Inlägg från: Erese |Visa alla inlägg
  • Erese

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Nystjärna: det är troligtvis slemproppen som lossnar i bitar. Min har lossnat sedan V35 är i V39 nu. Den säger inte så mycket snarare att kroppen definitivt förbereder sig på förlossning men det kan ta dagar, veckor innan något sker.

Med min 1:a släppte hela proppen på engång och bara timmar efter det var förlossningen igång.

Med 2:a märkte jag inte ens att den släppte däremot gick vattnet och timmar efter det var värkarbetet igång.

Så olika det kan vara :)

• Erese

Måste klaga lite ;)

Är så trött på läkare som känner att de har ett behov av att yttra sig om vikt när det egentligen inte behövs. Blir så irriterad på detta.

Jag har en historik av ätstörning som jag själv har kämpat mot utan hjälp. Dumt kanske men jag har det under kontroll.

Jag vet att jag inte tillhör den smala kategorin, men jag tillhör heller inte den tjocka. (Anser jag ) Jag har en mild övervikt i grunden och har alltid ökat mycket i vikt under mina graviditeter +/- 30kg ca.

När jag inte är gravid cyklar jag till och från jobbet. Jag dansar 2ggr i veckan och äter regelbundet med ytterst lite onyttigheter. Trots detta är jag lite större än vad mitt (BMI) borde ligga på, men jag bryr mig inte! Jag mår bra och rör på mig.

Därför blir jag så trött på läkare som klumpigt uttrycker kommentarer om ens vikt nät det inte behövs. De har ingen aning om vad den personen har fått utstå eller varit med om.

Morr! Säger jag .

• Erese

CissiJissi- Det är inte första gången heller. Blir så trött på det. Tänk om det suttit en ung osäker tjej i min stol istället för mig, hon hade blivit knäckt för en läkare vet ju. Men jag vart förbannad, dock som alltid i efterhand, är den som behöver smälta all info och suga på karamellen ett tag innan jag vet mer exakt vad och hur jag upplevde en situation.

Trist är det i alla fall.

• Erese

Precis! Jag fastnar jätte lätt vid minsta kommentar och är rädd att hamla där igen. Jag är inte helt frisk och kommer aldrig att vara det, så är det med ätstörningar. Däremot lär man sig att leva med det och undvika fällor som triggar igång beteendet igen.

Jag såg en dokumentär om BMI och det finns tydligen många länder idag som inte använder sig utav den mätningen då det inte alltid stämmer överens med individen.

Jag är inte smal och kommer troligtvis aldrig att vara det. Men jag är nöjd för jag äter och rör på mig utan att tänka dygnet runt på vad jag äter och hur jag ser ut. Jag orkar helt enkelt och har en kurvig kropp. Även när jag var som smalast var jag lite rund det är så jag är. :)

Saltig skrev 2016-03-16 23:07:25 följande:

Nä vilka hemska läkare! Du ser ju helt normal ut. Förstår inte gällande övervikten, vilken övervikt?!

Man ska vara så försiktig när gäller personer som har/haft ätstörningar. Minsta lilla omedveten/medveten kommentar kan trigga igång det igen. Min bästa vän hade bulimi, blev frisk för att sedan få återfall då någon påpekade något på hennes kropp.

Sen ska man väl inte stirra sig blind på siffror utan mer på hur man mår, hur värdena ser ut osv.

Vill föda nu. Inga symtom längre att det skulle vara på g.... . Nåja några veckor till. Börjar samla på mycket vätska nu som syns i benen, armarna, ansiktet och fingrarna.

• Erese

Åt en gigantisk räkmacka på Ikea i tisdags, finns myter kring Ikea besök oxå ;) Men inget som hände.

Det här med sex har fått ligga på is ett tag, har sådan värk att jag inte har någon lust och vägrar ha sex "bara för att" . Däremot mitten av minn grav hade jag en enorm lust, ville ha sex varje dag. Fler som hade så?

• Erese

Ser att det pratas om förvärkar. Sådana har jag, så pass mycket att jag får klocka dem ibland. Så har det varit från ca V 34-35.

Om jag kunde och hade förmågan skulle jag säga/göra något för er som lider så mycket. Det ända jag kan göra är att peppa er, det finns ett slut på det hela. Stor kram till er :)

Själv har jag varit på Mvc idag fick göra ett ul då hon trodde bebis vänt på sig. (Det trodde inte jag). Bebis hade inte vänt på sig utan låg så långt ner i bäckenet att hon hade svårt att känna huvudet. Jag känner min bebis och gudarna ska veta att det KÄNS att bebis ligger låååångt ner. Det ilar och trycker på hela tiden samt dessa förvärkar. Tror nästan att förlossning är på G! Oavsett så kommer bebis på måndag :) Jay!

• Erese

Saltig- barn 1: BF +5 barn 2: BF +5

Lika på båda, skillnaden är att förlossning startade på olika dagar. 1:a hade jag en förlossning på ca 1 1/5 dygn och med andra var det 3 dygns förlossning det var kämpigt. Båda slutade i akut kjesarsnitt.

• Erese

Nystjärna: det är verkligen en jobbig sits du sitter i, läkarna vill väl, hade de ansett att du var i fara eller din bebis hade du säkert blivit igångsatt. Det är ju positivt att det inte är något allvarligt fel i alla fall. Men smärta är inte att leka med , speciellt när man gått så länge med den.

Har du fått erbjudande om att prata med någon kurator eller liknande? Kan vara skönt att få göra det eftersom smärta under lång tid samt oro gärna leder till svackor och depressioner. Vilket i sin tur leder till att man hanterar smärtan ännu sämre.

Kramar till dig och kämpa på :)

• Erese

Pauliina- Nej! Det har varit min mardröm varje graviditet att bli magsjuk. Stackare!

Flovles- vilken söt kanin ??

• Erese

Mina barn tog ett sista farväl av magen genom lite magmålning. Påminner om jorden eller ett ppskägg.
  • Erese

21/3 med en vikt på 3880g och en längd på 50cm kom vår Ylva-Li. Vi vart snopna då vi förväntade oss en stot bebis, men ut kom en liten. För oss är hon liten ;)

Såg att ytterligare en bebis kom 21/3, Grattis! Det är nära för många av er nu, håll ut.

Själv sitter jag i soffan nyss hemkommen från BB med enorma och stenhårda tuttar. Mjölken är på G! Mindes inte att det gjorde så fruktansvärt ont bara. Vill att det ska släppa nu. Suck!
  • Erese

Saltig: jag hade ett planerat kjesarsnitt som gick otroligt smidigt så inga jobbiga värkar. Däremot gick jag länge med förvärkar som var ganska starka på slutet och en slempropp som lossnade i bitar. Misstänkte att jag var inne i latensfasen och att bebis var på G! Var beräknad till den 29/3.

• Erese

Hej! Ser att några fortfarande väntar på bebis. Håll ut snart är ni i mål.

Min återhämtning går så där, Ylva-Li blir två veckor imorgon och jag har fortfarande ont i snittet och tarmar som inte är helt okej ännu. Suck! Men varje dag blir lite bättre i all fall.

Däremot nojjar jag mig för blodproppar. Skulle egentligen tagit sprutor "hemma" men jag klarar inte att göra det och jag vägrar att min man gör det för han "tvekade" . Vi tänkte åka till vårdcentralen men det var påskhelg. Så nu oroar jag mig för det och känner lite för mycket och läser om blodproppar på Google. Denna oro, så jobbigt :(

Amningen funkar bra, det tog några dagar innan allt gick bra, vilket är normalt efter snitt.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)