Inlägg från: safiia |Visa alla inlägg
  • safiia

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Syoss skrev 2015-11-16 21:05:52 följande:

Det orkar man inte. Inte jag iaf, när jag mår som värst. Mina barn är 4 (i januari) och den yngsta är drygt 1,5 år. Så det är definitivt kämpigt! Nu har jag dem på förskola 15 timmar i veckan medan jag är hemma. Har inte börjat jobba efter senaste barnet. Och de 15 timmarna är guld värt! Sen är det sambon som får göra 95% här hemma när han inte jobbar. Han jobbar dagtid mån-fre. Ibland har jag fått ringa hem honom när det varit som värst. Detta är absolut vår kämpigaste tid som familj och som par. Enormt påfrestande för oss båda. Men vi vet att det inte varar för evigt. Så vi kämpar på och tar en dag i taget. Barnen tycker jag är tråkig som inte klarar av att leka med dom så mycket och det är nog det värsta för mig just nu. Det dåliga samvetet svämmar över flera gånger om dagen. Jag gör det jag kan men det blir mest att läsa sagor och sånt som är "lätt-lekt". Jag har inte mått så här dåligt med de andra två, så jag är "glad" för att det kom nu med sista barnet. Annars hade jag inte vågat bli gravid igen. På riktigt. Det är hemskt att må så här, varje dag vecka ut och vecka in. Även om belöningen kommer tillslut.

Det låter verkligt jobbigt :( tre barn har jag drömt om men det blir det nog inte. Att vara gravid är det värsta jag genomgått men så mycket har jag lyckats glömma spyende (som minskade för ca 6 veckor sedan) att jag har börjat kunna acceptera att det kan bli en till. Själv från en stor familj så det är svårt att tänka sig att ett barn växer upp utan syskon speciellt eftersom vi bor på landet långt bort från allting. Även om det verkar som om det oftast är värst med den första graviditeten. Kämpa på! Hoppas det lättar för dig snart!
  • safiia
    snowybaby skrev 2015-11-20 20:15:23 följande:

Jag måste fråga en fråga till er, i början av graviditeten är ju de flesta bröst ömma, likaså va mina. De gjorde ont när man stötte emot dem och när man typ duschade eller liknande. Men nu de sista kanske 8-10 veckorna så gör de SÅ ont i dem emellanåt. De värker som attan och gör provocerande ont. 

Ska tillägga att innan jag blev gravid hade jag problem med brösten när de va kallt ute så jag fick ont när de blev styva på vintern typ, men denna smärta är så mycket värre. 

Tog upp detta med min BM men hon sa bara att ömheten avtar nu och hade aldrig hört talas om mitt problem.

Till en annan fråga, är ni nöjda med er barnmorska? Jag har redan bytt en gång men nu har jag träffat min nya 1 gång och pratade med henne i telefon idag ang misstänkt urinvägsinfektion som jag hade IGEN (4:e gången sen jag blev gravid, vecka 20 19+1) men jag är inte nöjd nu heller, hon säger fel namn och de är så mycket fokus på vikten att jag blir tokig. Är också lite rädd för förlossningen och skulle vilja ha ett igångsättningsdatum och är rädd att bli nedpratad, vet inte vad jag ska göra heller. För de känns konstigt att byta igen.. 

Fick i alla fall skriva av mig lite, ha en underbar helg fina ni!

tråkigt med bm :( jag är inte heller nöjd med min men i vår by finns det bara en så jag har inte möjlighet att byta.
  • safiia

Vi lyssnade på hjärtat första gången i vecka 9 vill jag minnas. Så rätt tidigt går det nog att hitta hjärtljuden.

Jag har fått väldigt lite kommentarer om magen, men det är bara skönt. Har rätt så liten mage och den döljs bra under lösa toppar. Ingen av mina rockar får dock fast längre så något har väl hänt. Kanske det bara är jag som tror att det inte syns :D

Hemma och sjukskriven idag. Kräktes hela kvällen igår igen :( men mår nog bättre nu igen och frukosten hölls i mig.

• safiia

För mig har järnabletterna haft motsatt effekt (eller kanske det är något annat som orsakar det?) jag gör nr två fler ggr per dag. Med kräuterblutsaften blev jag dock förstoppad då jag prövade den.

• safiia
    snowybaby skrev 2016-01-01 21:03:20 följande:

Bebis kommer komma inom ett par dagar. Är så pass öppen och de är inte bra att skvalpa runt i en infektion.

Styrkekramar! Håller tummarna för att allt går bra

<3
  • safiia
    Pauliina skrev 2016-01-10 20:07:12 följande:

Någon mer än jag som längtar till förlossningen? Jag vill bara vara där nu. 13 långa veckor kvar.

Nja, kanske inte till själva förlossningen men nog till att få ut babyn. Så evinnerligt trött på att må illa och spy :(. 11 veckor kvar för min del.
  • safiia

Jag tänkte sätta igång med att tvätta kläder och plocka dem på plats (v 30 nu). Annars börjar det mesta vara fixat, måste plocka ihop sängen och bädda den. Blir ledig 5 veckor innan bf så då tänkte jag sy och sticka till babyn och bara ta det lugnt.

Jag har börjat stressa inför förlossningen ( kanske inte så konstigt då det är min första). Skulle vilja klara mig utan smärtlindring eftersom jag är rädd för att bli illamående och yr annars. Men det vet jag ju inte om jag blir och jag har ju heller ingen uppfattning om smärtan så vi får väl se vad det blir...

• safiia
    becka1989 skrev 2016-01-12 18:59:23 följande:

Kul att sambons syster fick sin lille idag :) 5dagar över tid. Dom har varit på två ul båda har dom sakt att det är en pojke men ut kom en flicka

:D vilken kul överraskning! Brukar väl oftare vara säkert att könet är rätt om man ser att det är en kille. Vi har två gånger frågat könet (bm ena gången och läkare andra gången) och båda såg att det var en flicka. Så vi får väl se ;)
    aztec skrev 2016-01-13 09:42:41 följande:

+ 20 i storlek!! Hade minus 17 på mitt första barn så känns som om jag kommer få en 5kilos bebis nu ;)

Dock så är hjärtljuden över 200 på bebisen, så väntar på barnläkaren nu. Vi får se vad som händer. Men nervös.

Hoppas allt går bra! Skönt att det upptäcktes men förstås alltid skrämmande då något annorlunda upptäcks.
  • safiia

Vi har fått en hel massa gamla kläder av mina systrar och ska få lite av några kompisar också. Mest i storlek 56 och många har just sagt att det ej länar sig att köpa mindre storlekar. Så vi får väl skaffa det senare om det behövs. Pyjamasar har vi bara ett par stycken av så det måste vi ännu köpa, och några fler omlottsbodyn.

• safiia

Jag har varit på ul idag för att kontrollera att moderkakan flyttat sig uppåt (var lågt i v20 på rul och ännu lågt på kontroll i v24) men allt såg bra ut nu. :) Det var en läkarstuderande med så vi fick se en massa annat också. Bland annat hjärtkurva och mäta sammandragningar, kolla på blodflödet till hjärnan och hjärtat och sådant. Allt såg normalt ut och 1500gr vägde hon nu och är helt normalstor. Vi fick också de hur babyn övade på att använda sina lungor. Bm tyckte att hjärtkurvan såg ut att vara för ett lite äldre foster så vi får se, kanske hon kommer tidigare ändå. Hon låg med huvudet nedåt och så tror jag hon legat den senaste tiden också eftersom jag känner att det trycker nedåt. Skönt att allt såg bra ut och nu räknar jag bara nedåt de nio sista veckorna tills jag slipper illamåendet!

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)