Inlägg från: Erese |Visa alla inlägg
  • Erese

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

1, att det inte blir som man tänkt.

2, tacksam över den otroliga vård vi har som gör att majoriteten av förlossningarna resulterar i friska bebisar och mödrar.

Jag är piggare idag (tack och lov). Jag somnar inte heller för en runt 03:00 tiden och sedan vaknar jag därefter för toa besök, vändning i sängen, barn, snorig, törstig etc etc. Inatt hade jag sådan mensvärk att jag fick ta två alvedon, då kunde jag somna. Idag, alldeles nyss faktiskt upptäcker jag att en stor bit av slemproppen lossnat och mensvärken är mer tilltalande idag, dock inga distinkta värkar som kommer regelbundet. Är lite villrådig och vet inte om jag ska ringa förlossningen. Jag har som sagt ett planerat snitt 21/3 men tänk om det nu är på G då vore det bekvämt att få akut snitt innan värkarbetet startar. hhmm????

• Erese

Jag kommer nog avvakta, ringer om hela proppen lossnar eller om värken tilltar.

• Erese

Vad skönt

Pauliina skrev 2016-03-07 18:00:52 följande:

Allt va bra med lilltjejen. Flödet bra, vatten fanns, beräknas väga 2610 gr + 8%. Diffade på 200gr. Nu åker jag hem och pussar på mina killar

• Erese

Min slempropp fortsätter att lossna, vi får se om bebis vill komma ut tidigare än 21/3 :) oavsett är det nära nu. Skönt att veta ett exakt datum, det är så jobbigt att gå runt och vänta på att det ska komma igång.

• Erese

Jag har precis klivit in i V38 och mina förvärkar blir starkare likaså "mensvärken". 

JAg har en viss sorg över att inte få uppleva en "normal" förlossning, min logiska sida accepterar att ett snitt är det bästa. Men mina känslor vill annorlunda :(
    Någonstans hoppas jag på att det kommer igång tidigare så att jag i alla fall får "känna" att bebis vill komma.

JAg har haft två tuffa förslossningar sedan tidigare, den senaste varade i 3 dygn och stora barn.

1:a 4500g 52cm 
    2:a 4890g 53cm

JAg tror inte att denna bebis kommer bli mindre direkt. Det är en mix av känslor helt enkelt.

• Erese

Har oxå förvärkar, de har ökat i styrka de senaste dagarna. Jobbigt att gå runt och ha ont.

Vad mycket ni tar med i BB väskan :) mycket får man ju där oxå som blöjor, bindor etc etc. Till och med bebiskläder.

Det här har jag tänkt ha med mig:

3 uppsättningar kläder för bebis

Sköna myskläder för mig som går att amma i

Åka hem kläder för mig

Nässpray, lypsyl, hygienartiklar, smink etc.

iPad och laddare

Min virkning ( blir ju lite dötid i oxå)

Napp till bebis

Amnings napp för bröst ( så himla bra att ha i början )

Bebisfilt ev. 2st plus en liten kudde.

Tofflor eller sockor.

Extra kläder för pappan.

Tror inte jag glömt något.

• Erese

Paulina- Oftast så helammar inte bebis efter ca 6-8mån, de brukar behöva mer föda och börja smått med riktig mat. Sedan kan man pumpa eller använda ersättning. Vad som känns bäst för er. Men det är viktigt att komma ifrån och det kommer du kunna göra bebis kommer inte hänga vid dina bröst varje halvtimma i flera månader, utan det är i början som amningen är som mest frekvent för att mängden mjölk anpassas till bebis.

Min man kommer ta över föräldraledigheten när bebis är ca 8-9mån. Jag mjukstartar med att jobba 50% i en vecka sedan är det jullov i två veckor. Därefter kommer jag jobba 100% skulle bebis fortfarande vilja amma så kommer min man komma till mitt jobb. I många anställningar har man rätt till ytterligare paus i jobbet för amning.

Min första ammade bara 1-2mån, vi fick det inte att funka.

Nr 2 gick amningen kanon men i combo av att jag reste bort en helg och att han fick magsjuka så slutade han tvärt att amma vid 8mån. Han total vägrade.

Vi får se hur det kommer gå med nr 3.

• Erese

Å! Ser att jag skrev fel namn. Det var till Saffia. Förstår att du blir förvirrad.

Pauliina skrev 2016-03-14 19:19:10 följande:

Mina söner har endast ammats i 6 veckor, mjölken har själv bestämt sig för att ta slut. Provat allt men inget funkat. Men den stunden jag helammade och behövde komma ifrån (började träna) så pumpade jag så mycket jag kunde så maken kunde ge mat under den lilla stund jag va borta om de behövdes. Kanske missuppfattade frågan. X

• Erese

Touch of red: stort grattis, snubblade oxå på mållinjen med min 2:a. Men. Men vad gör det om man får en frisk bebis. En viss sorg kan det självklart bli men 100 gånger bättre med en frisk mamma och bebis.

• Erese

Igår var jag på inskrivning för planerat kjesarsnitt. Känns så märkligt att det kommer bli en förlossning utan värkar och under kontrollerade former. Allt kommer troligtvis gå lugnt och smidigt till.

Pirrigt! Bara 5 dagar kvar. Skönt! För precis som tidigare skrivi är det inte mycket min kropp mäktar med just nu. Blir mycket soffsittandes här med. Leker med paddan och virkar så att det brinner i fingrarna. Om nu är nyfikna på vad jag skapar så har jag ett instakonto "craftbyrem".

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)