Inlägg från: Syoss |Visa alla inlägg
  • Syoss

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Migas skrev 2015-12-02 18:25:04 följande:

Ok, trodde alla landsting (eller åtminstone de flesta) hade åtminstone någon mer vägning (typ vecka 25) inna vecka 37, men då har man lärt sig något nytt Jo, det är ju roligt att ha kvar och kunna jämföra viktuppgången med en ev. ny graviditet. Jag tror inte heller om jag hade gått upp speciellt mycket innan inskrivningen utan att skillnaden som var berodde på naturlig variation mellan dagarna. 

Det låter logiskt det du skrev. Jag hade fått för mig att man oftast inte samlade på sig vätska så tidigt (men det är väl klart man kan göra) och att det då lät rimligt att en viktuppgång på mycket mer än 5kg delvis berodde på att man tvingats småäta i tidig graviditet för att hålla illamåendet i schack. Det är klart att man kan överäta i slutet av graviditeten med så jag vet absolut inte hur jag tänkte igår. Känns inte det minsta logiskt i efterhand. 

Jag hoppas att jag också kan lära mig acceptera magen och gilla den innan det är för sen, för förändringen är ju ändå väldigt fascinerande och egentligen hela processen med hur man kan skapa en annan människa i sig själv Lite svårt att begripa att det ens är möjligt när man tänker på det

Jag tycker att vårt landsting borde hålla bättre koll på vikten än vad de gör nu. Det tar ju inte lång tid att skriva in siffrorna i journalen.

Jo, det absolut vanligaste är ju att vätskesamlingen kommer mer i slutet. Men undantag finns ju överallt :-P med de andra två samlade jag inte vätska förrän runt v35. Nu började det redan v16. Hoppas verkligen inte det kommer bli extremt när jag närmar mig slutet sen. Önskar jag kunnat småäta för att hålla illamåendet i schack :-/ För mig hjälpte inte ens medcin mot illamåendet. Och gör fortfarande inte de värsta dagarna. Detta är definitivt min värsta graviditet sett till symtomen.

Jag tror absolut du kommer känna att du uppskattar magen och gilla den innan bebisen tittar ut! sen kommer du sakna den när den är borta hehe. Det har jag gjort med de andra två. Magen är mysig <3
  • Syoss
    Syoss skrev 2015-12-02 21:16:57 följande:

Jag tycker att vårt landsting borde hålla bättre koll på vikten än vad de gör nu. Det tar ju inte lång tid att skriva in siffrorna i journalen.

Jo, det absolut vanligaste är ju att vätskesamlingen kommer mer i slutet. Men undantag finns ju överallt :-P med de andra två samlade jag inte vätska förrän runt v35. Nu började det redan v16. Hoppas verkligen inte det kommer bli extremt när jag närmar mig slutet sen. Önskar jag kunnat småäta för att hålla illamåendet i schack :-/ För mig hjälpte inte ens medcin mot illamåendet. Och gör fortfarande inte de värsta dagarna. Detta är definitivt min värsta graviditet sett till symtomen.

Jag tror absolut du kommer känna att du uppskattar magen och gilla den innan bebisen tittar ut! sen kommer du sakna den när den är borta hehe. Det har jag gjort med de andra två. Magen är mysig <3

Fast ska tillägga att OM du inte kommer gilla magen så är inte det fel! det är nog relativt vanligt att man inte gör det. Speciellt när man gått ner i vikt innan graviditeten. Så ta det som det kommer. Det är okej oavsett hur det blir
  • Syoss
    Migas skrev 2015-12-03 20:51:23 följande:

Jag tycker det är mycket konstigt att de valt att inte ha det, då det som sagt inte är så tidskrävande att väga och föra in siffror i en journal, och det borde ju även vara bra för deras egen bedömning och kontroll av graviditetens utveckling att ha lite koll på vikten under tiden. 

Det verkar ju variera en hel del trots allt, och ju mer man hör desto mer förstår man hur lite man egentligen förstår och har koll på. Hoppas att du inte samlat på dig alltför mycket vatten redan för det låter inte alltför roligt  

Det låt ju inget vidare, då har jag haft en ganska lätt början på graviditeten jämfört med dig. Jobbigt att du fortfarande har kvar illamåendet. Jag kände av illamåendet av och till under dagarna den första tiden (och kan göra ibland nu med), men det blev aldrig allvarligare än att jag varit nära att spy någon gång. Så jag smååt heller inte nämnvärt, om jag såg till att tvinga mig att äta ganska regelbundet. Lite jobbigt dock med att matlusten var dålig (och man kände sig tvingad att äta något ändå för att det inte skulle bli värre) och att jag än idag inte har någon större matlust för lagad mat. Jag kan vara hungrig och vilja äta något men sällan sugen på riktig mat, går mycket lättare med kall mat som fil, mackor eller frukt. Dock så tvingar jag mig att äta lagad mat för känns inte rimligt att strunta i det ändå.  Hur lika är graviditeterna i övrigt? Stora skillnader eller ganska lika annars?

Jag tror nog att jag kommer göra det när jag har vant mig lite mer vid tanken att inte vara smal och acceptera det ändå och när bebis sparkar blir mer och mer kännbara så att det blir ännu mer verkligt. Jag har trots allt stundtals lite svårt att fatta att det bor någon i magen. Så frågan är när man verkligen förstår det och inte bara vet att det är så? Eller också kommer jag att inse när magen är borta vad jag precis gick miste om istället. 

Egentligen är det nog andra kommentarer kring magen som gör det mera jobbigt än det annars skulle vara. Bara för att man är gravid så finns det tydligen någon underförstådd regel att det är ok att kommentera folks utseende, tycker det är märkligt egentligen för vem skulle kommentera en sådan sak annars? 

Bm mäter ju iaf sf-måttet, så att magen växer som den ska. Börjar mäta vid besöket v25 eller 28 (29 för omföderskor). Så koll har dom ju ändå men ja, extra koll är ju aldrig fel att ha.

Känner så himla väl igen mig i att tvinga i sig mat när man inte är ett dugg sugen eller har aptit. Det är ju bland det värsta tycker jag. Det är inte gott att äta då. Alls. Det är fortfarande en kamp varje dag för mig att få i mig mat. Vissa dagar funkar det bättre men illamåendet ligger alltid någonstans och hindrar liksom. Nu har dessutom halsbrännan börjat komma också. Då blir det ännu svårare.

Det är stor skillnad på mina graviditeter. Första mådde jag inget dåligt alls. Hade fler migränanfall än vanligt och det var jobbigt att inte kunna ta medicinen mot det men å andra sidan så hade jag inga barn då och kunde vila nästan när jag ville. Med andra mådde jag lite sämre, mer illamående men då funkade Lergiganen mot det så kunde jobba som vanligt och sköta hemmet osv. Men nu är det ju verkligen hemskt. Hade tänkt börja jobba i september när minstingen blivit inskolad på förskolan. Men illamåendet satte tvärstopp för det och har fortfarande inte kunnat börjat jobba. Sista barnet nu som tur är

Det är ganska surrealistiskt att det faktiskt bor en bebis i ens mage! Så jag vet inte om man någonsin hinner med att riktigt greppa det. En ny liten människa växer i magen. Det är galet egentligen! Och så himla häftigt!

Jag brukar inte ta illa upp när någon kommenterar magen, jag låter det rinna av. Men jag förstår inte varför alla tycker det är fritt fram att kommentera och t.o.m känna på magen när man är gravid. Dom borde inte bry sig! Och måste dom säga något så kan dom ju hålla det enbart positivt, just för att dom inte har någon aning om vad den gravida genomgår och hur den känner.
  • Syoss
    snowybaby skrev 2015-12-05 10:25:54 följande:

Jag behöver era råd. När jag plussade så hade jag varit rökare i ca 15 år. Jag slutade dagen efter och har inte rökt en cigg sen dess. Min mamma och 2 systrar röker också. Jag har sen jag slutade röka mått väldigt illa av rökning, dels för gravidnäsa men säkert också för att jag varit rökare. Jag får spy känslor när jag går förbi nån som röker osv. Jag hatar att påpeka att de luktar osv för jag har ju varit rökare själv. Men min mamma röker inne, jag har bett henne att röka ute när jag kommer = samma dag. Hon har sagt att de inte är några problem och att hon självklart ska göra det. Jag har varit där ni 2 eller 3 gånger. Varje gång har hon glömt att hon ska gå ut så när jag kommer står fönster och dörrar på vid gavel och de är jätte kallt inne. De stinker rök ändå så klart och jag mår bara illa under hela vistelsen. Hur ska jag säga till henne igen? Hon tar mig inte på allvar och jag mår dåligt av lukten. Plus jag har slutat rökt för mitt barns skull. Jag kommer aldrig mer vilja åka dit varken som gravid eller med mitt barn så länge de är så här. Men jag vet att rökarna i min familj kommer tycka jag är töntig och fjantig..

Håller med Cissi90, säg till henne att hon får komma till dig istället. Inte bara att du tycker att det luktar hemskt, utan röken är ju dessutom inte bra för bebisen. Försök förklara för henne igen.
  • Syoss

Jag tror jag har åkt på urinvägsinfektion det är ju väldigt vanligt som gravid men har inte haft det med någon av de andra graviditeterna. Kan ju vara farligt om det inte behandlas, så får höra av mig till bm på måndag så jag får lämna urinprov.

• Syoss
    Saltig skrev 2015-12-05 19:39:11 följande:

Jag hade det några gånger under andra graviditeten och även streptokocker i underlivet. Åt antibiotika 4 gånger under den graviditeten och fick även antibiotika under förlossningen.

Ska lämna urinprov nästa vecka för att kolla jag inte fått det igen. Lite extra sammandragningar men annars inga symtom.

Har du fått några symtom på din UVI?

Jobbigt med så många kurer med antibiotika! Att man kunde få streptokocker i underlivet visste jag inte ens :-/ hur märks det? Vanligt urinprov? Jag har bara haft uvi en gång i mitt 28 åriga liv så jag vet inte riktigt hur det ska kännas. Men har tyckt att det svidit ett par dagar när jag har kissat. Inte vid varje toabesök dock. Och det är ganska ömt i nedre delen av magen. Som väldigt stark mensvärk fast mer svidande och brännande liksom. Sammandragningar har jag haft sen innan v10 (24 nu), de har ökat men det kan lika gärna vara för att jag kommer längre in i graviditeten.
  • Syoss
    Maliin90 skrev 2015-12-05 21:33:45 följande:

Jag väntar ju mitt första barn och är i vecka 24 (23+4) nu. Jag jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning (2-3åringar) och det börjar bli riktigt tungt nu, har haft foglossning i ganska många veckor nu och värre blir det för varje dag som går känns det som. Har värk i svank, ljumskarna, lår och har även fått värk mellan skulderbladen, kan knappt när jag kommer hem från jobbet. Sen ska vi inte prata om stressen... Min barnmorska sa senast vi var dit att söka graviditetspenning så fort som möjligt, eftersom hon anser att jag inte kommer må bättre med tiden. Känner mig samtidigt dum mot jobbet men jag måste ju tänka på mig själv och barnet och jag känner även att jag behöver den där tiden för att psykiskt få ställa om inför framtiden med bebis. Tänkte söka graviditetspenningen från 1/2 då jag har BF 28/3. Men vad och hur ska man skriva i ansökningen? Alla säger att man ska skriva så noga, allt i minsta detalj, till och med vikt på barnen och hur många lyft det blir per dag.

Låter inget vidare för dig :-/ Ja, skicka in en ansökan nu så allt är klart när du vill gå hem. Fk kan ju ta lite tid på sig, speciellt om de vill att du ska komplettera din ansökan. Skriv så utförligt och detaljerat du kan. Även om du tycker att det känns överdrivet. Även din arbetsgivare ska skriva om vikt och lyft, så försök hålla en konversation med denne om detta, så ni fyller i samma. Skriv i ansökan hur dina dagar ser ut med lyft och andra tunga saker och osmidiga rörelser som du måste göra. Hoppas verkligen du får ansökan beviljad! I min kommun är det nästan ingen förskollärare som fått sin beviljad :-/
  • Syoss
    Nystjärna skrev 2015-12-08 16:28:38 följande:

Hej allihopa :) Hur har ni det idag? Idag är det okej här,lite ont men det går. Hållit på med ansökan om graviditetspenningen idag och alla samtal kring den,minns inte att det var så mycket krångel med det men men. Nu är det klart,bara hämta chefens utlåtande nästa vecka så jag kan posta iväg det.

Har även idag tagit influensa vaccinationen. Min bm rekommenderade och göra. Någon mer som gjort eller skall göra det eller så?

Annars så tar mina fogar död på mig idag :( Vart för mycket gående igår med att handla julklappar och även gått mycket idag och stressat. Så får se hur jag mår imorgon,jobbar över 12 timmar :( men hoppas på att jag kan stå på benen efteråt och inte vara gråtfärdig bara.

Hoppas ni alla mår bra.

Skönt att du har en okej dag skönt också att du kommit så långt med ansökan!

Ang influensavaccinet så gissar jag på att min bm kommer fråga mig om det på mitt nästa besök om ett par veckor. Men jag kommer tacka nej. Jag har inte tagit det under de andra två graviditeterna (var gravid under influensatider med alla 3) och har varit nöjd med det. Jag litar på min kropp.
  • Syoss

Vi har samma vagn som vi haft med de andra två, en crescent classic som still going strong trots att de är årsmodell 2010 vi har faktiskt inte använt vagn så mycket överhuvudtaget. Vi har en stor sulky till nuvarande minstingen och en paraplysulky till äldsta som är snart 4. Vi har en gammal emmaljunga syskonvagn, en sån där riktigt klassisk typ, som vi tänkte ha när förra barnet kom (skiljer 2 år 3 månader mellan barnen) men den har blivit använt max 3 gånger. Mellan de yngsta barnen nu kommer det skilja nästan exakt 2 år, så den vagnen kanske kommer mer till användning när bebisen kommer men vi köper/säljer inget utan det får fungera med det vi har.

• Syoss
    CissiJissi skrev 2015-12-09 22:39:16 följande:

Vaccin - nej, jag känner starkt för att inte vaccinera mig :/ låter kanske hemskt men.. Följer ändå magkänslan:/

Vagn - vi ska köpa kronans syskonvagn!:D i början kommer vi nog mest bära och använda sjal, men ser fram emot att använda vagnen sen med bebis och stora pojken:D

Fråga - någon som funderar på detta med att inte sova på rygg eller höger sida?

Jag känner också starkt nej inför vaccin. Många höjer på ögonbrynen åt mig när jag säger det. Blir tredje gången jag tackar nej till vaccin som gravid. Men mitt beslut och det står jag fast vid.

Jag sover alltid på höger sida och har gjort under de andra graviditeterna också. Och när jag inte sover på höger sida så ligger jag på rygg. Mina barn, jag och bebis i magen mår bara bra! man måste dra en gräns någonstans för vad man ska oroa sig för. Jag kan omöjligt styra över hur jag ligger när jag sover.
  • Syoss

Hej på er! Gud så veckorna går fort! Iaf nu i december. Fattar inte att det är julveckan redan. Har ni det mesta fixat redan eller blir det stress nu sista dagarna? Vi har nog det mesta klart tror jag. Sambon är iväg och handlar nu och klapparna är klara det är lite sista minuten städning kvar, och matlagningen då, men annars är vi nog i fas så himla mysigt med jul tycker jag! 4åringen frågar efter tomten varje dag haha.

Imorgon förmiddag är det dags för barnmorskebesök! Första sen inskrivningen, så det ska bli spännande att se hur magen ligger på kurvan och få höra hjärtljuden var och lämnade prover förra veckan, så misstänker att jag blir tillsagd att börja med järntabletter. Är så trött hela tiden.

• Syoss
    pomperiposa skrev 2015-12-22 10:10:15 följande:

Hej alla, läser ofta men skriver sällan, tänkte bara höra med er, har ni ordnat sängen än till bebisen? Jag hade tänkt att vänta till feb men börjar känna mig lite otålig

Nej inte än eller det beror på hur du menar :-P sängen har kvar efter de andra barnen plus en vagga för de första månaderna, så behöver inte köpa någon. Men vi har inte bäddat i ordning än, det får vänta några månader till
  • Syoss

Oj! :-P I förmiddags var jag hos bm! Dags för järntabletter som jag misstänkte. 111 i hb. Hade 126 på inskrivningen så det hade sjunkit endel. Ska börja med en tablett varannan dag. Hjärtljud på 145 och sf-mått 24,5, precis på kurvan blev beordrad stödstrumpor då mina ben är så svullna redan.

Sen undrar jag om någon av er vet något om sköldkörteln? Min mamma har fel på sin så bm vill att jag lämnar prover var 4-6 vecka för att hålla koll. Fick veta idag att värdet för fritt T4 ligger under nedre gränsen för vad som är normalt för graviditet. Tydligen så sjunker värdet lite under en graviditet men nu ligger jag redan under gränsen för 3e trimestern och jag är ju inte ens i den trimestern ännu. Ska lämna prover igen om 4 veckor, så ska vi se då hur vi går vidare. Men tankarna börjar ju snurra direkt :-/

• Syoss
    Migas skrev 2015-12-23 14:44:03 följande:

Fin mage  Hoppas inte att du har ett stort behov av att dölja den då :P 

Ha en bra dag och God Jul  Inte mer än att vi har fixat säng, madrass redan. Sängkläder får vi fixa ett helgerna om vi inte får några i julklapp kanske  Har du mycket fixat redan?

God jul  Oj, vad lågt HB, så förstår att du kände dig lite yr. Har för mig att min bm sa att gränsen i vecka 25 (när mitt senaste värde var ifrån) eller om det är generellt i dessa veckor av graviditeten är 110, men kan minnas fel. Jag är förvånad över att du endast är rekommenderad att äta en järntablett varannan dag. Är det niferex 100mg då fått rekommenderat? Vilken vecka är du i?

Själv hade jag vid inskrivningen i vecka 8 (7+1) ett HB på 135, dock låg järnvärdet endast på 14 (gränsen för normalt intervall är 15 - ), och blev då rekommenderad en tablett Niferex 100mg varje dag. I vecka 25 (24+1) så hade HB sjunkit till 129. dock hade järnvärdet ökat till 26 (fick igenom det då jag tyckte det var intressant att se då jag var under gränsvärdet gången innan). Jag fick inte någon information om värdena direkt efter, men när jag pratade med min bm i måndags i vecka 28 (27+5) så tyckte hon att jag skulle fortsätta äta järntabletterna varje dag för att hålla järnvärdet stabilt. 

Så därför är jag förvånad att du med betydligt lägre HB, du hade ju till och med lägre än mig på inskrivningen än vad jag hade i vecka 24, blev rekommenderad att äta järntabletter mer sällan (men du kanske hade mycket bättre järnvärde). Bara en reflektion utefter vad jag blivit rekommenderat

Skulle inte överleva utan stödstrumpor i jobbet just nu och överväger att starkt börja med det även hemma då jag märken en så stor skillnad i trötthet i benen. Känns som det är värt det och finns ju så mycket fina att beställa också till bra priser  

Japp, niferex 100 mg. Går in i v27 imorgon. 126 i hb är det högsta för mig, någonsin vad jag vet :-P på inskrivningen med första barnet hade jag 118 och med andra hade jag 114. Så jag var rätt nöjd med 126 hehe. Vad depåerna legat/ligger på har jag ingen aning, det nämnde inte bm. Men det är svårt för mig att få upp järnet. Under förra graviditeten var jag nere på 108 i hb som lägst och blev inte bättre än 117 trots järntabletter. Och magen blir verkligen i olag. Klarar inte av det alls. Så varannan dag låter bra för mig! krånglar magen avsevärt mycket, så kunde jag t.o.m glesa ut det ännu mer sa bm. Men vi får se vad som sägs nästa besök om en månad. Järnet är något som jag inte är speciellt orolig för även om det är lågt.
  • Syoss
    FLovesA skrev 2015-12-23 18:34:44 följande:

Der blev järntabletter för min del med!

Sköldkörteln har min mamma besvär med också och jag hade inte så bra värden enligt min BM heller, så lämnade prover var fjärde vecka. Men nu sist tyckte hon inte att det behövdes längre. Men jag är lite småorolig ändå faktiskt. Men alltid bra att dem håller koll, kag googlade och blev mer orolig efter det. Men har insett att jag nog får lita på min BM.

Jobbigt med järntabletter! Jag tänkte att jag väntar tills julen är över innan jag börjar med mina :-P så all julmat hinner lämna kroppen innan jag blir hård som sten av de jäkla tabletterna haha!

Fick du veta dina värden för sköldkörteln? Eller sa hon bara att dom inte var så bra? Hoppas dom kollar det igen senare i graviditeten. Låter lite läskigt att du inte ska lämna prov var fjärde vecka längre. Jag fick se mina provsvar igår när jag var där, hade redan i nerkant vid inskrivningen, 13.6 (normalvärde är ca 10-22) Sen har det sjunkit för varje provtagning. Nu sista gången hade jag 8.1 och gränsen för 3e trimestern låg på 8.4, och jag är inte ens i 3e trimestern än. Så hoppas inte det blir så mycket värre än vad det är nu. Men samtidigt så vet jag inte hur värdet på det andra provet ligger (man lämnar två olika prov varje gång och fick bara se det ena) så det kanske är bra fortfarande och väger upp det låga på nått sätt?
  • Syoss

Passar på att önska er alla en riktigt god jul! Hoppas ni får en mysig helg med nära och kära. Och att alla med illamående (inklusive mig) kan få njuta lite iaf av den goda maten och julgodiset! <3

• Syoss

Hej på er! Det var längesen jag var aktiv, ett par månader sen typ. Min mobil gick sönder samtidigt om fl krånglade via datorn. Men nu är mobilen lagad!

Jag har inte hängt med alls i tråden. Är det någon mer än Natalina (minns inte hennes nick, något med baby? Snowybaby kanske?) som fått sin bebis?

Här går det trögt trycker jag. V36 med tredje barnet och jag mår fortfarande illa så att jag behöver äta lergigan. Det har varit otroligt jobbigt och det satte sig på psyket. Nämnde för bm att jag hade svårt för att glädjas och känna samma anknytning till bebisen som jag gjorde med de andra två. Så hon såg till att jag fick ett extra ultraljud. Det kunde hjälpa om vi fick se bebisen igen. Så det var vi iväg på för ett par veckor sen. Vi fick verkligen se allt i detalj, t.o.m håret på huvudet <3 det har faktiskt hjälpt och det gav mig styrkan att klara av de sista veckorna Fick foglossning också och fick ut på försäkringen. Det köpte jag lite nytt till bebisens garderob för :-P har börjat tvätta små kläder men är långt ifrån klar och har inte påbörjat bb-väskan än. Men det hinns!

Jag ska gå tillbaka i tråden och uppdatera mig lite. Har sett nu lite snabbt att det är endel som har besvär :-/ heja på, vi är snart i mål!

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)