Saltig skrev 2015-12-01 13:31:24 följande:
Jag gick upp mycket i vikt under mina två andra graviditeter. Första gick jag upp 25 kilo och med andra 30 kilo. Första graviditeten vägde jag 58 kg vid inskrivning (är 1,72 lång). Med andra barnet vägde jag 62 kg. Jag har alltid tränat mycket men det hade ingen betydelse ang graviditetsvikten då och inte nu heller under denna graviditet.
Efter förlossningen med första tappade jag 15 kg vätska direkt efter förlossningen och med andra 10 kg. Jag hade hemsk foglossning fyra sista månaderna under min andra graviditet, vilket ev gjorde att jag gick upp lite mer än sist. Kunde inte röra mig alls. Under första graviditeten mådde jag riktigt bra hela vägen, fortsatte träna långt in i graviditeten.
Nu hittills har jag gått upp ca 10 kg och är i vecka 23. Rör på mig mycket på jobbet (står knappt still) dock har träningen fått stå över pga trötthet och stress på jobbet.
Det är bara inse att jag blir stor under mina graviditeter. Känns jobbigt men vad ska jag göra... Bara gilla läget.
Min viktuppgång har varit "vanlig" dvs jag har ökat i vikt stabilt, inte ökat drastiskt på kort tid.
Blir mycket promenader och träning i vår.
Viktuppgång under graviditet är väl inte mycket man kan göra något åt även fast det inte känns jätteroligt att gå upp många kilon. Nu har jag visserligen inte gått upp så mycket ännu, men det är ju 15 veckor kvar (12 - 17 för att vara exakt) så mycket kan hända än. Minns du om du gick upp de mesta av kilona under början eller slutet av graviditeten?
Jag har tyvärr inte känt att det varit möjligt att ta så mycket promenader som jag önskat eftersom jag under arbetstid har känt av smärta i ryggslut ganska länge, förmodligen för att jag står och går i princip hela arbetspasset. Så de dagar jag har varit ledig så har det endast blivit en promenad till våran lilla ica (omkring 1 - 2 km enkel väg), eller en tur att shoppa basvaror eller andra nödvändigheter i stan/köpcentra och jag har även då känt av ryggen i vissa fall om det blir mycket gå, jag hade dock önskat att jag hade känt att det var möjligt att ta promenader längre in i graviditeten då det är skönt att rensa tankarna ibland men inte värt att ta smärtan när man är ledig också (om man slipper).
Då låter det som om du hamnar omkring samma antal kilon denna graviditet då, om man ska utgå från vad du redan har gått upp. Samlar du på dig mycket vätska under graviditeterna och det är därför det blir så många kilon?
Känns skönt att ha bf under våren när det är skönt väder för promenader, så lär ju bli mycket promenader med bebis då hoppas jag. När har du fått dina andra två barn?
CissiJissi skrev 2015-12-01 13:45:27 följande:
Känner så igen mig här :) Jag gick ner 50kg efter förra förlossningen och var smal för första gången i mitt liv, det kändes så härligt och aldrig mer ville jag tillbaka - så mina extrema 15kg upp nu är ju tråkiga, men sen kommer tiden efter graviditeten!:) Du och jag har förresten exakt samma bf, jag är 24+4 idag:)
Låter kanske dumt, men skönt med någon mer som har liknande erfarenhet
Hur många kilon av dessa gick du upp under förra graviditeten?
Det låter inget roligt med 15kg redan, men vi får väl se det lite som att har vi lyckats gå ner många kilon en gång så borde vi väl lyckas ytterligare en gång? Så vi får se fram emot mycket promenader i det vackra vår- och sommarvädret istället för att fokusera på viktuppgången nu som vi ändå inte kan påverka så mycket.
Har du redan samlat på dig mycket vätska eller kan du se någon annan anledning till den stora viktuppgången redan? Är som jag sagt tidigare lite nyfiken på de stora skillnaderna i viktuppgång under graviditet.
vad roligt med någon mer som ska omkring 15 mars
CissiJissi skrev 2015-12-01 13:49:28 följande:
Läser allas inlägg och älskar öppenheten!!:) De långa inläggen uppskattas, jag vet bara inte alltid vad man ska svara! Ville bara säga det så ingen tror att deras inlägg är helt översedda eller något sånt!:) Bra med en sån här grupp <3
Jag skriver mest för att skriva av mig lite egna tankar så inget krav att någon måste ha kommentarer om det, men roligt att det uppskattas
Tycker jag också då jag tror att det är bra att ha någonstans att skriva av sig ibland och inte fastna helt i sina ibland oroliga och negativa tankar