Josefine 039 skrev 2016-07-02 21:05:16 följande:
Efter mycket jämförande av "vad får vi för pengarna" hos olika hustillverkare så föll valet på LB-hus. Hög grundstandard till bra pris vilket passade oss.
Götenehus var oxå ett av våra "slutval".
Nyfiken, varför undrar du?
Hej igen,
Vi pratade med en arkitekt inför vår senaste flytt och han påpekade en sak som jag tror ni kan ha nytta av: Tänk vardagen i flöden, alltså vad gör ni i vilken ordning och finns det plats för det? Även: vad retar ni er på där ni bor idag?
Ex: Jag kommer hem från jobbet, låser upp ytterdörren och lägger ifrån mig datorväska och nycklarna (VAR?). Jag tar av mig skorna och ytterkläderna och ställer undan dem (VAR?).
Många av LB-hus planlösningar är inte helt praktiska i grundutförandet, det finns inte mycket plats för kläder, nycklar, skor i hallarna, tvättstugan är i ena ändan av huset och garderoberna i andra ändan (det blir mycket tvätt som ska vandra fram och tillbaka genom hela huset, t ex Optimal 133.).
De större husen, som Optimal 163, har bättre hall, men har istället minimala badrum (Optimal 143) och tvättstugan vägg i vägg med ett sovrum (både Optimal 161 och 163, ljud och vibrationer från tvätt och tork låter mycket på natten, vi gjorde det misstaget i första huset). Ytterligare en knepig sak i 163 är att båda badrummen placerats i den "privata" delen av huset, alltså den del som i H-formade hus brukar vara familjens sovrum och ett badrum och där andra badrummet är mer ett gästbadrum nära de sociala ytorna (vardagsrum, kök, hall).
Om jag köpte ett LB-hus, så skulle jag vilja sätta mig med dem och flytta runt rum och väggar, det brukar ingå arkitekthjälp hos modulhusen. Kolla om de erbjuder det (jag tror det, de kallar det för Flex).
/Dustpuppy