Inlägg från: tystlängtan |Visa alla inlägg
  • tystlängtan

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Nu börjar tiden äntligen gå fort. Idag var vi på tekniskt samråd och kommer att få startbesked i veckan. Sedan börjar markarbetet i v.1-2 och sedan säger det bara swish så är det slutsamråd och förhoppningsvis inflytt 25 feb. Mycket tidigare än vi räknat med, så hög tid att försöka få sålt lägenheten. Kommer lägga ut den strax efter årsskiftet. Åh, vad jag längtar efter att få flytta in i vårt hus! Kan knappt fatta att det (om allt går som tänkt) bara är drygt 2 månader kvar!

• tystlängtan
    Asjak skrev 2015-12-15 20:55:33 följande:

Vad roligt, Grattis!

Här börjas det ca vecka 1-2 också och inflytt 10 februari, så vi har köpt på oss alla vitvaror,tapeter,färger mm på olika rea erbjudanden.

Vi valde själva bort detta från hus leverantören för att kunna få bättre kvalite och priser.

Åh, vad spännande! Bor ni i närheten där ni bygger så att ni kan vara där och följa det en del? Vi har dessvärre en ganska bra bit att åka, så vi kommer nog inte kunna vara där så mycket under byggtiden dessvärre.

Ja, det är nog smartast att göra som ni med vitvaror och så, vi är dock lite för lata för det. ???? Hur mycket räknar ni på att huset kostar totalt i slutändan (exkl. tomt)?
  • tystlängtan
    Asjak skrev 2015-12-18 20:51:01 följande:
    Ja vi "måste" åka förbi tomten varje dag vi ska lämna på förskolan, så det kommer bli 6 kilometer närmre för oss sedan.

Vi har ju köpt dubbelgarage till vårt Tyr, vi har fått slut kalkylen och låst lånet idag.

Så utan tomt blir det 2.450.000:- men då är ALLT inräknat utan tomten.

Hur blev ert pris?
    Vi har inte riktigt fått slutnotan helt klar, men börjar få hygglig koll på vad det kommer landa på. Huset, inkl. garage, tillval, markarbete, anslutningsavgifter för el och VA, bygglovsavgifter m.m. till kommunen samt pantbrev och lagfart, kommer att kosta ca 2 590 000 kr.

Då är det en del förutom tomten som tillkommer, t.ex. kreditivkostnader, ev. anslutningsavgift för fiber, kontrollansvarig, besiktning, finplanering av tomt, målarfärg till huset och så vill vi isolera övervåningen så snart som möjligt. Dessa poster vet jag inte lika noga, men jag hoppas de stämmer hyggligt överens med vad jag har uppskattat det till i min kalkyl.

När vi har sparat i några år till kommer vi också bygga ett uterum och inreda övervåningen, så vi kommer nog sluta på runt 3,7 milj utöver tomten.
  • tystlängtan
    Blackie skrev 2016-01-01 21:29:48 följande:

Hej!

Jag och mannen håller på att söker efter en lämplig tomt. Undrar lite vad ni som bygger hus fick betala för eran tomt allt som allt? Har förstått att det inte är endast priset för själva tomten man ska kika på utan även andra avgifter. Det är därför svårt att veta vad allt kommer sluta på med markarbete osv.

Vår tomt kostade 1 450 000 kr. Markarbetet går sedan på runt 440 000 kr i vårt fall, anslutningsavgift för kommunalt VA på ca 240 000 kr, anslutning för el runt 30 000 kr och för fiber också runt 30 000 kr.
  • tystlängtan
    Blackie skrev 2016-01-02 01:44:04 följande:

Ligger det bra till? I en storstad? Vad kostar huset ni ska bygga?

Om det ligger bra till är väl en smaksak, för oss är det perfekt. Cykelavstånd till havet, barnvänligt, ca 40 min med bil till centrala Göteborg. Vi jobbar på rätt sida av Göteborg, så har ca 30 min dit och slipper trängselskatt och de värsta bilköerna.
  • tystlängtan
    gbgumman skrev 2016-01-02 12:49:40 följande:

Vill du berätta var. Har ganska god koll på söder om Göteborg. Kompisar som bor i Hovås, Billdal och där omkring.

Onsala
  • tystlängtan

Vi har precis lagt ut vår lägenhet till försäljning. Hoppas vi också får bra betalt för den. Skulle vara så skönt.

Hur länge har ni haft lägenheten gbgumman för att lyckas göra en så bra vinst?

• tystlängtan

Vi kommer ha 3 milj i lån. Tror inte vi får låna mer och vi vill inte låna mindre, utan hellre spara till övervåning, utehus, stenläggning runt huset, större buffert, m.m. innan vi satsar på att få ner lånet.

• tystlängtan
    gbgumman skrev 2016-01-08 15:06:07 följande:

Du får berätta hur det går med visning och så.

Absolut, har visning nästa vecka. Har lite ångest över allt som måste fixas till här innan dess.
  • tystlängtan
    gbgumman skrev 2016-01-08 15:57:02 följande:

Förstår det. Är glad att jag slapp. Fick stressproblem bara vid tanken. Har en del problem med stress så detta gjorde inte saken bättre. Men nu är det över. Pust!

Mm, förstår det. Jag längtar också tills allt är klart. Först med lägenheten och sen med huset. Är gravid också och har verkligen noll energi.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.