• Vallmo78

Vad gör vi nu...?!?

Hej! 
    Vill höra er åsikt på vår situation.
    Ska korta ner en lång historia. Jag och min fästman har försökt att få barn i 3 år, i 2 år har vi hållit på med IVF. Vi är precis fyllda 37 (jag), 42 år. Vi har varit gravida båda i tidigare förhållande men det blev aborter då. Våra 3 landstingsförsök ledde till 2 ET (en gången blev jag överstimulerad och det blev ingen ET, det blev FET) och 7 FET. Dessa ledde till en graviditet (ET) som slutade med missfall v 11. Vi har under hela vår behandling fått höra hur bra, klockrena allting är och inga fel kan inte hittas varför vi inte lyckas tills det sista samtalet vi har med vår läkare som säger att de misstänker det är fel på äggen !!!( som hela tiden har varit guldägg, de kallade mig för topphönan!!!)
    Hela min värld rasade och jag ville få mer förklaring och belägg på denna påstående. Hade de gjort några tester mm? Inga tester kan göras enl de och de rek oss PGS beh. men det kändes inte rätt... Jag kontaktade min ordinarie gyn och han stog som frågetecken när jag berättade det hela och sa att det inte stämde det fertilitetskliniken hade sagt. Han tyckte att vi blev faktiskt gravida på en ET försök av 2. Enl honom så är chanserna större vid ET. Hmmm....förvirringen blir större...vem ska vi lita på.
    Det som stör mig mest är att hur kan man säga så till en när man inte har gjort ordentliga tester? Jag är så arg och kan inte släppa det.... 
    Finns det nån som har varit med om samma sak? Vi har gått på en privatklinik i Stockholm. Självklart kommer vi att fortsätta försöka men grrr..Demon..vi kommer inte ge upp!!
    Tack för att jag fick skriva av mig lite....

• Svar på tråden Vad gör vi nu...?!?
  • Bebelle

Har ingen egen erfarenhet men känner många som gjort ivf. De flesta har lyckats på försök 1 eller 2. Men en del har fått göra många försök och de som har kompletterat sin behandling med olika saker (nån la om kosten, nån gjorde nån kinesisk medicinvariant mm) har lyckats till slut! Jag är ingen expert så det enda jag vet är det som dessa människor berättat för mig.

• mom2012

Jag och min man har gjort 9 st IVF för att få ett efterlängtat syskon till vår IVF tjej som nu är 3 år.

Det som min klinik sa, till slut, var att det mest optimala för våra kroppar är att göra äggplock en cykel och återföra I nästa cykel. Då satsar man allt på att få bra ägg I första cykeln och I nästa cykel satsar man på att få bästa fönstret för äggåterföring.

Vilka tester har de gjort på er?

Har de tagit prolaktine, TSH mm på dig?

• mom2012

PS. Om ni hade ägg så att det ledde till 7 ägg I frysen - då har du troligen som de säger fina ägg.

Nästa försök (om ni går vidare) skulle jag rekommendera er att be kliniken att alla odlas till dag 5. Då sorterar ni bort dem som stannar av I celldelning kring dag 3.

Vi gjorde 2-stegs återföring, dvs. det som såg bäst ut dag 3 fick jag tillbaka dag 3 sen odlade vi vidare till dag 5 och om det blev något då så fick jag tillbaka även det (och det fick jag, men grav stannade av tidigt strax efter plus).

Gör även de tester ni behöver innan, för att veta att allt är top inför. Jag gjorde ett antal tester såsom prolaktin, THS, fria T3 och T4, sen har jag gjort en immunologisk utredning också som visade att jag hade förhöjt antal NK killer cells som motverkar att embryo implanterar sig.
    Vissa tester kan gyn göra, då får ni ej betala för dem (IVF klinikerna tar ofta betalt för en del extra tester).

Ni kan tex även göra en parutredning - men det känns lite tidigt. De brukar göras först efter flertal upprepade missfall.

Jag tror ni har goda chanser vid nästa försök eftersom ni båda haft graviditeter innan och att ni faktiskt blev gravida nyligen.

Du får gärna skicka mig PM om du vill diskutera mer/fråga.

• mom2012

När kliniken rekommenderade PSG, nämnde de också vart ni kunde vända er?

Vi har gjort 9st ET, totalt 17 eller 18 ägg. Man borde bli gravid på så många ägg, det är 1.5 år I verkliga livet. När vi började var jag 37.

Tillägger också att vi blev gravida på FET. 2 st frysta embryos fäste, men ett släppte vecka 7, men det andra stannade kvar.

• Vallmo78

Tack snälla för era kommentarer Bebelle och mom2012. Angående kost och diverse olika behandlingarna så har jag gått på akupunktur ca 10 ggr förra sommarn...provat äta 1/4 mini Albyn i flera månader, äter alla möjliga vitaminer (har näringsrik urin ????) och för ett tag sedan undviker gluten dock det är mest för min mages skull (magsår och IBS) dricker bara rött te ja...försöker så gott det går att vara hälsosam (tränar lätt med).

Mom2012: tack du ger mig hopp. Va starka ni är!! ????????????????????????TSH värde ligger under 2,0 sist tror jag det låg kring 1,5. Äter levaxin , bara för att det ska ligga under 2,0. De andra värdena kommer jag inte ihåg just nu men har papper på det hemma. Alla våra FET försök blev odlad till dag 4,5. Mesta dag 5. Kan man få göra här i Sverige en immunologisk utredning? Kan ord Gyn göra?

• Vallmo78

Oj va konstig det blev med massor av frågetecken. Inte meningen! Det skulle vara Namaste händer ??

De tyckte vi skulle ingå i ett studie i Göteborg som håller på forska inom det. Men de kunde inte garantera att vi skulle hamna i det " rätta" gruppen.

• mom2012

Jag har läst I en del forum att man vill att TSH ska vara 1.0 som högst om man planerar en IVF. En del menar 2.0 är oK. Men många jag har läst här inne har fått hjälp att trycka ner till närmare 2.0.

Min gyn säger dock att TSH eg inte ska störa från att bli gravid, mer senare om man blir gravid - men jag har nära bekanta som först blev gravida med levaxin, så ... det är vad jag väljer att tro på. Jag skulle rekommendera dig att få ner TSH närmare 1.0 istället för 2.0.

Om du har fått embryon som blivit 5 på nästan alla dina FET så tror jag ärligt inte felet ligger där, men statistiken säger ändå att efter 7 FET med så fina embryo tycker jag att ni skulle blivit gravida mer än 1 gång. De flesta blir gravida på 3 IVF försök (70%) och några till på 4.e.

Jag har gjort min immunologiska utredning I Athen. Men jag vet de gör även I England. Den enda klinik jag känner till som jobbar med immunologi (IVF) är Faluns IVF (cura tror jag den tillhör).

Kanske ni ska prata med en annan klinik för att få en sk second opinion? Olika kliniker/kedjor har olika tankar och ideer.

En tanke som slår mig, även om det är vanligt med missfall där kring v11 och så är om det kan vara något med blodproppar I livmodern. Kanske behöver du trombyl eller fragminsprutor nästa IVF? Prata med kliniken och din Gyn-läkare. Ta även fler tester för att utesluta att något annat är fel, tex hög prolaktin. Jag hade högt prolaktin + att jag har en sjukdom som gör att jag har ökad risk för blodproppar och den kan du ju testa dig för tex. Utöver det har jag då immunolgoa problem nu då (som fastställdes via Athen).

• Vallmo78

Jag misstänker också att nåt är fel. Eftersom vi har fått bra m ägg, är lätt att bli överstimulerad, alla embryo klarar av upptiningen men det fäster inte! Och varför?!

Vi tänkte prova CVL kliniken...har blivit avrått till Falun kliniken från ord Gyn. Han tyckte de va bra för några år sedan men inte nu.

Är inte barn Albyn (eller hur det stavas) som trombyl? Har tagit 1/4 tabl i några månader nu....

Vet du vad alla dessa tester kallas? Prolaktin test? Immunologiska tester?

Hur hade gått för er? Fick du 2 embryo?

• mom2012

För oss startar resan igen på nytt nu efter sommaren, med nya förutsättningar med tanke på immunologiska problemen vi fått svar på.

På min klinik i Athen så hette testet "Chicago test", kostade 5000 sek. Om du går in på forumet "vi som snart är gravida efter utredning i athen" så kan du följa flera personers resa. Finns minst 2 kliniker i Athen, sen vet jag en tjej som varit i England och gjort samma utredning.

Jag vet inte om Trombyl och Barn-albyl är detsamma, men Fragminssprutor är snäppet över.

Har ni gjort par-utredning? Så att det inte är ngt fel mellan just er två, .Finns ju enstaka fall där par har fel blodgrupper mm.

Mina tester på TSH, prolaktin och övriga hormoner som T3 och T4 har gyn + vårdcentralen gjort. Det visade att jag hade jättehögt prolactin. Så nu medicinerar jag för det sedan 2 år tillbaka. Vi hann göra flera IVF innan det upptäcktes - tyvärr.

Om du vill veta mer om kliniker och hur man går till väga och vad man ska tänka på mm kan du skicka mig privat PM.

Svar på tråden Vad gör vi nu...?!?