• caaassandra

tjock och klumpig

är världens gladaste som är gravid och väntar min första bebis. har haft en relativt felfri graviditet med illamående i början och mellan v 17-25.

det är först nu i v 32 allt börjar bli jobbigt. Detär jobbigt att gå i trappor, uppförsbackar, ta sig in och ut från bilen.. ja allt sånt där. ont i ryggen, magen värker.. osv.

inget att ens gnälla på men ni som är eller har varit gravida kanske förstår mig?

mitt största bekymmer och det jag mår mest dåligt över är att jag går upp i vikt. hittills har jag gått upp 8kg och väldigt mycket vätska i kroppen. känner mig som en klubbad säl och vill bara dra täcket över huvet...

jag vill mer än allt ha min bebis och förstår att det här hör till men jag kan inte låta bli att känna såhär... är jag verkligen ensam om det?

• Svar på tråden tjock och klumpig
  • Minza83

8kg?! Jag är i v 36 och har gått upp 20!!!kg sedan v 20! :O
    Ta det lugnt, sådär lite går bort jättefort efter förlossningen, jag Lovar dig det! <3

• Amerigo

Du är inte ensamm om att känna dig stor och klumpig, jag känner likadant (väntar 2:a barnet och går in i vecka 29 på tisdag). Jag har gått upp 9kg hitintills så jag vet att jag lagt på mig lite extra fett, men å andra sidan käkar jag som en häst så otroligt att jag inte gått upp mer ;). 

Ju närmre förlossningsdatumet du kommer destå längre kommer varje dag kännas, man längtar ju bara efter sitt barn och att graviditeten ska vara över :)

• lillefröe

Trodde det var obligatoriskt att känna sig tjock och klumpig i 3:e trimestern  

Gör iallafall jag  

• Vilda Tiger

Alltså... Nä. Jag tycker inte synd om dig. Jag avundas dig! Bara åtta kg i den veckan? Jag åt nyttigt (är diabetiker så jag kan inte äta skräp) och gick upp 40(!!!) kg under min tredje och sista graviditet. "Bara" 35 kg de andra två. Jag sliter och kämpar ännu med kilona efter siste bebisen.

Men du- lycka till med bebis och allt.

• caaassandra
    Minza83 skrev 2015-07-12 20:07:58 följande:

8kg?! Jag är i v 36 och har gått upp 20!!!kg sedan v 20! :O
    Ta det lugnt, sådär lite går bort jättefort efter förlossningen, jag Lovar dig det! <3

Ja jag hoppas det går fort. Men 8 kg för mig är mycket då jag inte är så jätte smal sen innan. Jag höll så bra på att gå ner i vikt innan jag blev gravid och när jag blev gravid låg jag på 59,5kg till mina 1,60 cm. Finns helt klart att få bort, jag är inte pinnsmal. Så det är väl det som känns mest. 

20 kg sen v 20? Jösses! Har du lagt på dig mycket vätska osånt? Sen är det ju såklart olika från person till person hur mycket man går upp :) Men det är svårt..
  • caaassandra
    Amerigo skrev 2015-07-12 20:31:49 följande:

Du är inte ensamm om att känna dig stor och klumpig, jag känner likadant (väntar 2:a barnet och går in i vecka 29 på tisdag). Jag har gått upp 9kg hitintills så jag vet att jag lagt på mig lite extra fett, men å andra sidan käkar jag som en häst så otroligt att jag inte gått upp mer ;). 

Ju närmre förlossningsdatumet du kommer destå längre kommer varje dag kännas, man längtar ju bara efter sitt barn och att graviditeten ska vara över :)

Skönt att höra! (får man säga så? :) att jag inte är ensam om att känna såhär. Känns som att jag egentligen inte ska få gnälla för jag vet att andra har det såå mycket värre än jag själv, men jag kan ändå inte låta bli. 

Hur kul när man har linne på sig och ser att det bullar ut fläsk helt plötsligt? :( 

Hahah ja det kändes skönt att göra ;) känns redan som att dagarna står still :b
  • caaassandra
    Vilda Tiger skrev 2015-07-13 00:20:49 följande:

Alltså... Nä. Jag tycker inte synd om dig. Jag avundas dig! Bara åtta kg i den veckan? Jag åt nyttigt (är diabetiker så jag kan inte äta skräp) och gick upp 40(!!!) kg under min tredje och sista graviditet. "Bara" 35 kg de andra två. Jag sliter och kämpar ännu med kilona efter siste bebisen.

Men du- lycka till med bebis och allt.

Ooj, ja det är ju det jag känner. Egentligen har jag inget att gnälla för men ändå så sitter jag här och mår dåligt över att jag ser ut som jag gör. Jag längtar sååå mycket efter min bebis och jag har velat det här såå länge! Men kan ändå inte låta bli att bli ledsen över hur jag ser ut, över att kläderna inte passar längre eller shortsen inte går att stänga :( 

Tack så mycket! Och lycka till med att kämpa bort dina sista kilon :)
  • Amerigo
    caaassandra skrev 2015-07-13 08:15:32 följande:
    Skönt att höra! (får man säga så? :) att jag inte är ensam om att känna såhär. Känns som att jag egentligen inte ska få gnälla för jag vet att andra har det såå mycket värre än jag själv, men jag kan ändå inte låta bli. 

Hur kul när man har linne på sig och ser att det bullar ut fläsk helt plötsligt? :( 

Hahah ja det kändes skönt att göra ;) känns redan som att dagarna står still :b
    Att gå upp i vikt är det nog inte många som tycker är kul, under min första graviditet gick jag upp ca 30kg (de var borta med råge efter ca 4 månader), bara man tänker på att äta sunt och motionera lite varje dag (jag gick en runda med barnvagnen ca 1h om dagen) så går man ner i vikt ganska så snabbt, speciellt när man ammar, att amma tar ca 500kcal extra om dagen.

Visst sved det att gå upp SÅ mycket som jag gjorde sist så jag är lite mer försiktig denna gång, haha :)

Så häng inte upp dig allt för mycket på vikten, den kan man åtgärda i efterhand. Sen väger en graviditet ca 10kg (bebisen, forstervatten, extra vätska i kroppen, livmodern, ökad blodmängd mm).
Svar på tråden tjock och klumpig