Inlägg från: AsaEriksson |Visa alla inlägg
  • AsaEriksson

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej på er! Tänkte hoppa in här (bättre sent än aldrig) :P Jag väntar barn den 2 April!

• AsaEriksson

FlocesA, om det är GBS du har så måste du stanna på bb 48 timmar för kontroll av bebis. Jag hade det sist och även denna gång. Sist fick jag stanna tre dygn men minst 48 som jag förstår det.

• AsaEriksson
    FLovesA skrev 2016-03-10 22:51:41 följande:

Låter inget vidare:/ Stackare!

Hoppas du slipper allt för mycket förvärkar.

Jag hade inga förvärkar när jag väntade dottern men nu har jag haft en del. Som jag inte vågat klocka...är liksom inte redo än riktigt.

Idag har det vart en bra dag och energin har kommit tillbaka lite faktiskt. I går var jag idiotisk och googlade på riskerna med GBS ....så nu är jag rädd för att något ska vara fel med barnet. Jag har ej fått behandling då jag saknat symtom, men kommer få antibiotika i samband med förlossningen. Men är orolig för bebisen. Någon som haft GBS eller vet någon (var tredje gravid har det tydligen) och där allt gått bra med bebis.

JAG! Hade GBS med dottern och har det även denna graviditet.

Förra gången fick jag uvi och behandlades med pencillin men det är ingen garanti för att det försvinner (kommer ofta tillbaka efter nån vecka enligt min läkare) och sedan fick jag dropp vid fl. Vi fick stanna tre dygn på bb och de kollade hennes andning två gånger om dagen om jag inte minns fel. Men allt var bara fint.

Min läkare sa att det är var tredje kvinna som har GBS men att de flesta inte ens vet om det. Och att om man ska hårddra det så är det ju bättre att veta och få pencillin vid fl än att inte veta och inte få det. För det är de barnen som kan få problem (enligt Dr och BM).
  • AsaEriksson
    Duvan82 skrev 2016-03-11 08:48:29 följande:

Hur fick ni reda på att ni hade GBS dvs vad hade ni för symptom som gjorde att bm valde att testa? Det är ngt jag varit orolig för. Har haft sammandragningar sedan v20 som gjort att jag knappt kunnat röra mig men de har inte testat mig för det....

En annan fråga: Kommer ni här inne ha andningslarm? Har sådan beslutsångest, vissa menar på att det är lika viktigt som brandlarm men jag vet inte om det är överdrivet? Hur många FRISKA barn dör i psd?

De struntar i att testa de flesta i Sverige vilket jag tycker är helt sjukt. I USA testar de ALLA för GBS.

Förra gången tog de odling på kisset när de trodde att jag eventuellt hade uvi (visade knappt förhöjt på deras test) och jag fick då beskedet. Dock informerade de inte alls om vad det var eller nånting så jag googlade o blev sjukt orolig och sedan fick jag prata med min läkare som lugnade mig lite.

Denna gång inga symtom alls men fick testa för att jag hade sist (du blir typ aldrig av med det)

Min kompis hade inte GBS förra grav men denna. Hon testades inte, men efter sjukt mkt sammandragningar och tjat så fick hon lämna odling och fick reda på att hon hade. Så stå på dig! Det är bättre att veta annars kan barnet bli sjukt..
  • AsaEriksson

Nystjärna, har läst alla dina inlägg här och tycker synd om dig som verkar ha det så besvärligt!

Men du måste också få lite perspektiv på det tror jag.... Jag är i vecka 38 (37+6) och det är eg inte förrän NU som bebisen är fullgången. Självklart sätter man inte igång en förlossning om det inte är fara för bebisens eller mammans liv. Och din smärta är inte farlig, även om den är jobbig! Jag har sedan vecka 33 haft ett inflammerat muskelfäste i revbensbågen som blir mer och mer irriterat ju större magen blir. Har sådan foglossning att jag inte kan gå/stå/ligga. Kissar och svettas som en gris hela nätterna. Har en stor bebis som ligger LÅNGT ner vilket gör att jag inte kan sitta upprätt över huvudtaget utan en sjuk smärta mellan benen. Har dessutom GBS som ger mig massor av sammandragningar och förvärkar.

Tar hand om en ettåring hela dagarna samt en massa djur, hushållsysslor och en liten gård. Vissa dagar är så fruktansvärda att jag bara inte orkar mer! Jag har gråtit, skrikigt, gnällt massor men jag vet också att det snart har ett slut. Att det ibland är såhär att vara gravid och att man helt enkelt får försöka att vara positiv och kämpa på ändå.

Din bm skickade dig säkert till sjukhuset för att hon inte visste hur hon skulle bemöta dig, hon hoppades väl på att de kunde prata igångsättning med dig NÄR barnet är klart. (Jag är osäker på vilken vecka du är i?) självklart kunde sjukhuset agerat bättre. Gett dig något att sova på (om det nu finns att ta innan bebis är klar?) och kanske remiss till läkare för igångsättningssamtal. Men att de inte bara plockar ut bebisen nu förstår jag, du är ju inte den första gravida kvinnan som mår såhär.

Jag hoppas att det blir bättre för dig, mig och alla andra som mår skit just nu. Men smärtan och sömnbristen är tillfällig och man måste försöka minnas det mitt i allt elände!

Prata med din Bm igen, men om du inte har livshotande problem kanske du ändå får räkna med ett bakslag. Du fick din förra bebis innan bf, troligtvis får du det igen. Tänk positivt!

• AsaEriksson

Jag är också kvar. Bf 2/4 :) vill både föda och inte föda. Är konstigt nog räddare/nervösare denna gången. Men är samtidigt såååhåååå less på att vara preggo nu!!

• AsaEriksson

Jag mår som en påse skit. BF IDAG! har sprungit på toa mer än normalt både igår och idag och bebis lever rövare så att jag döööör av smärta!! Han trycker sig nedåt så det känns som att någon sticker mig med nålar i underlivet och knän och armbågar sticker ut överallt i magen :( gör sååå ont!!! Lite mensvärk tidigare idag men nu inget. Känner mig trött, less, panikslagen, ja allt man kan tänka sig. Vill föda NU men vill samtidigt inte föda alls........ Men tanke på hur bebisen beter sig så lär väl hinnorna gå snart....

• AsaEriksson
    Pauliina skrev 2016-04-02 22:07:14 följande:

Känner så igen mig. Konstigt att hinnorna är intakta med tanke på hur bebis borrar och dunkar med huvudet.

Du ska se att de startar när som, hur dumt de än är att skriva så till en havande kvinna (förlåt i förskott)!

Haha lugnt ;) jag tror faktiskt också att det startar snart. Men man kan ju ha fel. Sist gick jag över (40+6) och det var 1,5 år sedan. Kanske blir något liknande denna gång...
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)