Seven Costanza skrev 2016-08-23 20:56:27 följande:
Hejsan alla nybyggare! Vi velar mellan nybyggt och befintligt och skulle jättegärna få input från så många som möjligt just i grundfrågan: Hur bestämde ni er för att nybyggt var rätt för er istället för ett befintligt hus? Följdfrågor: Hade ni bott i hus tidigare och i så fall vilken typ av hus och hur länge? Om ni har barn, hur gamla kommer de vara när ni flyttar in i nya huset och om ni bott i hus tidigare, hur gamla var de när ni flyttade till första huset? Från vilken ålder upplevde ni att barnen "behövde" en tomt och hade riktig glädje av att bo i hus? Och slutligen: Vill ni berätta vad ni har för budget och/eller om budgeten för nybyggt blev högre än ni annars hade tänkt lägga på ett befintligt hus? Verkar budgeten hålla?
Vi har kollat Hemnet i flera år och det är sällan det dyker upp något vi vill bo i för det pris vi är beredda att ge (3,5-5 miljoner beroende på ort, storlek och standard). Om vi hittar en bra tomt för runt 1-1,5 miljon och en prisvärd hustillverkare skulle vi nog kunna få mer för pengarna med nybyggt än med ett befintligt hus.
Vi drar oss dock för att bygga eftersom det verkar ta så himla lång tid från att hitta en tomt till att kunna flytta in. Vår son kommer vara 2 år när vi som tidigast skulle kunna flytta in i ett befintligt hus om vi hittar något snabbt efter att ha fått lånelöfte. Ska vi bygga lär han väl vara minst 3-4 år när vi kan flytta in, och vi velar kring hur viktigt det är för barnet att ha en egen tomt att leka på så snabbt som möjligt (vi bor i en billig hyrestvåa med balkong nu och går ut med honom på olika ställen varje dag utan problem). Vill också ha hus för att ha mer plats, lättare att bjuda in vänner och familj samt kunna grilla och äta i trädgården. Min man tycker att vi i så fall kan leta efter ett litet billigt hus med tomt som vi kan hyra medan vi bygger, så får vi och barnet en tomt snabbt ändå, men vi har inte kollat upp detta ännu så vi vet inte hur hyresläget ser ut i vårt närområde. Ska beställa huskataloger nu under hösten och kolla läget i alla fall, så det vore jättekul att få bolla lite tankar med er som tagit steget att bygga!
För oss var det lite av en slump att det blev ett nybyggt hus. Vi hittade som låg ute på hemnet att det skulle byggas (ett Älvsbyhus) och när vi sedan träffade Älvsbyhus och tittade på ett visningshus fick vi reda på att det fanns en tomt till i samma område som vi tyckte låg bättre till och tidsplanen var bättre för vår del, samt att vi fick vara med och bestämma mycket mer hur vi ville ha det än det som låg på hemnet. Men när jag surfade runt på hemnet från början var det egentligen för att kolla på befintliga hus.
Vi har inte bott i hus tidigare (förutom som barn). Vår son var lite drygt två år när vi flyttade in och jag var gravid med vårt andra barn. Budgeten för vårt nybygda hus var ungefär samma som priserna på de befintliga husen vi tittade på. Budgeten håller hyfsat, men det är väldigt lätt hänt att det drar iväg. Jag tyckte verkligen att jag tog i på i stort sett alla poster, men sedan dyker det ändå upp kostnader som man inte tänkt på och så ligger man på gränsen ändå.
Seven Costanza skrev 2016-08-23 22:04:01 följande:
Glömde några viktiga frågor som vi funderar mkt på: Hur lång tid räknar ni alla att det kommer ha tagit från att ni började leta efter tomt tills att ni kan flytta in? Håller den tidsplan som sattes upp från början eller hur mycket skiljer den sig?
Är det vanligast att leta och köpa tomt först och sedan välja hustyp efter vad man kan/får bygga på tomten? Eller tvärtom (vilket vi tänkt) att välja några hustyper först som nan gärna skulle bo i, och sedan leta efter en tomt där man får bygga något av de husen och där det passar in bra på tomten? Vi vet ungefär vilken typ av hus vi vill ha men måste ju kolla vad vi har råd med först, och vill sedan leta en tomt som passar till ett sånt hus. Såhär spontant innan vi har börjat känns typen av hus viktigare än exakt var tomten ligger, även om bostadsort och t ex solläge också är viktigt.
Vi skrev kontraktet i juli förra året, sedan var det främst bygglovet som tog tid. Bygglovet var väl klart i slutet på hösten någon gång (nov-dec har jag för mig), sedan fick vi startbesked i mitten på dec och bygget drog igång i början av jan. Från att de fällde första trädet på tomten till slutbesiktning tog det ca 5 veckor. Så i slutet av feb var huset inflyttningsklart och vi flyttade in i mitten av mars. Men sedan är ju inte allt klart då. Vi byggde altan i våras och började måla i maj och är nu nästan klara med målningen. Vi fick bråka med Telia LÄNGE för att få fiber indraget och var utan tv och internet under tiden (vi började tjata på dem innan vi flyttade in och var på dem i stort sett varje vecka fram tills det var klart i slutet av juli). Vi ska nu försöka inreda övervåningen under hösten och fixa trädgård och så gräs så att vi förhoppningsvis har en gräsmatta att njuta av nästa sommar. Tidsplanen höll och inflyttningsdatumet blev t o m tidigare än vi hade räknat med.
Så ja, det är mycket som tar tid och energi med ett nybygge som man slipper om man köper befintligt, men det är å andra sidan riktigt gött att kunna forma hemmet så som man vill ha det. Men alla förbaskade företag som man måste komma i kontakt med och som sedan inte hör av sig som de har lovat tar mycket energi.
Vi köpte, som jag skrev om ovan, inte tomten för sig och hustillverkare för sig, utan det var genom Älvsbyhus vi köpte tomten och var därför tvungna att bygga ett Älvsbyhus. Men generellt är det nog vanligare att man köper en tomt först och väljer hus sedan, men precis som gbgumman skriver är det nog en bra idé att kika på detaljplanen för området innan man bestämmer sig för ett visst hus. Lär vara riktigt segt om bygglovet strular. Men där är jag inte så insatt eftersom Älvsbyhus hade redan kollat det där åt oss innan.
Puh, det blev ett långt inlägg, hoppas jag lyckades besvara de flesta frågorna iaf.