Inlägg från: theemi |Visa alla inlägg
  • theemi

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Så skönt att ni fick så mycket för radhuset gbgumman!
    Väldigt stor vinst, men det är väl för 10 år sen man skulle ha köpt, haha! :D

Vad avundsjuk jag blir Asjak, så bra det måste kännas att det snart är dags! :D

Vi kommer ha ca 2,8 miljoner i lån är det tänkt, får se om vi följer det eller lyckas komma billigare undan..

• theemi
    Asjak skrev 2016-03-12 17:52:51 följande:

Vi har oxå flyttat, men mycket tråkigt har hänt på vägen...

Min make gick i väggen på tisdagen och var helt sängliggande i fyra dagar (av att ha byggt 14 timmar per dygn på huset) så vi fick snabbt anlita byggare som färdigställde inför måndagens slut samråd.

Lördags kvällen innan flytt avlider min svärfar hastigt ;( det kom som en chock för oss alla, min make som redan hade gått i väggen var nu helt förkrossad..

På måndagen hade vi flytt då vi va tvungna att lämna lägenheten, jag och min mamma flyttade hela dagen och var klara 23.00...

Ibland kommer verkligen allt på en gg.. Vi har iaf haft en väldigt tung begravning i onsdags, förhoppningsvis får vi snart oxå njuta av vårt fina nya hus.

Oj så hemskt! Beklagar! Hoppas ni alla mår bättre snart! :/
  • theemi

Så bra gbgumman! :D

När planerar ni börja?

Vi håller på att kontakta entreprenörer och sammanställer alla planer osv nu,

vill bara börja bygga på en gång, men en hel del kvar att planera först..

• theemi

Hur går det för er andra som inte har färdiga hus än, har det börjat röra på sig än?

Vi har tekniska samrådet på fredag, hoppas verkligen att allt går bra så att vi får startbesked på en gång.

Så hoppas vi att markarbetet kan sätta igång så snabbt som möjligt, sen är snickarna bokade från 1/8.. Så jag längtar! :D

Så här är det tänkt att det ska se ut, dock med vita lister och grå dörrar/portar.. =)

• theemi
    gbgumman skrev 2016-06-15 22:21:17 följande:

Vi ligger efter er. Vi tror de kommer igång med markarbete i typ slutet av aug. Och huset ska stå på plats i okt. Inflyttning feb/mars. Blev inte ni drabbade av semestrar det blev vi.

De börjar med markarbetet 27/6, det är en väns företag som ska göra det, de lyckades klämma in oss innan semestern.. :D

Själva plattan ska svärfar göra, så bygger vi ju i lösvirke, så då behöver inte plattan lika lång torktid..

Snickarna börjar 1/8, men vet inte riktigt hur lång tid allt tar, vi hoppad kunna flytta in innan jul, men blir nog svårt (beror väl lite på hur mycket hjälp vi väljer att ta av snickarna, vi kör på löpande räkning..) Innan våren ska vi få flyttat in iaf. :D
  • theemi

Vad har ni fått för byggkreditiv? Avgifter/räntor?

När jag kikat runt verkar vi ha fått väldigt bra, men kanske bara är som jag tror, haha..

Vi har 2000kr i avgift och 1.97 i ränta, verkar inte vara krav på att vi ska teckna lånet med dem heller, även om vi inte har tänkt byta bank ändå..

Nu är plattan klar för gjutning nästa vecka, känns bra! Vi ska dock ringa om att få byta bygglovsinspektör, vi hade en bra, men fick byta till en sämre.. :/

• theemi

Jag tycker lite synd om våra snickare, augusti har verkligen varit värdelöst i år!

Idag kom takstolarna iaf upp, så ska bli kul att åka och kika hur det ser ut imorgon! :D

Hur går det för er andra? :)

• theemi
    gbgumman skrev 2016-08-23 15:44:54 följande:

Varför har aug varit värdelöst?

Vi kommer sakta sakta närmare målet. Första mötena av flera nästa vecka. Alltid Något. Vi längtar ihjäl oss. Men men. Pel. Inflyttningsdatum 1 maj

Haha, missade visst att skriva "vädret i" augusti! :'D

Det har ju regnat och blåst så mycket, men nu verkar det som att det ska vara okej ett tag iaf..

Vet hur det känns att vänta.. Men möten betyder iaf att något händer! :)
  • theemi
    gbgumman skrev 2016-11-17 17:11:05 följande:

Så där nu är vi igång. Den 12 dec kommer huset så då ska markarbete och grund vara klart. Jag som varit vid så gått mod i 1,5 år blev nu nästan deppig. Längtar mer nu är det är nära. Har liksom inte känt efter riktigt innan. Nu kan börja gråta varje kväll. Känner mig helt dränerad. Men i maj flyttar vi in. Hoppas inget jäkelskap händer. Än har vi varit förskonade dock

Har huset kommit på plats nu? :D

Förstår hur du känner, det är först nu då det börjar kännas verkligt som man börjar längta ordentligt!

• theemi
    23åring skrev 2016-12-05 07:39:14 följande:
    Kul att höra att ni äntligen är igång "på riktigt"!

Någon som vill dela med sig av vad era hus kostat? Bara huset då eftersom tomt och markarbete kan skilja sig enormt mycket (skriv gärna det vid sidan av).

Eventuellt kommer det släppas kommunala tomter här under nästa år, grejen med dem är att man måste sökt bygglov inom 9månader, annars återgår tomten till kommunen. Vår tanke var annars att köpt en tomt och sedan väntat med att bygga tills vi sparat mer pengar men den idén faller då. Därför intresserad av vad andra betalt för sina hus, vi har en tanke kring hur mycket pengar vi behöver (vi vet inte exakt vad vi vill ha ännu) men intressant att höra!

Om man räknar bort tomt, avgifter & markarbete beräknas vårt hus (203 kvm och garage på 50kvm) kosta 2,4 miljoner. Då är även altan och trädgård medräknat.
    Totala kostnaden beräknas bli 3,55 miljoner.

Vi bygger i lösvirke, & gör en hel del själva med hjälp av svärfar..

Vi har en kommunal tomt och hade precis samma regler.. De reglerna innebar dock bara att man måste söka om bygglov, det behöver inte vara fullständiga handlingar..

Vi lämnade in en ritning som bland annat inte hade inritat badrum på nedervåningen. Den lämnade vi in hösten 2014, i mars 2016 blev bygglovet godkänt efter att vi lämnat korrekta ritningar osv.
    Vi började med markarbetet i juni..
    I början hade vi dock tänkt börja bygga våren 2015, men sen sköt vi upp det lite då det inte passade oss just då.. Att vi sköt på inlämnandet av bygglovshandlingarna var för att resterande del (90%) av tomten skulle betalas då bygglovet blev godkänt, och vi kände att det var onödigt att betala dem tidigare än det behövdes..

• theemi
    23åring skrev 2016-12-15 09:38:58 följande:

Tack för svar och tips på hur man kan göra för att hålla i tomten lite längre :)

Precis samma sak att resterande 90% skall betalas när bygglovet är godkänt gäller här också. (Och sedan måste man börja bygga inom 2år) Fick ni betala extra till kommunen för bygglovet när det inte var kompletta handlingar från början eller hur funkar det?

Låter verkligen exakt som vår tomt.. Kanske är standard-avtal, om inte er tomt också ligger i närheten av gbg? :)

Jag vet faktiskt inte om det blev dyrare, det är möjligt..
  • theemi
    23åring skrev 2016-12-16 08:00:03 följande:

Kommun i närheten av Gbg vi vill köpa tomt också! Står inte i tomtkö hos många kommuner då vi i dagsläget bara kan tänka oss att bygga i två kommuner (med tanke på våra barn och avstånd till jobb) men kanske är gemensamma regler för alla kommuner här omkring. Är ju högt tryck på tomterna så förstår att de inte vill att folk ska köpa på sig tomt (som jag vill, haha) och sedan vänta flera år innan de börjar bygga.

Haha, nu blir jag ju nyfiken på om det är samma, då det släpps tomter här efter årsskiftet också.. :D Vi bygger i Bollebygd, men kan säkert vara liknande regler i flera kommuner!

Nej, det kan man förstå egentligen, men det går att göra så ändå som sagt, haha!
  • theemi
    23åring skrev 2016-12-17 23:50:04 följande:

Haha, vilket sammanträffande då det är Bollebygd vi kollar i :) dock står vi och väljer mellan det eller bo kvar i orten vi bor nu. Vi trivs väldigt bra här med förskola osv. men det är verkligen omöjligt att få tag på tomt här och bygga nytt. Eller så är alternativet då Bollebygd, vi inser dock att vi får "låta tåget gå" denna gången men verkar som det kommer komma ett tomtsläpp till om inte allt för lång tid så då kommer vi hoppas att vi har pengar och bra chans att kunna få en tomt vi vill ha när vi hamnat högre upp i kön. Samtidigt drar jag mig för att vi då behöver riva upp barnen från förskolan och kompisar som de har här där vi bor nu, svåra beslut...

Haha, så kul! Tyckte det lät så likt med tanke på reglerna och att tomter ska släppas efter årsskiftet! Vi bor i annan kommun nu, men vi lät dottern börja i förskolan mittemot tyftet, den är bra tycker vi! :) gillar samhället också, litet, men finns det mesta man behöver..

Vi bygger i etapp 1, vi stod aldrig i kö dock, anmälde bara intresse, så fick vi den vi ville ha direkt! Nu är det så många som ska släppas, så alla lär inte bli upptagna på en gång känns det som.. när vi köpte vår var det flera månader efter att tomterna släppts, då var det bara 3-4 tomter köpta/reserverade..

Jo, förstår att det är svårt, hur gamla är barnen? Tror det blir svårare ju äldre de är iofs, vår dotter fick börja på förskolan i Bollebygd direkt för ett år sen, även fast vi inte börjar bygga.. Blev så klart lite att skjutsa för oss, men det hade det blivit oavsett så. :) längtar så efter inflytt nu, blir nog mars eller april! :D om ni har varit i etapp 1 & kikat så har vi huset näst längst ner till höger :)
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.