Inlägg från: Nincompoop |Visa alla inlägg
  • Nincompoop

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

gbgumman skrev 2015-12-02 19:46:21 följande:
    Ja jag hört att det är lag på det om man har häll men vet ej om det är sant.
    Om inte annat så är det ju otroligt smidigt att ha det så ;)
  • Nincompoop
    theemi skrev 2015-12-03 08:56:01 följande:

Vilka mått har era köksöar?

Vi är ju bara i spekulerarstadiet men vi tänkte nog ha skåp med dubbeldörrar, så 160 cm lång. Men frågan är, hur bred?

Hur resonerar ni?
  • Nincompoop
    Nincompoop skrev 2015-12-03 20:04:41 följande:
    Vi är ju bara i spekulerarstadiet men vi tänkte nog ha skåp med dubbeldörrar, så 160 cm lång. Men frågan är, hur bred?

Hur resonerar ni?
    Kan tillägga att vi funderar på att den ska vara 120 bred så kan vi ha likadana skåp på andra sidan.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-12-04 12:53:52 följande:

På tisdag ska vi träffa en bank och kolla byggkredit. Hur tänkte ni kring val av bank. Som det ser ut nu verkar det vara nordea SEB och danskebank som ger byggkredit. Vet ni fler?

Finns det banker som inte ger det? Alla som ger bolån borde väl rimligtvis ge byggnadskreditiv? 

Swedbank gör det i alla fall. Själv har jag mitt kreditiv i Nordea.
  • Nincompoop

Sitter och funderar på belysning och eldragning. Hur tänker ni kring fönsterbelysning? Först tänkte jag att det skulle bli vanliga lamputtag i fönsterna men tvekar lite och funderar på att sätta in led-spottar istället. Hur ska ni ha i era fönster?

• Nincompoop
    theemi skrev 2015-12-06 16:15:54 följande:

Köksön är är 260x125, lika bred som diskbänken mellan högskåpen..

Jag antar att den ska stå precis framför också. Jag symmetrin med det. 
    När frågan dök upp här så började jag fundera mer på storleken, just nu lutar det åt 160x90 cm, ( 60 cm djupa skåp + 30 cm överhäng ). Fråga mig igen imorgon så har jag kanske ändrat mig. 
  • Nincompoop
    theemi skrev 2015-12-07 20:51:58 följande:

Precis, det ska vara symmetriskt! Det är det jag gillar med det köket, så just nu lutar det åt att det blir så.. Men jag är riktigt velig, så ska klura på andra alternativ också, haha!

Haha, känner igen det där! :O

Det fattades ett ord, ska då: jag GILLAR symmetrin med det. 

Det är alltid bra att ha alternativ :)
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-12-14 16:06:07 följande:

Gud så nervöst. Vi kommer i slutet av veckan lägga upp vår bostad till försäljning. Hjälp vad jobbigt. Jobbigast är att vi älskar vårt hus men vi passar inte längre in i området. Dessutom så vill vi ju ha vårt nya. 6 jan ska vi ha visning nu är bollen i rullning.

Spännande!
  • Nincompoop

Vi har kollat lite på kaminer idag. Det är så roligt att kolla på saker till huset! Troligtvis blir det en sådan här:

Vill bara se en "live" först innan vi bestämmer oss.

• Nincompoop

Vår tomt kostade 50k, VA draget till tomtgräns. Anslutning VA kostar 80k, el 30k, fiber 15k. 

• Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-04 11:49:42 följande:

Håll tummar för oss idag. Ska sälja lägenheten. Hääälp

Spännande! Är det budgivning nu?
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-04 12:38:06 följande:
    Vi fick ett bra bud och tog det. Köpte för 900 000kr och säljer för 3500 000kr. Man vet aldrig vad som kan hända i världen. Jag känner flera där de haft otur i vilken tid de säljer. Det finns inte bara solskenshistorier på bostadsmarknaden. Nu kan vi känna oss trygga.
    Oj, hjälp vilken vinst! Hur mycket hade ni räknat i vinst i husbudgeten?
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-04 12:51:50 följande:
    När vi började hustankar önskade vi att få mellan 2,5 och 3 miljoner.
    Då hade ni ju ganska bra koll på läget.
  • Nincompoop

Vi ska bygga hus 3 mil från orten där vi arbetar och för tillfället bor. Nu har vi fått en lägenhet i samma kommun som vi kommer bygga, vilket innebär att vi kommer närmare bygget + att vår dotter får börja förskoleklass där till hösten även om inte huset är klart då. Så mitt i operation husbygge påbörjas även operation flytt. :)

• Nincompoop
    Asjak skrev 2016-01-05 08:57:25 följande:

Här händer det lite saker i tråden :)

Vår grund påbörjas nu den 11 januari, vatten och avlopp grävs 15 januari och huset kommer 25 januari, vi får nycklarna 10 februari samt inflytt sista februari!

Nu är det NÄRA!!

Vi gav 450 tkr för tomten 130 tkr för VA, ca 250 tkr för markarbetet/grund ( då ingår allt till helt färdig tomt ). 23 tkr el.

Fiber vet vi inte ännu.

Åh, vad billigt för markarbete/grund! Bara grunden för oss kommer att gå på mer, och då måste vi dessutom fylla upp tomten en del då den sluttar. 
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-07 18:09:14 följande:
    Underbart. Hur länge tog det?

Den dagen vi får det brevet tänkte jag göra allt offentligt på fb. Många vet inget ännu. De som vet jag kunnat tala med och berätta varför det är så omständligt.

Grattis
    Första ansökan kom in 12 oktober, så nästan tre månader. Men då fick ju avslag först och blev tvungna att göra om ritningarna och när vi skulle göra det så var arkitekten på semester, så vi har haft lite otur i det avseendet.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-08 12:18:01 följande:
    Vi väntar med tjatet. Kommunen kommer nog ändå vara snabbare än Lantmäteriet SUCK!
    Va? Är det inte färdigt från Lantmäteriet än? Hur lång tid ska det ta egentligen? Du kanske får lägga tjatet där istället.
  • Nincompoop
    theemi skrev 2016-01-12 12:38:54 följande:

Vårt bygglov är också godkänt nu! Så skönt! :D

Grattis!
  • Nincompoop

För oss går det långsamt. Vi fick backa i planerna med en hustillverkare eftersom det inte funkade i kommunikationen. Däremot har vi under tiden hittat en tillmötesgående och rekommenderad byggare som snart ska lämna offert. Tillbaka på ruta ett. Förhoppningsvis kan de börja till våren om allt faller på plats.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.