• fredrikp

Bolån

Hej, Jag och sambon har börjat fundera på att köpa hus men har ingen kontantinsatts och det skulle ta oss ca 10 år att spara till det i nuläget.
    Så det jag undrar är om någon har fått låna även till kontantinsatsen hos banken eller hur det ser ut idag?
    Vet att de 2010 tog bort alternativet att belåna 100% av fastigheten.

• Svar på tråden Bolån
  • Studentpappa

Har ni inkomsterna att täcka lånen får ni säkert ett blanco-lån på 15%. Vet iofs inte om det går till så idag men på alla husvisningar jag varit på har förslagen varit på 100% belåning. Vi köpte iofs hus 2009 men har varit på några efter det också.

• Butterscotch

Det brukar vara krav på snabbare amortering för just topplån, så om ni behöver 10 år på er att spara ihop beloppet kan det bli tufft. Men fråga kan man ju alltid.

• tystlängtan

Skulle säga att det beror på.

- Har ni något sparat alls?
    - Hur stora inkomster har ni?
    - Hur mycket kostar husen ni tänker er?

Men rent generellt, låter det mycket osannolikt att ni skulle ha råd att bo i hus med lån upp till taknocken om ni inte kan spara något i dagsläget. Undantagsfall finns naturligtvis, men det är väldigt få.

• Kerubmamman

På SBABs hemsida finns en kalkyl som beräknar upp till 95%. Den kan man använda för att bilda sig en uppfattning om hur långt inkomsterna räcker. Om man inte får låna 95% på en hypotetisk handpenning på 50 tkr så lär man inte få låna 100% heller.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • StevenDiese

Ja det är möjligt att låna 100%.

Dock så blir det ganska dyrt. 75% bottenlån. 10% topplån. Och 15% blancolån.

Topplånet ska oftast betalas på 10 eller 15 år. Blancolånet är olika men säg 10 där med.

Sen tillkommer ju kostnad för lagfart och pantbrev. Som hamnar på blancodelen.

• StevenDiese

Kalkyl 1 miljon

Bottenlån rörligt 1250kr/mån (750 000kr, 2,05%)

Topplån 250kr kr/mån (100 000kr 1,99%)

Blancolån 2400kr/mån (185000kr, 5,3% ränta)

Summa 3900kr exklusive drift mm

Det är ungefär per miljon. Med dagens låååååga räntor. Sticker ju iväg en del när räntan går upp. Blancodelen är ju en uppskattning. Banken värderar hur hög deras risk är. Detta är ju ett ganska riskfyllt lån får vi anta och den räntan kan därför bli dyrare. Men visst har många billigare ränta.

Det går ofta förhandla ner räntorna om man byter bank.

• ITpappan

Ni bör inte ta ett sådant lån.

Utöver det som nämnts så ska ni amortera 2% av ursprungslånebeloppet ner till 70%. Därefter 1%.

Räntan är låg nu, men kommer gå upp nån gång. 1,5% nu - men vem vet - kanske 6% om något år?

• fredrikp

Vår inkomst ligger nu på 36000:- brutto

Anledningen till att vi inte sparat är dels att vi blev sambo för 3,5 år sedan och att min sambo inte haft en tillsvidaretjänst förrens nu.

vi har inga anmärkningar och är skötsamma i ekonomin. Vår hyra idag är 9000:-.

Vi får väl fråga banken, frågan är ju fri :)

Huset vi tittat på ligger på 795000:-

• Spara pengar

Har ni inget sparande alls så bör ni starta upp ett! Då ser banken att ni har motivation och det är en stor fördel.

jag och min sambo hade inget sparande alls men började när vi började bli intresserade av hus... vi sparade mycket på kort tid och hon på banken blev trygg i det. Vi hade inte hela kontantinsatsen Heller.

Är de nåt ni verkligen vill så kommer "sparsuget" av sig själv.

• StevenDiese

När det gäller 795 000 bör det ju fungera...

• Butterscotch

15% av 795.000 är knappt 120.000. Med ett modest sparande om 5.000 per månad har ni hela kontantinsatsen på 2 år. Det klarar ni!

• StevenDiese
    Butterscotch skrev 2015-07-10 11:48:12 följande:

15% av 795.000 är knappt 120.000. Med ett modest sparande om 5.000 per månad har ni hela kontantinsatsen på 2 år. Det klarar ni!

Tveksamt om huset fortfarande är ute till försäljning om 2 år dock :/
  • Butterscotch
    StevenDiese skrev 2015-07-10 13:33:05 följande:
    Tveksamt om huset fortfarande är ute till försäljning om 2 år dock :/
    Nej, men ett annat i samma prisklass kanske. Om nu banken säger nej.
  • StevenDiese
    Butterscotch skrev 2015-07-10 13:38:33 följande:
    Nej, men ett annat i samma prisklass kanske. Om nu banken säger nej.
    Annars kan man vara lite cool och amortera 5k i månaden
  • fredrikp

Sålde lite grejer idag så fick in 15.000:- så nu är vi på g i alla fall :)

Visst huset vi hittade lär ju inte vara kvar så länge, men det kommer förhoppningsvis in något i fint läge igen när vi förhoppningsvis kommit närmare kontantinsatsen.

Svar på tråden Bolån