Vad har jag för kliande utslag? (Bilder)
Man kan utveckla både kontaktdermatit och dermografism, så tyvärr har din hud nog fått spader. Köp en 14-pack receptfritt antihistamin på apoteket så borde det lindra, men det är osäkert om du hittar grundorsaken så att känsligheten försvinner.
får du hjälp av antihistamin så be att få utskrivet en storpacjk på recept så att du kan slå ner klådan när den blir för besvärlig.
En läkare kommer förmodligen bara att säga att detta är kroniskt utan att utreda så vill man veta mer är det upp till en själv att föra dagbok över kost, tvättmedel, smink och annat som kan inverka och fundera över vad som gör känsligheten värre eller bättre.
Jag hittade själv det jag inte tålde och fick det även bekräftat av vården men tyvärr var vården jag fick för mina eksem under 8 år hos tio olika läkare under all kritik. Det skrivs ut en massa krämer men tankeverksamhet och grundorsaksanalys saknas.
Smycken med nickel, tatueringar med mindre nyttigt bläck och diverse annat kan medverka till att utlösa den här sortens reaktioner om man har anlag för dem, och om man inte förstår vad det är som retar och akn ta bort det så kan fler allergier/överkänsligheter uppstå. Alla mina allergier minskade i omfattning när jag tog bort ett par ämnen ur kosten så ibland finns det en orsak, ibland kan den vara extremt svårfångad.
Läs mer här:
www.akcsyd.se/kunskapsbank/urtikaria/dermografisk