Får era barn sova hur mycket som helst vid långa bilresor?
Frågan gäller barn typ åldern 3-12. När ni åker långt i bil (minst 2-3 timmar), får era barn sova hur mycket de vill i bilen då? Eller var går gränsen? Hur påverkar det kvällen?
Frågan gäller barn typ åldern 3-12. När ni åker långt i bil (minst 2-3 timmar), får era barn sova hur mycket de vill i bilen då? Eller var går gränsen? Hur påverkar det kvällen?
Så mycket som möjligt. Är bara skönt
Klart de får sova om de är trötta! Vi åker mycket bil, ibland över 1000km per dag. Blir de trötta / uttråkade somnar de (vi har medvetet ingen underhållning i bilen, vill de ska lära sig följa med vyerns utanför). Aldrig påverkat nattsömnen (men då är vi heller inga rutinmänniskor, vi sover inte för att klockan visar något visst, vi sover när vi är trötta)
När vi åker till mina föräldrar tar resan 8 tim o då får de sova hur mycket de vill. Sonen på snart 4 år brukar ändå sova max 1 timme (lillasyster mer).
Inget av våra barn somnar i bilen - tyvärr! De blir bara åksjuka när de blir trötta... Önskar att de skulle kunna sova, skulle ju vara smidigt att kunna köra på natten tex.
Klart de får sova om de är trötta! Vi åker mycket bil, ibland över 1000km per dag. Blir de trötta / uttråkade somnar de (vi har medvetet ingen underhållning i bilen, vill de ska lära sig följa med vyerns utanför). Aldrig påverkat nattsömnen (men då är vi heller inga rutinmänniskor, vi sover inte för att klockan visar något visst, vi sover när vi är trötta)
Men om de får sova i timmar, somnar de någonsin på kvällen då?
Vår fyraåring är svårlagt kl 21-21.30 om han sovit en kvart kl 13 som idag.
Enkelt: för att lära sig njuta av bilresorna. Att titta ut är ju nöjet och vitsen med det! Och prata om det man ser. Annars kan man ju lika bra flyga eller åka tåg.
Förstår mig inte på de vuxna heller som måste läsa / sticka eller dylikt i bilen (och oftast gnälla om hur långt kvar det är). Vill inte mina barn blir såna trista typer.
Men då är jag ju också född med diesel i blodet, och våra barn verkar ha ärvt det. De älskar åka på bilsemester / husbilssemester /vara med i lastbilen.
Får och får... Somnar de så gör de. Äldsta barnet som är 8 brukar hålla sig vaken, yngsta barnet som är 5 somnar ofta om vi åker på eftermiddagen. Då håller han sig vaken på kvällen istället vilket inte är optimalt, men inte så mycket att göra åt saken...
Fast man kan ju väcka ett barn som sover...
Här somnar både vuxna och barn (jag menar ungdomar) när vi kör bil, föraren håller sig vaken.
Som liten kunde grabben inte ha någon underhållning, blev åksjuk. Själv måste jag ha något att göra. Annars blir jag uttråkad. Så jäkla kul är det inte att åka på E4:an genom Småland.
Grabben brukar lyssna på en podcast
Fast man kan ju väcka ett barn som sover...
Fast jag pratar inte om att hålla vaken utan om att väcka. Att få sova en 10-20 min är ju en bra powernap och då är det sällan svårt att hålla sig vaken efter det.
Ja, vår 4,5-åring får sova om han somnar. Men han har aldrig varit någon storsovare på dagtid, så det blir max 30-45 min i så fall. Men påverkar kvällen gör det.
Häromdagen reste vi 25 mil och han sov 40 min. runt kl.15. Då somnade han kl.23. på kvällen. Men så får det ju vara då. Vi är inställda på att han somnar senare om han sover på dagen, så det är bara att gilla läget.
Ja min 8-åring får sova så länge han vill när vi åker bil. (Alltid fått!) Skulle han vara pigg på kvällen sen så får han lägga sig lite senare bara.