Inlägg från: Maliin90 |Visa alla inlägg
  • Maliin90

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej alla! Jag hoppar också in här, har BF 28 mars, såg att en till hade samma datum. Spännande! Det är första barnet så man har många tankar och funderingar! Och självklart är det spännande att få höra hur det går för alla er!

• Maliin90

Intressant att läsa hur ni tänker kring föräldraledigheten. Jag väntar ju mitt första barn och har ingen koll alls på hur mycket föräldraledighet man får totalt och hur man brukar dela upp det. Jag vill ju vara hemma så länge som möjligt men samtidigt måste min sambo få vara hemma också och man vill ju gärna få lite längre tid tillsammans. Ah så himla svårt!!

• Maliin90

Jag väntar ju mitt första barn och är i vecka 24 (23+4) nu. Jag jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning (2-3åringar) och det börjar bli riktigt tungt nu, har haft foglossning i ganska många veckor nu och värre blir det för varje dag som går känns det som. Har värk i svank, ljumskarna, lår och har även fått värk mellan skulderbladen, kan knappt när jag kommer hem från jobbet. Sen ska vi inte prata om stressen... Min barnmorska sa senast vi var dit att söka graviditetspenning så fort som möjligt, eftersom hon anser att jag inte kommer må bättre med tiden. Känner mig samtidigt dum mot jobbet men jag måste ju tänka på mig själv och barnet och jag känner även att jag behöver den där tiden för att psykiskt få ställa om inför framtiden med bebis. Tänkte söka graviditetspenningen från 1/2 då jag har BF 28/3. Men vad och hur ska man skriva i ansökningen? Alla säger att man ska skriva så noga, allt i minsta detalj, till och med vikt på barnen och hur många lyft det blir per dag.

• Maliin90
    Saltig skrev 2015-12-06 00:04:38 följande:

Är i samma sits som du. Jobbar som förskollärare på småbarn 1-3 år.

Min kollega fick graviditetspenning, hon jobbar med stora barn. Hon skrev två A4 om exakt det hon gör på dagarna samt hur det påverkar henne. Hon skrev även in vad lagen säger om arbetsmiljön och från läroplan vad som krävs av oss pedagoger osv. Hon skrev även att det börjar bli en säkerhetsrisk dvs att hon hinner inte fram fort nog om ett barn ramlar eller håller på att göra illa sig. Viktigt att skriva att det går inte byta eller strunta i arbetsuppgifter då det krävs ett arbetslag att göra många saker och att det blir inte rätt att kollegorna ska göra extra mycket vilket då kan påverka deras hälsa på jobbet.

Ska själv ansöka efter jul. Är i v 23 ( 22+5)

Det är skönt att höra att någon mer är i samma sits. Ska försöka skriva färdigt den här veckan och att chefen skriver, men är så osäker på om hon kommer ta det på allvar och står bakom det som jag skriver.

Bra att få lite tips som att ta in läroplanen och risker! Det har jag inte tänkt på faktiskt.

Min barnmorska rekommenderade att skicka in nu innan jul för under jul kommer dom inte göra nått, sen kan det ta ca 1 månad innan man får höra nått och då kanske man även måste hinna överklaga. Så skicka in i tid, även om det kanske ser olika ut tidsmässigt beroende på vilken kommun man bor i.
  • Maliin90
    Nystjärna skrev 2015-12-14 15:59:45 följande:

Idag har jag träffat min chef och fått papper så jag kan ansöka om graviditetspenning. Så nu är papperna iväg skickade så bara att hålla tummarna nu att det går igenom. Känns skönt att de har blivit iväg skickade äntligen och att de kom iväg innan jul och nyår. :)

Idag gick vi in i vecka 24 :) <3 tiden går fort :)

Härligt att dina papper är inskickade! Håller tummarna för dig att det går igenom! Jag sitter själv och skriver i alla papper nu och insåg att man tydligen måste skicka in intyget om omplacering från chefen via brev på posten och alltså inte går att bifoga i det man skickar in på försäkringskassans hemsida.

Stämmer det eller måste man typ skriva ut allt och skicka i brevet på posten?

Trodde att jag hade bra koll på allt nu, men blev helt förvirrad igen!
  • Maliin90
    snowybaby skrev 2016-01-01 21:03:20 följande:

Bebis kommer komma inom ett par dagar. Är så pass öppen och de är inte bra att skvalpa runt i en infektion.

Stort lycka till och massor med styrkekramar!
  • Maliin90

Måste bara berätta! Jag har varit ledig från jobbet i tre veckor nu och börjar jobba imorgon igen. Jag har varit sååå orolig inför att jobba (jobbar på en småbarnsavdelning på f-skola) eftersom jag fått sammandragningar som jag tycker gör ont ibland av minsta lilla ansträngning (ska prata med bm på tis om det), har även oroat mig för att min ansökan om graviditetspenning inte ska bli godkänd, men så kom jag hem och kollade posten idag (eftersom vi varit borta i 3 veckor) och där låg brevet från f-kassan och jag är beviljad hel graviditetspenning från och med 1 februari! Sååå glad! :D så nu kanske nog stå ut den sista tiden om jag måste!

• Maliin90

Är i vecka 34 (33+2), var till barnmorskan idag och allt såg bara bra ut. Bebis är till och med fixerad! Inte konstigt då att man haft lite extra ont nertill. Nu längtas det enormt!

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)