Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Harmagedon skrev 2015-07-23 10:16:49 följande:

De borde inte spela någon roll vilken husleverantör ni väljer om ni kan ha platta på mark eller inte. Däremot kan tomtens beskaffenhet göra att det blir en väldigt stor skillnad i kostnad.

Vi får se vad husleverantören säger. Vi ska börja kolla på det efter semestern. Vi tänkte åka kolla lite på visningshus i slutet på aug.
  • gbgumman

Hej
    Särskilt hej till tystlängtan
    Sitter i varmt Grekland och känner att jag bara vill hem och börja jobba på husplanerna. Men det är inte mycket man kan göra ändå och det var nog bra att vara här för oftast tänker jag på annat.
    Surfar inredning m.m. Som en tok. Vet inte hur husets planlösning kommer att bli men har mina aningar. Men vill komma fram till vilken stil jag vill ha.
    En fråga. Om man vill frångå det tapeter, klinker som ingår. Hur gör man då? Vet att det kostar extra men hur gör man. Köper man själv eller säger man hur man vill ha det. Funderar på att bara göra vita väggar och själv tapetsera om några väggar. Känns lite bökigt dock.

• gbgumman
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-09 09:47:08 följande:

Betala de för att göra det.

När huset står klart vill ni väl bara kunna flytta in? Det är väl därför ni köper ett nyckelfärdigt hus? Inte för att börja tapetsera, måla, lägga golv, osv.

Jo det kan jag tänka mig men är rädd att de inte gör som jag vill. Inte väljer den jag sagt. När vi haft hantverkare så hat jag åkt och köpt tapeten eller kaklet själv och gett dem. Då vet jag det blir rätt. De har valt arbetsmaterial. Har hört att man knappt får vistas på tomten medan de bygger. Något med försäkringar m.m.
    Nu den 16 ska vi titta på ett hus vi tror kommer likna vårt utsidan iaf. Ska luska lite.
  • gbgumman
    KaSaM skrev 2015-08-09 15:22:56 följande:

Man kan välja bort det mesta i tapeter och dylikt från många hustillverkare, dock brukar inte avdragen vara så höga då de har bra avtal med varje leverantör. Ibland kan det bli betydligt dyrare att köpa in material själv.

För mig är det viktigt att det blir rätt tapet. Lite noga med sådant.
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-08-09 18:49:52 följande:

Va roligt med en sådan här tråd! Jag står också i startgroparna. Vi väntar med förväntan på ritningarna från arkitekten. Det jobbigaste just nu är att försöka beräkna vad allt kommer att kosta. Vi kommer att köpa ett stomrest hus utan ytskikt och utan insida, resten ska vi försöka fixa själva (förutom el, vvs och badrum). 

Har ni andra gjort någon produktionskostnadskalkyl och får man kika lite på den i så fall? Det är ju jättesvårt!

Ojoj kan inte hjälpa alls. Vi tar ju totalentreprenad. Men hoppas någon annan kan hjälpa. Jag funderar mest på ytliga saker. Men kul med en till i tråden.
  • gbgumman

Äntligen 16 aug. Idag ska vi kolla på hus. Sedan dax att ta kontakt med husleverantörer och arkitekter. Jippiii

• gbgumman

Just varit på ett möte på a-hus. Låter intressant men dyrt. De vet dock var budget. Men planlösningen verkar bli fin. Usch vad svårt det är.

Någon som vet något om a-hus?

• gbgumman

Vi har nu valt hus med hjärtat. Nu ska vi bara ha råd med det också. I går skulle säljaren och en annan gubbe inspektera tomten och ge oss en ungefärlig kostnad. Huset vi vill bygga heter Mälarholm och tillverkaren är Götenehus. Vi har inte helt klippt av a-hus eller Myresjö men vi hoppas på detta. Så gediget och vackert med stora fönster och enkla fina lösningar. Hoppas mycket på det.

• gbgumman

Vi har nu valt hus med hjärtat. Nu ska vi bara ha råd med det också. I går skulle säljaren och en annan gubbe inspektera tomten och ge oss en ungefärlig kostnad. Huset vi vill bygga heter Mälarholm och tillverkaren är Götenehus. Vi har inte helt klippt av a-hus eller Myresjö men vi hoppas på detta. Så gediget och vackert med stora fönster och enkla fina lösningar. Hoppas mycket på det.

• gbgumman
    Asjak skrev 2015-09-02 13:38:45 följande:

Åh villen kul tråd, ska skriva mer när ja hinner.

Vi ska också bygga med Älvsbyhus och våra bygglovs handlingar ligger nu hos kommunen.

Kul då har ni kommit längre än vi. Vi har inte ens fått tillträde till tomten. Men vi hoppas vi får det i nov. Just nu försöker vi göra allt förarbete. Jag googlar mest inredning. . Dessutom försöker jag spara pengar så jag kan köpa allt fint jag vill ha sen. Har även bokat ett loppis bord då vi kommer få mindre förvaring i nya huset även om ytorna är större.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.