• Gaytjej

Högläsning för ca 6-7-åringar, boktips efterlyses!

Jag tar tacksamt emot tips på bra böcker att ha till högläsning för barn i 5-7-års åldern ungefär.

• Svar på tråden Högläsning för ca 6-7-åringar, boktips efterlyses!
  • Alexi

Vår dotter är 6,5 och hon och maken har plöjt snart samtliga Lassemaja-böcker under våren. Sen har de nyligen börjat på Kalle och chokladfabriken. Jag och dottern läser Sandvargen.

• Primrose

Böcker av underbara Barbro Lindgren som t ex 1. Vems lilla mössa flyger 2. VLMF Vad Lever Man För? 3. Loranga, Masarin och Dartanjang
    För ca 7-åringar: äldre klassiker som 1. Alice i Underlandet 2. Trollkarlen från Oz och 3. Robinson Kruse. Även Charles Dickens En julsaga kan gå bra (litet läskig och sorglig bitvis).

• nnnnnnnn

hicke-böckerna av Cressida Cowell
    Kul för både barn och vuxen!

Molly Moon

vår nyblivna 7-åring har blivit bokslukare när han upptäckte "Beast Quest"... Inte en favorit hos oss vuxna, men en serie som får en 7-åring att läsa 15 böcker på en vecka är ju svårslaget... (minst en per dag + 10 st på helgen)
    Har ökat hans läsning massor!!!

Fråga på biblioteket - de är grymma!

• Alexi

Nu lånade vi "Det blåser på månen" igår på biblioteket. Har era barn runt sjuårsåldern gillat den?

• Duckan

Alexi, jag ääääälskade Det blåser på månen!! Vår fröken läste den högt för oss i klassen. Minns mycket av den än idag.

• Alexi

Åh härligt! Själv har jag inget minne av den fast jag tror jag läst den. Vet du i vilken ålder ni läste den?

• Duckan

Försökte fundera på åldern, men det minns jag ej. Kan ha varit åk 2 eller 3, men det är så länge sen nu. Jag är född -74

Svar på tråden Högläsning för ca 6-7-åringar, boktips efterlyses!