Saltig skrev 2015-12-06 00:04:38 följande:
Är i samma sits som du. Jobbar som förskollärare på småbarn 1-3 år.
Min kollega fick graviditetspenning, hon jobbar med stora barn. Hon skrev två A4 om exakt det hon gör på dagarna samt hur det påverkar henne. Hon skrev även in vad lagen säger om arbetsmiljön och från läroplan vad som krävs av oss pedagoger osv. Hon skrev även att det börjar bli en säkerhetsrisk dvs att hon hinner inte fram fort nog om ett barn ramlar eller håller på att göra illa sig. Viktigt att skriva att det går inte byta eller strunta i arbetsuppgifter då det krävs ett arbetslag att göra många saker och att det blir inte rätt att kollegorna ska göra extra mycket vilket då kan påverka deras hälsa på jobbet.
Ska själv ansöka efter jul. Är i v 23 ( 22+5)
Det är skönt att höra att någon mer är i samma sits. Ska försöka skriva färdigt den här veckan och att chefen skriver, men är så osäker på om hon kommer ta det på allvar och står bakom det som jag skriver.
Bra att få lite tips som att ta in läroplanen och risker! Det har jag inte tänkt på faktiskt.
Min barnmorska rekommenderade att skicka in nu innan jul för under jul kommer dom inte göra nått, sen kan det ta ca 1 månad innan man får höra nått och då kanske man även måste hinna överklaga. Så skicka in i tid, även om det kanske ser olika ut tidsmässigt beroende på vilken kommun man bor i.