Inlägg från: Dahlaya |Visa alla inlägg
  • Dahlaya

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Kul att se att det finns en tråd som fortfarande är vid liv! Den jag följde har flyttats till facebook och det var inte riktigt vad jag tänkt mig.. :)

Är i v 19 (18+0 idag) och är sjukskriven pga extrem yrsel, illamående och känner mig allmänt utmattad.. Klarade mig igenom de första 3 månaderna med allmänt illamående men det kom tillbaka med en värre smäll i v 16... Är det någon annan som fått blodtrycksfall eller känner igen sig? Kan inte stå upp i mer än 5 min utan att kallsvettningar, hjärtklappning och illamåendet börjar sätta igång.. Särskilt i samband med någon fysisk ansträngning.

Andra barnet och mådde prima förutom foglossning förra gången :)

• Dahlaya

Har ätit 3 lergigan comp om dagen nu och det känns mycket bättre.

Vi var på tillväxtultraljud 30/9 i v 16+5 och fick se en liten tjej, ska på rul igen i 21/10, skönt att se så allt är ok fortf.

Får ni vänta på era ultraljudstider på posten? Här i jönköoing får vi själva ringa in och boka den tid som passar oss bäst :)

• Dahlaya
    Nystjärna skrev 2015-10-28 13:16:02 följande:

Funderat på detta med syskonvagn. Dottern kommer ju vara ca 2 år och 9 månader när bebis är beräknad. Tror ju inte hon alltid kommer orka/vilja gå själv. Och tänker att hon är redan lite trotsig och vill inte alltid lyssna,hålla handen och springer iväg. Men vi vill inte ha någon stor syskon vagn. Fått lite tips om mouatin buggy duo och duet. Är väl inne på dueten. Men vad tror ni? Någon med erfarenhet? Kommer dottern vara för stor för den? Kommer kanske inte ha den för länge men blir nog ändå ett par månader. Hon är ganska normal i kroppsbyggnaden får jag säga. Inte superlång och inte kort heller. Men vill gärna höra era tankar. :)

Har en vän som hade en duet för en 2 åring och sin nyfödda, den funkade bra sålänge som bebisen låg i liggdel men sittdelarna går ej att vända mot sig vilket gör att hon skulle behöva vända fram sin 6 månaders nu när sittdel gäller och det blir för mycket intryck..

Så efter att ha klämt på alla syskonvagnar som finns så har hon och jag har beställt varsin emmaljunga dubbelviking 735 nu och är nöjda. Sittdelarna är längre och har inte hört alls mycket negativt om dem förutom tröga framhjul som åf fixar till :)
  • Dahlaya
    aztec skrev 2015-10-30 20:04:26 följande:

Gått in i v 23 nu :) stenhård mage från EM till sent på kvällen nu. Börjar känna mig Gravid verkligen. Dock så har foglossningen slagit till rejält senaste två dagarna, i ena höften, någon som vet något tips för att dra tillbaka symptomen eller hur jag kan vila upp mig lite? ;) vill inte att det ska bli värre.

Enligt min mvc läkare finns det inte så mycket som hjälper mot foglossning eftersom det är hormonerna som luckrar upp. Dock rekommenderade hon foglossningabältet redan när det börjar kännas och sedan bassängträning som kan avlasta lite. Jag själv upplevde inte sist att bältet hjälpte något utan det var bara vila och soffsittande som hjälpte :/ försöka låta bli att vagga när jag gick och när jag sov sov jag på sidan med en kudde mellan knäna så det blev distans mellan låren. :/

Men om du känner av det redan skulle jag besöka sjukgymnast och se vad de säger
  • Dahlaya
    aztec skrev 2015-11-01 18:11:35 följande:

Hade illa förra grav med tyvärr, besökte sjukgymnasten då. Denna gång har jag känt av lääääänge. Men först nu jag känner av "hela tiden".

Men använder bälte redan, men kanske ska boka en ny tid ändå för att fräscha upp minnet lite. Pust, känns lite som om jag tar tag i det så kan jag inte ignorera det längre och hoppas på det bästa ;) nog rädd att det ska sluta som sist ;)

Förstår din oro, läkarn sa att det brukar komma tbx om man haft tidigare grav.. Och ofta kommer symptomen tidigare och blir lika "illa" igen.. Därför tyckte hon jag skulle börja med bassängträningen såfort jag började känna av..

Kontaktade vc i fredags så får väl en tid snart.. Är redan sjukskriven pga illamående så tack och lov kan jag hålla mig vilande, när jag börjar röra på mig mera normalt så gör det väldigt ont igen och jag börjar halta..

Menmen, 4 mån kvar för mig, går förhoppningsvis fort ;)
  • Dahlaya

Apoteksgruppen har också som man anmäler sig till på hemsidan och hämtar sedan ut det på valfritt apotek.

Apoteket kronan har också men de är slut överallt så går ej att beställa på hemsidan, jag blev hänvisad att besöka valfritt kronan och anmäla mig så de kunde "beställa" såfort de var tillgängliga igen :)

Tyvärr så är ju dessa gratis paket oftast knutna till att man måste godkänna mailerbjudanden och vissa lämnar ut kontaktuppgifter till tredje part vilket är irriterande när det ringer försäljare även om man är anmäld på nix :/ men har man godkänt för att få paketet så har man :)

• Dahlaya
    TouchOfRed skrev 2015-11-19 08:27:52 följande:

Idag bär det av till sjukgymnasten, har haft ont i ena höften i flera veckor nu och nu börjar jag känna av det i hela bäckenet.... Ska bli skönt att äntligen få lite hjälp och tips på hur jag ska göra för att undvika att det blir värre.

Fick du något bra tips? Har bälte men det kommer inte räcka i längden :)
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)