• durin

Vilda barn

Hej

Har ett par grabbar på 6 & 9 som är väldigt goa och snälla för det mesta men ibland så ska dom busa på precis fel ställen och vid fel tidpunkt. Till exempel jaga varandra i affärer, på perronger, bryggor eller andra ställen där det inte passar alls! Det hjälper oftast inte att jag säger till och efter en stund så bara svartnar det för mig jag tar tag i en av dom och håller fast, jättekul nu är pappa med i leken och fly förbannad oxå!

Det har gjort att jag undviker att ta med dom ut på saker för jag mår så dåligt efter jag blivit arg och sagt till dom offentligt, känner mig som en dålig förälder.

De har även börjat med brottningsmatcher på kvällarna när de egentligen ska lägga sig, vad göra, lägga sig i ? Ja då tar det ännu mer fart, ignorera, då får jag gå in i ett annat rum och vara där förbannad istället. Ja jag vet inte vad jag ska göra. Tips mottages.

• Svar på tråden Vilda barn
  • Fjärilslarv

motionera dem så att de är trötta när de ska sova?

• Sockervaddspinnen
    Kriya skrev 2015-07-16 13:33:29 följande:

Spelar de mycket på dator, tv, telefon, ipad etc?

Skulle det göra hans barn mer hyper?

Min granne, tillika goda väninna sedan småskolan, har en dotter som diagnosticerats AD/HD. Hon har rekommenderats att se på just film innan läggning - dels för att träna koncentrationsförmågan, men också för att varva ner och komma till ro.

Fast det kanske var så du menade?
  • durin

De spelar en del men grejen är att det inte är konstant problem, bara i vissa situationer som jag skrev.

Om de spelar mycket vet jag inte, de gör andra saker också som att vara ute och leka, cykla osv.

Kanske problemet ligger mest hos mig, det är ju ofta hur man hanterar situationerna.

De sköter sig exemplariskt när vi har besök eller är hos andra och hälsar på, snälla o trevliga o sociala.

• buggi

Tala om före vad du förväntar dig av dem. Låt dem hållas och prata i efterhand om hur det gick. De känner förmodligen av när du är spänd i vissa situationer och din reaktion på deras beteende.

• Flickan och kråkan

Om det är någon tröst så är det hög igenkänningsfaktor här. Mina äldsta pojkar är 6 och 7,5 år.

De har väl extremt mycket energi i den åldern. Mina har det i alla fall. Vi har precis varit på träningsläger. Två veckor....med 5 träningspass/dag....och det har varit rejäla träningspass...de tränar konståkning. Första ispasset 07.45. Sista 17.30. Mellan de 5 träningarna sprang de runt som tokar med kompisar på lekplatser och på stranden. Och de ville vara fler veckor! Appropå det här med att motionera och trötta ut dem .

De har alltid skött sig exemplariskt i förskola och skola....men de har mycket energi. Och det är ENORM skillnad när de är var för sig eller med sin 2-åring lillebror. Det är enbart tillsammans de kan tappa allt vad omdöme heter.

Har du pratat med dem innan? Nu klarar mina inte alltid att hålla impulsen inom kontroll ändå, men jag tar ofta ett samtal med dem innan vi går in i en affär eller innan vi går ut på en perrong om varför man inte kan leka jage just där. Hjälper ibland alla fall. Liksom att ge dem uppgifter. Ge dem var sin varulista att sköta vid handling? Kräver lite hjärnarbete och fokus....på varsitt håll .

• cosinus

Har två killar som är 7 och 9 (och två tjejer på 5 och 11).

Jag löser oftast situationerna om de springer runt genom att helt enkelt hålla fast den yngre, innan jag blir arg. Säger åt dem en gång att de måste sluta och fungar det inte så får den yngre hålla handen, bäras eller hindras på annat sätt. Han brukar då lova att sköta sig och då får han en chans att visa det men sumpar han den då är det kört sen. Då kommer han inte loss. Den äldre kan ibland också funka att sätta högre krav på. Att göra klart för honom på t ex en brygga eller perrong att det här är farligt på riktigt, börjar den yngre busa så är iaf den större stor nog att ha vett att inte haka på. Då brukar han skärpa sig och vilja visa sig stor och förståndig och då är även den yngre lugn.

Vid läggning är det framförallt den yngre av killarna som tjorvat. Lösningen där har varit att om han sköter sig exemplariskt så får han vara vaken 30 minuter längre än lillsyrran som är 5. Det har fungerat jättebra. Kanske går att muta er äldre med en sådan lösning, för är inte han på så kan ju inte lillbrorsan brottas med någon.

Svar på tråden Vilda barn