mannen när de på förlossningen tror att det börjar bli på gång. Det skulle kännas jobbigt om det var till ett sjukhus jag inte hittar till, men håller tummarna. Hoppas på Huddinge, men hittar till KS och Danderyd så det går också bra. Vägrar ta taxi, det skulle vara värsta mardrömmen att få bebis i en taxibil. Med mellersta tog det bara 3,4 timmar från första värken till han föddes, vara inne på förlossningen 15 minuter innan han tittade ut, det var väldigt jobbigt mentalt att inte veta om man skulle hinna. Så vill varken komma för sent in, eller tvinga gubben från att arbeta ifall det är falskt alarm. Jag kommer åka in hellre en gång för mycket än för sent, med dottern blev det perfekt. Då åkte jag in själv och mannen dök upp 2 timmar innan hon föddes - precis lagom. Jag har lärt mig att om vattnet går kan det gå väldigt fort, så då får han gärna följa med på en gång.

Packar en liten nödvändig väska som jag tar med in på en gång, och en större väska som får vara i bilen med babyskyddet. Det blir nog bra

Inatt drömde jag att jag hade piercingar i bröstvårtan (som jag tog ut) men när jag skulle amma i drömmen kunde hon inte dricka, för det var för stora hål, fniss - så konstigt man drömmer ibland Skrattande

Hoppas ni har en bra måndag! 
  • pomperiposa
    FLovesA skrev 2016-02-29 11:35:49 följande:

Nu har jag gråtit hysteriskt. Men börjat lugna ner mg nu efter att ha läst hur skyddad bebisen är i magen ändå. Jag snubblade och ramlade framstupa här hemma rakt på golvet. Knät och händerna tog nog största smällen men kände att magen var i golvet också. Hann inte parera fallet alls. Så nu ligger jag på rygg i soffan och lugnar ned mig. Känner tydliga rörelser och sparkar, har inga direkta sammandragningar så tror inte det är någon fara. Men hjälp vad rädd jag blev. Och är fortfarande skärrad och lite orolig. Men känner jag mig öm i magen eller får blödning eller liknande åker jag in direkt såklart.

Oj, stackars! Förstår hur rädd du måste ha blivit, ramlade själv för någon månad sedan, men lyckades dämpa fallet med priset av paj axel. Jättejobbigt, skönt att bebis verkar pigg och att du inte har ont eller blöder. Det gick säkert bra, jag håller helt med, åk in om du börjar blöda eller om bebis blir för lugn, eller du får ont. {#emotions_dlg.flower}
  • pomperiposa
    Duvan82 skrev 2016-02-29 11:39:24 följande:

Hej
    Det är skönt att komma hem tidigare, vill inte alls dela rum med andra, men jag känner mig trygg om jag stannar en dag till.
    När jag födde första barnet så "kollapsade" livmodern ( den slutade dra ihop sig och det blir som ett öppet sår där moderkakan suttit) efter 5-6 h, jag svimmade och förlorade jätte mkt blod, så känns bra att vara på rätt plats ifall något händer.

Oj, det förstår jag, låter läskigt att förlora så mycket blod. Jag har bara mått bra efteråt men kommer förstås stanna om jag mår dåligt eller om bebis mår dåligt. Jag vill nog hem tidigt för att jag känner mig inte hemma borta, jag vill visa upp bebis för sina syskon också, få duscha hemma och kunna sätta på musik och få vara ifred med den lilla, bara jag och familjen.
    safiia skrev 2016-02-29 11:40:25 följande:

Jag tror nog jag vill hem så fort som möjligt jag med. Men kompisar har sagt att man vill stanna där så länge som möjligt. Jag hatar sjukhus och sover dåligt (fast det kommer jag säker annars att göra ändå ;) ) så vill nog hem till egen säng. Eftersom jag är förstföderska så måste jag säkert ändå stanna ett par-tre dygn. Här brukar dom också vilja se till att amningen kommer igång. Hoppas på att mannen får vara med första natten i alla fall, beror på m vi får hund vakt och om vi får sådant rum.

Jo, jag tror man fortfarande gärna vill att man är kvar på bb några dar när det är första barnet, men kanske kan du få åka hem efter en dag. Hoppas det löser sig med hundvakt och att mannen kan sova med.
  • pomperiposa
    FLovesA skrev 2016-02-29 18:09:50 följande:

Tråkigt med axeln pomperiposa, men skönt att du och bebis mår bra:)

Tack, axeln var bara paj i några dar, så nu är det helt bra. Skönt att kolla upp bebis och bra att han/hon mår bra  
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)