Inlägg från: novalie200 |Visa alla inlägg
  • novalie200

flaskmata nyfödd

Har en 4 dagars gammal dotter som väger 1970 gram. BB har sagt att hon ska matas med bröstmjölk i nappflaska 40ml 8 gånger per dag. Det är bröstmjölk. Sen om hon sugen på tuttarna är bara bonus men flaska är viktigast för att få veta att hon får i sig tillräckligt nu kommer vi till problemet.

Hon äter jätte bra fram till 20 ml sen tar det stopp. Hon håller sig vaken (Ibland). Har försökt trycka flaskan mot gommen rapa henne ta en paus upp till 30 minuter inget funkar. Det som händer är att hon sväljer inte sen hon öppnar bara munnen sen rinner allt ut. Mina 2 frågor är hur får jag henne att hålla sig vaken under hela matningen. 2 hur får jag i henne allt? Hennes magsäck kanske inte rymmer mer. Men då kan dom inte säga 40 ml ju

• Svar på tråden flaskmata nyfödd
  • novalie200

Håller med. Om 2 dagar skulle vi öka till 45. Visst kan man ta kortare tid. Kanske varannan timme. Men då blir det ingen sömn över huvudtaget på några månader för min del. Matningen tar ca 30 min inkl blöjbyte. Då blir det 90 min sömn sen upp igen. Men vad ska man göra åt saken :). Okej ska prova detta huvudsaken är att hon får 320 ml/dygn. Sen hur jag sprider ut det har ingen betydelse.

• novalie200

Hon är född 9 dagar för tidigt akut kejsarsnitt. Havandeskapsförgiftning och inget foster vatten.

Vi var på BB i 3 dagar sen blev vi hemskickade och hon hade i början lågt blodsocker men dom sa att det är bra nu. Jo absolut vi turas om men på måndag är hon en vecka och hennes mage rymmer då 70 ml. Fast den siffran kanske bara gäller på normala stora nyfödda. En bekant som har kunskap fick i en henne 40 ml så där finns plats. Men med mig tar hon bara 20 ml sen rinner resten ut. Vi ska på återbesök på måndag till BB. Dom första dagarna gick hon bara ner 25 gram så det är bra. 1 fråga till kan man märka på henne om hon har lågt blodsocker ?

• novalie200

Min tjej kan pumpa väldigt mycket och amning går också jätte bra. Kan lätt pumpa ut 50-70 per gång. Men flaskan i första hand så vi verkligen ser att hon får i sig den mängd. Sen brösten efter det som bonus.

Lite skrämmande det du skrev. Ska jag ringa neo och säga att vi är oroliga?

Svar på tråden flaskmata nyfödd